Stor vektøkning i svangerskapet

Mammatil2.2018.2021

Forelsket i forumet
Hei, med førstemann så var jeg overvektig før jeg ble gravid, så gikk jeg opp 27kg gjennom svangerskapet. Og i løpet av det første halvåret etter fødsel gikk jeg ned 39kg.

Nå er jeg på vei med nr 2, og er veldig spent på hvor mye jeg kommer til å gå opp. Mye av tankene er pga jordmødrene er veldig på det at "den anbefalte vektøkningen er..". Og føler at de tror jeg bare ligger og spiser usunt hele tiden.

Men både moren min og mine søstre har gått opp ca 25-30kg i løpet av svangerskapet (uansett som de var slanke eller overvektige i utgangspunktet), og gått ned alt og litt til ikke så lenge etter fødsel.

Så bare lurer egentlig på om det finnes noe bevis eller forskning på at genene bestemmer mye av vektoppgangen i svangerskapet. Og om det er noen andre som opplever det samme, hva skal jeg evt svare jordmor når ho nevner vektoppgangen?
 
Med eldste starta jeg på 79. Gikk opp 18-19 kg. Nestemann startvekt på 89. Gikk vel opp 16-17 kg.
Nå startet jeg på 99 og veier 104. Tror ikke jeg drar på meg 10-12 kg de neste ukene (har ca 6 uker igjen)...
Så jeg tror det er tilfeldig. Kan godt hende det er forskning på det men ville ikke hengt meg opp i hva jordmor sa. Spis sunt og normalt, beveg deg hvis du orker og kan, og så går man opp det man gjør. :)
 
Startvekt med nr 1 var 52 kg og endte over 70. Startvekt med nr 2 var 58 kg og endte da også over 70. Startvekt med nr 3 var 61 og endte opp på 80 tallet. 1 år senere og veier 69. Nå har jeg altid vært liten men går vanvittig fort og mye opp i svangerskap. Vektoppgang burde ikke vært forbundet med om man er overvektig fra før av, men fint de følger med da risiko for diabetes og svangerskapsforgiftning er høyere. Men en jordmor som hadde mast om vekt hadde jeg bytta ut. Jeg fortalte min vektoppgang og Hu skrev min vekt etter svangerskapet i stedet for før og endte da opp registrert som overvektig. Men fikk fint lite mas om det.
 
Back
Topp