Stor nok bil til 2 barn, 2 hunder. Tips?

Vi er altså på leting etter en ny bil nå som vi har familieforøkelse i september.
Jeg ser av tidligere tråder av ford s-max og prius7 ble varmt anbefalt så disser er inne på listen vår. Vi vil helst unngå caravelle og andre typer lignende biler, og holde oss innen "Person" bil skjiktet.

det er sannelig ikke enkelt! Bilen skal jo romme to isofix, vogn, et stort bur til schæfer, og gjerne bagasje, men takboks går jo ann.

Min samboer ser på octavia superb og liker den godt, men med manglende individuelle seter i baksetet og litt liten plass mtp at vi voksne gjerne vil kunne bevege setene våre ved lange kjørestrekninger så er jeg skeptisk.

Så det handler jo ikke bare om bagasjeplass men også at baksetene har god og romslig gulvplass. Vi kjører hyppig 3-4 timer strekning til hytte m.m så da er en stor nok bil viktig.

Hva er deres erfaringer?
Vi har superb, og d er med en liten hund, vogn og baggasje. Da har vi baby jogger vogn som tar minimal plass, baggasjen oppå taket og hunden i bur. Tror dere kan sikte dere inn på takboks uansett hva dere tenker så lenge bikkja må være med:D

Vi har superb. To barn. Ett isofixsete og ett beltemontert . Er på ferie i skrivende stund og fikk plass til dette:

Mannen var sjåfør, nesten 200 cm lang. To gassflasker(til typ grill osv, de store), begge barna i sine respektive bakovervendte seter, meg på 170 (jeg satt i baksetet mellom barna, og selv om jeg ikke har dritgod plass har jeg plass). I bagasjerommet: fire sekker, en på 50 liter og en på 30, to mindre. Tre store poser med uteklær. Fire poser med mat. Hundebur med hund på 20kg, en stor dunk med vann... Vogn Ja, jeg glemmer sikkert mye også.

Skulle gjerne hatt takboks så jeg slapp å sitte i baksetet, men alt i alt synes jeg vi fikk plass til MYE jeg altså. Har en plan om å få plass til tre barn ball bilen også fra januar av. Det MÅ gå for jeg elsker den bilen .

Aah! Så bra. Mannen ville så gjerne ha noe slikt- da drar vi sikkert og prøver imorgen. Toyotaen var ikke mulig å oppdrive i Bergens område :/

så også mtp isofix så kan du ta setene bak?

Bare for å svare på det med isofix, så vil vel eldste barnet deres vokse ut av isofix snart (18 kg) og neste bakovervendte sete festes med belter. De tar fortsatt mye plass, men jeg opplever at det tar litt mindre plass i bilen likevel :) varierer også hvor stort et sete blir i en bil, så man må teste først. Ett sete kan ta mye plass til fører i én bil og mindre plass i en annen (til å bli forvirra av synes jeg). Men bare sånn at du vet at det kaaan være setet tar mindre plass med Beltemontert bakover. Men i bredden synes jeg Beltemontert tar mindre plass, sånn hvis du vil sitte bak mellom barna :)

Vi har superb. To barn. Ett isofixsete og ett beltemontert . Er på ferie i skrivende stund og fikk plass til dette:

Mannen var sjåfør, nesten 200 cm lang. To gassflasker(til typ grill osv, de store), begge barna i sine respektive bakovervendte seter, meg på 170 (jeg satt i baksetet mellom barna, og selv om jeg ikke har dritgod plass har jeg plass). I bagasjerommet: fire sekker, en på 50 liter og en på 30, to mindre. Tre store poser med uteklær. Fire poser med mat. Hundebur med hund på 20kg, en stor dunk med vann... Vogn Ja, jeg glemmer sikkert mye også.

Skulle gjerne hatt takboks så jeg slapp å sitte i baksetet, men alt i alt synes jeg vi fikk plass til MYE jeg altså. Har en plan om å få plass til tre barn ball bilen også fra januar av. Det MÅ gå for jeg elsker den bilen .

Må bare spørre - hvilket sete har du bak sjåføren på nesten 200 cm?
Har en sjåfør på 200cm her med lange bein, så må finne ut hvilken bil vi skal bytte til og liker Skoda. Skal snart bytte ut den vi har, det er ikke stasjonsvogn så der kan han faktisk ikke kjøre med bakovervendt sete bak seg. Men i en større bil skal det gå, han liker å sitte rett når han kjører så ikke sånn at han må ligge i sete som en del mannlige sjåfører :p

Bare for å svare på det med isofix, så vil vel eldste barnet deres vokse ut av isofix snart (18 kg) og neste bakovervendte sete festes med belter. De tar fortsatt mye plass, men jeg opplever at det tar litt mindre plass i bilen likevel :) varierer også hvor stort et sete blir i en bil, så man må teste først. Ett sete kan ta mye plass til fører i én bil og mindre plass i en annen (til å bli forvirra av synes jeg). Men bare sånn at du vet at det kaaan være setet tar mindre plass med Beltemontert bakover. Men i bredden synes jeg Beltemontert tar mindre plass, sånn hvis du vil sitte bak mellom barna :)

Må bare spørre - hvilket sete har du bak sjåføren på nesten 200 cm?
Har en sjåfør på 200cm her med lange bein, så må finne ut hvilken bil vi skal bytte til og liker Skoda. Skal snart bytte ut den vi har, det er ikke stasjonsvogn så der kan han faktisk ikke kjøre med bakovervendt sete bak seg. Men i en større bil skal det gå, han liker å sitte rett når han kjører så ikke sånn at han må ligge i sete som en del mannlige sjåfører :p

Besafe modular småbarnsstolen! :) På passasjersiden har vi Britax Max way pluss og der får han plass (dog han sitter ukomfortabelt).
Superb er blant de absolutt lengste på markedet. Så lange menn vil nok aldri få GOD plass med de største setene bak seg, men hos oss funker det bra. Han liker mye bedre å kjøre selv enn å sitte på dog, for det er litt redusert plass med maxway bak (da er den montert med ekstra benplass til 4,5 åringen ).

Besafe modular småbarnsstolen! :) På passasjersiden har vi Britax Max way pluss og der får han plass (dog han sitter ukomfortabelt).
Superb er blant de absolutt lengste på markedet. Så lange menn vil nok aldri få GOD plass med de største setene bak seg, men hos oss funker det bra. Han liker mye bedre å kjøre selv enn å sitte på dog, for det er litt redusert plass med maxway bak (da er den montert med ekstra benplass til 4,5 åringen ).

Takk for svar :)
Nei helt perfekt blir det vel ikke når man har så lange bein :p men da får vi vel satse på det setet som ikke trenger ekstra benplass bak sjåfør.

Min er ikke så glad å kjøre, så i krisesituasjoner blir det vel 2 meter lang mann som sitter bak mellom 2 seter, underholder og gir smokk :hilarious:

Takk for svar :)
Nei helt perfekt blir det vel ikke når man har så lange bein :p men da får vi vel satse på det setet som ikke trenger ekstra benplass bak sjåfør.

Min er ikke så glad å kjøre, så i krisesituasjoner blir det vel 2 meter lang mann som sitter bak mellom 2 seter, underholder og gir smokk :hilarious:
Ja det er slik vi har måttet gjøre det. Hun på 4,5 kan også sitte i modularen, hender hun vil det, og hun flytter jo bare beina utenfor så virker ikke som det er problematisk for henne enda hun er 110 cm nå :P

vi driver å ser litt på å bytte ut Volvoen Med større versjon men de er såpass dyre. Jeg har ikke jobb per idag. Skal skikke litt, jeg er egentlig en Volvo fan. Noen anbefalte v70 men da får vi samme problemet igjen mtp baksetene at det blir så smalt for en eventuell tredje person

vi har vurdert caravelle men er ikke såå keen på så megastor bil. Men hvem vet kanskje vi ender ppp med en slik :bag:
Vi fikk kjøpt xc 90 billig da det var en kollega av mannen som skulle selge den. Xc 70 også god plass. Har sitte baki en xc 70 med ett barn på hver side. Caravelle er ikke så megatsor. Den er stor nag plass men er veldig god å kjøre. Vi har 5 biler men bare 3 på veien. Vi har Volvo 240 også hvor vi får inn 3 barn bak. Svigerfar har outlander og den får ikke plass til 3 barn bak. Beste er egentlig å prøve biler så man får sett hva man mener selv.

Jeg skjønner godt at dere ønsker å holde dere innen personbil. Vi kjøpte Ford Grand Tourneo Connect da vi ble trollbundet av plassen. Komforten glemte vi :wideyed:
Vi byttet til Ford Galaxy. Den er lengre og høyere enn S-maxen. 3 separate seter med isofix i midtre rad.Raden kan skyves forover og bakover. Man kan også justere seteryggen bakover, så om man vil kan man sitte særedeles behagelig i baksetet. Setene legges opp/ned elektrisk ;) Vi fikk inn barnevogna stående bak. Meget god å kjøre, og vår trenger service kun hvert 2. år eller 30,000 km.

Da er det nok bedre plass i xc 90.og eventuelt touran. I touran som har dårligere plass enn xc 90 så kunne mannen min på 190 sitte foran men besafe izi pluss bak. Nå har vi xc 90 med besafe modular og har da mega plass foran. Svogeren min er enda lengre og ingen problemer i vår bil.

Da er det nok bedre plass i xc 90.og eventuelt touran. I touran som har dårligere plass enn xc 90 så kunne mannen min på 190 sitte foran men besafe izi pluss bak. Nå har vi xc 90 med besafe modular og har da mega plass foran. Svogeren min er enda lengre og ingen problemer i vår bil.
Hadde vi hatt 6-800 k å bruke på vil hadde det blitt en xc90, det er min drømmebil. Men per nå er vi på 350 på budjsett da vi ikke vil ha billån :) Jeg mistet jobbet under covid så vi har dessverre bare en inntekt, snuft

Hadde vi hatt 6-800 k å bruke på vil hadde det blitt en xc90, det er min drømmebil. Men per nå er vi på 350 på budjsett da vi ikke vil ha billån :) Jeg mistet jobbet under covid så vi har dessverre bare en inntekt, snuft
Vår kostet 95 000 kr. Hvis man kan kjøpe brukt så kan man få veldig gode biler til en lavere pris. Vi kjøpte vår av en kollega så den ble billigere enn de blir solgt for ellers. Kjøpt en bil til 18 000 som jeg hadde i 5 år før den drukna, hadde nok hatt den 1 år lengre hvis den ikke hadde drukna, men med 3 barn så måtte den gått uansett.

Back
Topp