Stor nok bil til 2 barn, 2 hunder. Tips?

Lykkekløver

Elsker forumet
Januarlykke 2019
❤️ Septemberlykke 2020 ❤️
Vi er altså på leting etter en ny bil nå som vi har familieforøkelse i september.
Jeg ser av tidligere tråder av ford s-max og prius7 ble varmt anbefalt så disser er inne på listen vår. Vi vil helst unngå caravelle og andre typer lignende biler, og holde oss innen "Person" bil skjiktet.

det er sannelig ikke enkelt! Bilen skal jo romme to isofix, vogn, et stort bur til schæfer, og gjerne bagasje, men takboks går jo ann.

Min samboer ser på octavia superb og liker den godt, men med manglende individuelle seter i baksetet og litt liten plass mtp at vi voksne gjerne vil kunne bevege setene våre ved lange kjørestrekninger så er jeg skeptisk.

Så det handler jo ikke bare om bagasjeplass men også at baksetene har god og romslig gulvplass. Vi kjører hyppig 3-4 timer strekning til hytte m.m så da er en stor nok bil viktig.

Hva er deres erfaringer?

Vi er altså på leting etter en ny bil nå som vi har familieforøkelse i september.
Jeg ser av tidligere tråder av ford s-max og prius7 ble varmt anbefalt så disser er inne på listen vår. Vi vil helst unngå caravelle og andre typer lignende biler, og holde oss innen "Person" bil skjiktet.

det er sannelig ikke enkelt! Bilen skal jo romme to isofix, vogn, et stort bur til schæfer, og gjerne bagasje, men takboks går jo ann.

Min samboer ser på octavia superb og liker den godt, men med manglende individuelle seter i baksetet og litt liten plass mtp at vi voksne gjerne vil kunne bevege setene våre ved lange kjørestrekninger så er jeg skeptisk.

Så det handler jo ikke bare om bagasjeplass men også at baksetene har god og romslig gulvplass. Vi kjører hyppig 3-4 timer strekning til hytte m.m så da er en stor nok bil viktig.

Hva er deres erfaringer?
Superb er så lang at du kan sitte så langt bak du vil omtrent. En av de lengste bilene på markedet innen den type bil

Superb er så lang at du kan sitte så langt bak du vil omtrent. En av de lengste bilene på markedet innen den type bil
Aah! Så bra. Mannen ville så gjerne ha noe slikt- da drar vi sikkert og prøver imorgen. Toyotaen var ikke mulig å oppdrive i Bergens område :/

så også mtp isofix så kan du ta setene bak?

Vi har to snart tre barn og selv med kun to ville jeg ikke hatt noe mindre enn s-Max. Før det hadde jeg golf stasjonsvogn og Nissan qashqai +2 og den siste er 7seter som s-Max. Men den hadde ikke tre separate seter bak, og skal du ha med noen ekstra i bilen når ungene sitter i bilstol - noe mine har gjort og kommer til å gjøre til de er 11, så er det rett og slett ikke plass til noen i midten. Ei heller på superb. Og skal du ha stol med isofix er du enda mer låst mtp å skubbe en cm eller to på et sete for å få inn et belte eller en liten rumpe.

Vi har to snart tre barn og selv med kun to ville jeg ikke hatt noe mindre enn s-Max. Før det hadde jeg golf stasjonsvogn og Nissan qashqai +2 og den siste er 7seter som s-Max. Men den hadde ikke tre separate seter bak, og skal du ha med noen ekstra i bilen når ungene sitter i bilstol - noe mine har gjort og kommer til å gjøre til de er 11, så er det rett og slett ikke plass til noen i midten. Ei heller på superb. Og skal du ha stol med isofix er du enda mer låst mtp å skubbe en cm eller to på et sete for å få inn et belte eller en liten rumpe.
Dette er jo min bekymring også- at man vil ha behov for det midtre setet. Og ISOfixen tar stor plass.

Jeg så at noen også anbefalte Skoda kodiac men syntes bagasjerommet virket litt lite- vi skal ha plass til 30 kg hund det og vogn, mest sannsynlig tvilling vogn. så er det jo budsjettet da, kan ikke gå altfor mye over egenkapitalen da vi har en inntekt.

Mannen er overbevist om at både ww Passat og Skoda suberb er stort nok, men det e jo ikke det når hele gjengen skal pakkes og på ferie :oops: eller hytten som vi gjerne vil dra til litt oftere enn per idag

Vi har Ford s max med 5 seter. Vi har veldig god plass i bagasjerommet. Nå har vi ikke hundebur da. God plass til 3 isofix seter. Tror ikke dere bør ha noe som er mindre..

Vi har Volvo xc 90. Litt dyr bil da men. Den er det plass til 3 barn og masse oppakning. Begynte ferien med den ogg brukte da også sete nr 6 baki uten problemer, man må bare sikre lasten skikkelig. Hadde touran men den ble litt liten i bagasjen når vi ble så mange. Vi har skiboks også. Vi har caravelle også, kan vel si den er den mest praktiske bilen vi har hatt. Trenger ikke å legge sammen vogna en gang.

Dette er jo min bekymring også- at man vil ha behov for det midtre setet. Og ISOfixen tar stor plass.

Jeg så at noen også anbefalte Skoda kodiac men syntes bagasjerommet virket litt lite- vi skal ha plass til 30 kg hund det og vogn, mest sannsynlig tvilling vogn. så er det jo budsjettet da, kan ikke gå altfor mye over egenkapitalen da vi har en inntekt.

Mannen er overbevist om at både ww Passat og Skoda suberb er stort nok, men det e jo ikke det når hele gjengen skal pakkes og på ferie :oops: eller hytten som vi gjerne vil dra til litt oftere enn per idag
Vi hadde Passat da vi hadde en unge... da holdt den :D
Men jeg pakker ikke lett. Hverken med vogn, klær eller mat. Er vel derfor jeg er så glad i s-maxen min også. Kikka på den nye Ford Explorer i dag men det får bli med drømmen når den koster over 800’ :bag::bag:

Vi har Volvo xc 90. Litt dyr bil da men. Den er det plass til 3 barn og masse oppakning. Begynte ferien med den ogg brukte da også sete nr 6 baki uten problemer, man må bare sikre lasten skikkelig. Hadde touran men den ble litt liten i bagasjen når vi ble så mange. Vi har skiboks også. Vi har caravelle også, kan vel si den er den mest praktiske bilen vi har hatt. Trenger ikke å legge sammen vogna en gang.

vi driver å ser litt på å bytte ut Volvoen Med større versjon men de er såpass dyre. Jeg har ikke jobb per idag. Skal skikke litt, jeg er egentlig en Volvo fan. Noen anbefalte v70 men da får vi samme problemet igjen mtp baksetene at det blir så smalt for en eventuell tredje person

vi har vurdert caravelle men er ikke såå keen på så megastor bil. Men hvem vet kanskje vi ender ppp med en slik :bag:

Vi har 3 hunder og en baby+ meg og mann. Vi måtte invistere i takboks på sommerferien. på kortere turer kan min søster få plass, men det hadde aldri gått på lengre turer med vogn og bur og bilstoler osv. Vi ser faktisk at selv et barn til, så vil vi få problemer med bilkjøring.

Kjører opel zafira

Vi hadde Passat da vi hadde en unge... da holdt den :D
Men jeg pakker ikke lett. Hverken med vogn, klær eller mat. Er vel derfor jeg er så glad i s-maxen min også. Kikka på den nye Ford Explorer i dag men det får bli med drømmen når den koster over 800’ :bag::bag:
Vi skal jo ha tvilling vogn, en vanlig vogn gjerne, bagasje, to bikkjer etc. Nå skal ene sitte i baksetet da, den er en sånn liten sak, men schæfern må i bak. Så da er det å finne gode løsninger.

Nå ser vi på en del forskjellig, men xc 90 blir det ikke, finnes jo ikke under 600 k :rolleyes:

Hva er deres erfaringer?
Vi har prius+, baksetet er ok romslig, og bagasjerommet er også ok. Vil tro at dere må ha takboks, siden det ligger to seter under gulvet er det ikke veldig svært. Babyjogger city elite tar ca halve bagasjerommet. Vi har sånn gardin som skal dras over, det er nok mer plass, mulig man kan ha et sånt nett f.eks istedet.

Vi har nå cybex zirona og britax max way, grei plass til voksen i det tredje setet. Får også plass til tre barneseter.

Vi har Skoda Kodiaq VRS 7-seter. Vi er en familie på 2 voksne og 4 barn. Romslig, og god plass. Vi måtte bytte fra Peugout 5008 7-seter, den ble for liten.

Vi har to tette barn, og har to mellomstore hunder. Med takboks går det med ford mondeo, sånn akkurat. Hundene tar over halve bagasjerommet. Kom fra ferie idag, og vi hadde oppakning til oss fire pluss hundene og ei vogn i bilen. Fullt ja! Står ei vogn fast der vi ferierte, slik at vi ikke har trengt å dra med oss vogn dit. Tvillingvogn hadde ikke vært mulig å få med og fortsatt hatt plass til hund.

To isofixstoler er veldig trangt å ev skulle sitte mellom (vi har vært nødt til det i perioder på lengre turer for å unngå grining, og slippe ørtogfjørti stopp). Vi har nå beltemontert til toåringen og isofixbase til han på 7 mnd. Da var det litt greiere. Med to beltemonterte hadde det vært enda bedre da bredden i baksetet kan utnyttes bedre.

Så det går jo egentlig ok her. Men, skulle jeg valgt bil nå så hadde det blitt galaxy eller en annen type 7 seter.

Vi har Skoda Superb, som virkelig har stort bagasjerom og god plass i baksetet. Men det kommer an på hvor hvilket hundebur og hvilken barnevogn man har... Vi har et i overkant stort herkules-bur (kunne nok hatt et mindre), og da må vi ha liggedelen til Stokke Trailz i baksetet. Kunne sikkert klart å mose den baki, men er mindre stress å bare feste den med et belte i baksetet (har bare ett barn). Skal bytte bilen til en elektrisk når leasingen går ut. Da blir det vel en digerTesla eller Audi E-tron...:wacky: Håper det er kommet noe mer rimelig innen den tid.

Anbefaler dere å låne med en bil hjem, og prøve med hundebur og vogn der:) Og husk å ta igjen bagasjeromsluken:p Kjenner noen som gjemte det da de testet, og da gikk det selvsagt akkurat ikke da de fikk bilen...

Vi har Skoda Superb, som virkelig har stort bagasjerom og god plass i baksetet. Men det kommer an på hvor hvilket hundebur og hvilken barnevogn man har... Vi har et i overkant stort herkules-bur (kunne nok hatt et mindre), og da må vi ha liggedelen til Stokke Trailz i baksetet. Kunne sikkert klart å mose den baki, men er mindre stress å bare feste den med et belte i baksetet (har bare ett barn). Skal bytte bilen til en elektrisk når leasingen går ut. Da blir det vel en digerTesla eller Audi E-tron...:wacky: Håper det er kommet noe mer rimelig innen den tid.

Anbefaler dere å låne med en bil hjem, og prøve med hundebur og vogn der:) Og husk å ta igjen bagasjeromsluken:p Kjenner noen som gjemte det da de testet, og da gikk det selvsagt akkurat ikke da de fikk bilen...

Toyota prius 7+ har de ikke i Bergen for øyeblikket - så det var maks teit.
Mannen har drivet å sett litt på biler og etter å ha snakket en del om det så økte budsjettet vårt også. fordi det er bilen vi skal ha de neste 8-10 årene så da var litt billån greit visst :happy:

Vi er veldig positiv til hybrid men ser også at en personbil ala superb og Mondeo absolutt utgår utifra andres erfaringer. Selv om det hadde vært mest fristende :oops:

Vi har Skoda Kodiaq VRS 7-seter. Vi er en familie på 2 voksne og 4 barn. Romslig, og god plass. Vi måtte bytte fra Peugout 5008 7-seter, den ble for liten.
Denne ser vi på! Men er ikke bagasjerommet litt lite? Vi må jo ha takboks antar jeg uansett når vi skal på ferier, men bilen må ha plass til unger, vogn(er) og hunder :wacky:

Blir definitivt å se og å prøve tenker jeg :)

Vi har VW Caddy Maxi 7-seter hvor vi har tatt ut de to bakerste setene.

I bagasjerommet har vi et dobbelt hundebur (Mim Variocage) i størrelse L, og der er det fortsatt god plass til vogn og bagasje.

I baksetet har vi et Britax Swingfix-sete festet med isofix (og snart et nyfødtsete). Det er god plass til to personer ved siden av setet, men i lengderetningen synes vi det er litt trangt. Baksetet kan ikke flyttes bakover, så for å få plass må forsetet flyttes framover slik at det blir litt ubekvemt iallfall for en ganske lang person.

Jeg vet ikke om Swingfix tar mer plass enn andre bilseter, det burde vi sjekke før vi eventuelt bytter bil pga dette, da bilen ellers er super. Definitivt smart å prøve setene i bilen før kjøp!

Back
Topp