Stor forskjell på å ha én baby og tvillinger?

Twinster

Første møte med forumet
Hei. Lurer på hvordan det er å kun ha én baby. Jeg har tvillinger, men mine venner har én baby. Kan noen her inne fortelle litt hvordan det er? Dere som har fått både tvillinger og én baby.
 
Jeg fikk 1 først og 2 etterpå, forskjellen er nok størst på jobben. Det ER faktisk dobbelt opp :p mer planlegging kanskje enn med én. Også tar det jo dobbelt opp med plass! Det er veldig mye man må ha to av, samt dobbel vogn som tar større plass både i hus og i bil.

Så er det jo det hele med det å få forskjellige tvillinger, kanskje den ene er sånn og den andre sånn. At de har forskjellig behov på mat, søvn, kos, nærhet og alt annet som kan gjøre det veldig utfordrende om man er alene med dem. Man har bare to hender :p
 
Har ikkje tvillinger sjølv, men kjenner ei som har tvillinger.
Det verka som om det var mykje jobb i byrgjinga, men at ungane har fått så mykje glede av kvarandre når dei blei større!
Amminga spesielt såg ut til å vere litt problematisk.

Men det er sikkert fleire som kan svare mykje betre enn meg her inne! :)
 
Jeg har hatt en baby 3 ganger tidligere når jeg fikk tvillingene. Den største forskjellen er jo at det er dobbelt opp. Når har jeg vært tvilling mamma i et år (I morgen) og jeg har aldri vært så sliten ever. Det er mye glede og kos og et hav av dårlig samvittighet for at du ikke strekker til. Det såååå mye lettere med en baby om gangen. Nå må bare det å ta en dusj planlegges en dag i for veien ( nesten i alle fall) :hilarious: ville aldri vært foruten da... tvillinger er en gave :Heartbigred
 
Jeg fikk tvillinger for 11 år siden, mine første barn. Forferdelig slitsomt og alt for få armer. Sa vel egentlig at jeg aldri skulle ha flere barn. Men så ble jeg skilt og møtte drømmemannen. Da kom lysten på en til. Og dermed var vi så heldige å ble gravide for 3 år siden, med ett barn. Svangerskapet var ganske tungt. Hadde egentlig trodd at det å gå med en ble enklere enn med to, men hun veide 4 kg og var 55 cm lang, altså ble jeg veldig stor og tung på slutten. Jeg fikk endelig prøve å føde, noe jeg er veldig glad for (tvillinger i sete/sete). Barsel med bare en var helt fantastisk. Hun kunne få spise når hun var sulten, sove når hun var trøtt, ingen barn jeg måtte vekke for å mate. Kun ett barn å ta med ut av huset. Ingen stor vogn.
Dersom ønsket er der om en til, kan jeg virkelig anbefale å få ett barn. :)

Men, ville aldri vært foruten tvillingene mine! Fantastisk å ha opplevd det også. Men fikk vel først hodet over vannet da de var 2-2,5 år. :D
 
Alt er veldig enkelt med en baby. Man kan gjøre alt. Hehe

Men jeg gjorde alt med to også egentlig. Var 21 år og full av energi. Hehe
 
Min erfaring så langt er at hvor travelt det er med en kontra to er avhengig av personligheten til babyen(e).
Foreløpig er det lettere med tvillingene enn det var med storesøster.
Har nok mer rutiner som hjelper på, men de sover bra, sovner av seg selv, gråter lite.
Storesøster var stikk motsatt.

Det kan være innmari tøft med en baby også.
 
Om tvillingene blir lik storesøster kommer nok dette til å gå supert. Om ikke tror jeg at jeg kommer til å føle meg som en sliten zombiemamma. :p
 
Her var tvillingene de første barna våre. Tredjemann er bare to måneder, men så langt er det stooor forskjell på babytida i alle fall! Førstegangs og usikker tvillingmamms, ks, trøblete start med amming, pumping og flaskemating før amming ble kuttet ut etter fire uker, "samlebånd" ift mating, raping, bleieskift og kos. Nå er jeg naturlig nok blitt litt tryggere, formen var fin allerede etter noen timer etter fødsel, ammimgen har så langt vært nok næring, slet litt de første dagene på barselhotellet bare. Mye mer tid til kosing nå som det er en. Med tvillingene var det fort litt dårlig samvittighet om den ene fikk bittelitt mer oppmerksomhet enn den andre.

Blir spennende å se framover. Tvillingene var veldig rolige begge to, spent på hvordan tredjemann blir :)
 
Back
Topp