Stor eller liten hund?

Agnete

Forumet er livet
Jeg ønsker meg en hund til!
Og er veldig i tenke boksen om jeg ønsker meg en mellom/stor hund eller liten.
Jeg har i dag en hund fra før av på 30 kg, en herlig, fantastisk tispe :)
Jeg har sett litt på dverg dachs/kanin dachs
ImageUploadedByBV Forum1385287330.346403.jpg
Eller en golden doodle.ImageUploadedByBV Forum1385287374.277958.jpg
De begge er utrolig vakre, men to veldig forskjellige hunder. Den ene vil jo kreve mer enn den andre.
Vår tispe er jo ute flere ganger daglig, og vi trener på lydighet hver dag og tur i skogen er vi ofte :) Så sånn sett passer begge hundene til oss :)
Hvordan tenker dere når dere skal skaffe dere hund, oghvem av disse radene ville dere valgt? :)

Sent from my iPhone using BV Forum

Du må nok bare velge etter hva som passer deg/dere best. Selv har vi en jack russel terrier siden vi ville ha stor hund i liten kropp. Kunne ikke vært mer fornøyd her.

Jeg ville lest litt på hvordan de forskjellige rasene er og tenkt hva som passer livsstilen. Høres jo ut som dere er aktive med hundene så da passer jo de fleste. Ville også tenkt litt på om rasen er rolig/aktiv (selv orker jeg ikke over-energiske hunder). Ang størrelse kommer det vel mest an på plass, feks i bilen. Og hvor mye mosjon som trengs.

Me skal ha Rottweiler når me er ferdig med småbarn. Både eg og samboer elsker rasen, og han har hatt før han møtte meg. Anna alternativ for meg ville vært Berner Sennen. Me er begge vokst opp med store hunder, og ville aldri hatt ein liten. For all del, liker små hunder, er ikkje det, me berre liker best store hunder. :)

signerer noen over her.
Se ann de aktuelle slagene og velg det som passer deres liv best :) og som ei skrev, husk plassen i bilen oxo om dere har de med litt i bil :)

Lykke til meg valget :)

Golden doodle er helt fantastisk, også golden retriever :-) farmor og farfar hadde en sånn liten dachs og det var fryktelig mye lyd i den. Veldig gneldrene men vennlig.

Vi har to store hunder, og det eneste negative jeg ser er jo at de tar mye plass. Både inne og i bil. Ellers er det ikke stort sett ikke så mye styr. Lykke til med valget.

Vi har rottweiler nå, på 43 kg. Er veldig fornøyd med lynne på rasen, han er veldig trygg og bjeffer aldri. Synes det er så slitsomt med hunder som bjeffer!
Men han er litt vel stor, tar mye plass i bilen, spiser mye mat, og alt hundeutstyr er dyrere jo større hunden er.
Neste gang ønsker vi oss en mellomstor. Har sett på Toller, de er jo så fine!

Kunne ikke hatt en liten hund, synes de bare blir til pynt. Rekker jo opp til kanten av sofaen en gang!

Vi har en mix tispe av border collie og finsk lapphund, jeg vil ha en f lapp til når banyen vi venter er blitt rundt året, mannen elsker jack russel terriere.
Liker alle hunder, men vi er veldi aktive og mye ute å tøft klima så da må hunden tåle det.
Tenke på hva dere ønsker i en hund, trening stell osv:)

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app

Vi har en blandingshund, border collie, gordon setter og cocker spaniel ;)

Hun er ca 15 kg, aktiv og klok som en border collie, men meget rolig inne, lærerik og en herlig tur og familiehund. :)
Har utseende som en liten border collie, litt lang kropp og litt kortere bein som cockeren.

Jeg personlig ville valgt en liten hund, fordi den rett og slett ikke tar så mye plass som det en stor hund gjør :)

Men du må jo bare velge det som passer deg og din livsstil best :) Syns begge disse rasene du har lagt ut bilde av er kjempe fine :)

Har du prøvd rasevelgeren til canis.no? :)

Vi har bestemt oss for at det blir en av disse eller golden retriver da :) Men har tatt den mange ganger, siden vi har en hund fra før av som har både behov for hjernetrim og mosjon så passer de fleste oss, bortsett fra hunder med ekstremt jakt innstinkt da :p

Plassen tenker jeg ikke så mye på da vi har en stor hund, og en bil som har plass til dette :p
Men en liten hun er kanskje lettere å få barnevakt til om vi har behov for det, men de gneldrer en del som nevnt i tråden.
En golden doodle har behov for mye pelsstell. Så er veldig usikker :) Godt vi har god tid på oss :)

Elsker Irsk Ulvehund, kunne ikke tenkt meg å ha noe annet. :)

Skulle jeg valgt hadde jeg ville hatt staffordshire bullterrier. Vår drømmehund. Har dessverre ikke tid til hund nå da. :(

Do'h ! Fra mobilen vel ;)

Back
Topp