Stor baby?

Aa3

Blir kjent med forumet
Jordmor presterte å si at siden forrige baby var stor så blir nok denne det også, han veide 3,9 kg…når ble det stort til å være gutt? Kjente jeg ble en smule forbanna, hva er vitsen med å si noe sånt, 3,9 kg er ikke stort, selv om jeg er lav og liten betyr ikke det at babyen min er STOR…hva ville hun frem til, skal jeg hasteslanke meg så han ikke blir så «stor» kanskje….
 
Per definisjon er det jo over gjennomsnittet da. Kommer vel litt an på i hvilken uke du fødte i. Kom hun i uke 37-38 er det jo godt over gjennomsnitt men til termindato eller overtid er det ikke så mye over :)
Og ellers tror jeg ikke jordmor prøvde å provosere deg. Pust rolig :)
 
Min var 3,7 og ble omtalt som stor. Jeg var ikke enig ettersom hun kom i uke 42!

Snittet er 3,5.
 
Det er jo over gjennomsnittet, det var nok ikke stygt ment men en opplysning
 
Det er helt normalt å bruke begrepene liten og stor om babyens størrelse. Det har ingen ting med slanking å gjøre, men en måte å beskrive babyens størrelse ift gjennomsnittet. 3,9 er over gjennomsnitt derfor omtales den som stor. Jeg f.eks har fått babyer under snittet og per definisjon små/liten uten at det betydde at jeg måtte hive i meg store mengder mat for å «fete» de opp. Det er gener og arv som betyr mest når det kommer til babyens fødselsvekt.
 
Mi var 3035, født to dager over termin, og blir derfor klassifisert som lita :) Det er bare at de er en del over/under gjennomsnittet. Har ikke noen betydning. De vokser seg som oftest inn og følger sine egne kurver godt. Noe som er det viktigste :)
 
Også må man jo bruke ett eller annet ord om størrelse også. Liten eller stor baby fremstår for meg en del bedre enn tynn/spinkel/sped og tjukk/feit/lubben :p
 
Jordmor presterte å si at siden forrige baby var stor så blir nok denne det også, han veide 3,9 kg…når ble det stort til å være gutt? Kjente jeg ble en smule forbanna, hva er vitsen med å si noe sånt, 3,9 kg er ikke stort, selv om jeg er lav og liten betyr ikke det at babyen min er STOR…hva ville hun frem til, skal jeg hasteslanke meg så han ikke blir så «stor» kanskje….
Jeg fikk stor baby sist (men mye større enn din da), og blir satt opp på vekstkontroll utelukkende på grunn av størrelse på forrige baby. Legen på sykehuset sa at baby nummer to ofte er større enn baby nummer en.
 
Eh.. hva fikk jeg da? et monster? :hilarious: han var 4,8kg
 
Saaaaant, akkurat det jeg og tenker, perspektiv liksom..og hun driver fortsatt å snakker om babyen som stor, 3,9 kg er ikke stort til å være gutt, nå har jeg googlet dette unødvendig mange ganger
De går ut ifra gjennomsnitt på 3,5 kg og det gjelder også gutter så alle guttebabyer og jentebabyene over det vil betraktes som store. Alle leger og jordmødre vil bruke begrepene stor og liten uten at det betyr at du skal slanke verken deg eller babyen, noen babyer er store og andre er små. Stor i denne sammenheng betyr altså ikke tykk, men over gjennomsnitt og det er ingen ting galt med det. De samme begrepene vil du også møte på helsestasjonen uten at helsesøster eller lege mener noe som helst vondt med det.
 
Back
Topp