Stor baby?

Iselin❤️

Glad i forumet
MayDay2021
På kontrollene hos jordmor har sf-målet hele tiden vært i øvre sjiktet, hadde i dag ultralyd kontroll for å sjekke morkakeplassering iom at den var nære mormunn ved OUL. Da ble hun estimert til å veie 2,2 kg nå (er 32+2 i dag) og fortsatt da over gjennomsnittet. Så jeg skal inn for en kontroll til i uke 36 for å sjekke om hun følger sin egen kurve og ikke plutselig blir veldig stor tydeligvis.

flere som har vært borti dette før eller er i samme båt nå?

morkaka hadde forøvrig flyttet seg fint vekk fra åpning og det er ingen fare for at den er i veien ved fødsel

Her er mini i øvre sjiktet på sf-mål. Var 4% over gjennomsnittet på ultralyd i uke 24/25.
Men selv om sf-mål er over eller under spiller også fostervann og anatomi inn.
I forrige svangerskap ble det avvik på 24% + i uke 36/37, noe som også bidro til igangsettelse. Viste seg etterpå at ungen hadde normal vekst, men jeg hadde mye fostervann. Så man skal ikke se seg blind på disse målingene heller. Det viktigste er at man avdekker evt svangerskapsdiabetes hvis veksten eksploderer. Også er målingene et gjennomsnitt og barn er forskjellige. Noen er i det øvre, nedre eller i midten, uten at det trenger å bety noe:)

Ligger på øvre del av normalen på sf-mål, men følger min kurve helt perfekt. Så da blir det ikke ekstra ul eller kontroll for å sjekke størrelse. Lå også på øvre del av normalen med førstemann og han var 4075g åtte dager over termindato. Både mål og ul er ikke helt nøyaktige og litt over snittet trenger ikke å bety så mye heller ☺️

Her er mini i øvre sjiktet på sf-mål. Var 4% over gjennomsnittet på ultralyd i uke 24/25.
Men selv om sf-mål er over eller under spiller også fostervann og anatomi inn.
I forrige svangerskap ble det avvik på 24% + i uke 36/37, noe som også bidro til igangsettelse. Viste seg etterpå at ungen hadde normal vekst, men jeg hadde mye fostervann. Så man skal ikke se seg blind på disse målingene heller. Det viktigste er at man avdekker evt svangerskapsdiabetes hvis veksten eksploderer. Også er målingene et gjennomsnitt og barn er forskjellige. Noen er i det øvre, nedre eller i midten, uten at det trenger å bety noe:)
Ja hun sa alt så veldig fint ut, men at hun lå over gjennomsnitt. På papiret jeg fikk med står det 20%.
Men hun da jo selv at over gjennomsnitt ikke trenger å bety så mye for gjennomsnitt er jo for alle som blir født liksom..

Glukosebelastningstest tok jeg i januar uten at det var noe. Så skal ikke ha noe svangerskapsdiabetes.
Hun sa bare de ville sjekke at hun fulgte egen kurve og dermed ta en kontroll til.

bare håper hun ikke blir så stor at jeg må igangsettes. Vil helst at det skal gå i gang av seg selv :)

Ligger på øvre del av normalen på sf-mål, men følger min kurve helt perfekt. Så da blir det ikke ekstra ul eller kontroll for å sjekke størrelse. Lå også på øvre del av normalen med førstemann og han var 4075g åtte dager over termindato. Både mål og ul er ikke helt nøyaktige og litt over snittet trenger ikke å bety så mye heller ☺️
Ja hun sa at målene de tar kan være sånn til og fra og at det var vanskelig å måle noe konkret, men sånn ca.
Iflg papiret står det 20%
Men iflg apper skal jo ungen ligge mellom 1,9-2,1 og hun er målt til 2,2... så jeg aner ikke :p

på sf målene (kun tatt to til nå da) så ligger hun jo likt, får se hva jordmora får på kontrollen der i neste uke ;) hun er jo ikke utenfor det skraverte feltet liksom..

Gutten min ble målt til 2 kg ved ul i uke 30+0. Jeg blir fulgt opp pga andre ting. Legen stresset ikke med det da det var ca det samme som min førstefødte på samme tid. Ved fødsel viste det seg at han ikke var stor, men lang.

På ul uke 31+4 ble han estimert til 1940g, altså 13% over snittet. Hun sa at det ikke var noe tvil om at jeg fikk en unge på over 4kg :hilarious: Storesøster var 4080g, så jeg hadde ikke regnet med noe annet. Sf målet ligger rett over gjennomsnittet, så det trenger ikke ha noe å si for størrelse på baby.

SF målet mitt har vært i øvre sjikte begge ganger. Førstemann ble estimert til å være ca +10-15% som stemte bra med 3,7 kg ved fødsel 2 dager over termin. Denne gang er bebis estimert til å være akkurat på gjennomsnittet :)

Ja hun sa alt så veldig fint ut, men at hun lå over gjennomsnitt. På papiret jeg fikk med står det 20%.
Men hun da jo selv at over gjennomsnitt ikke trenger å bety så mye for gjennomsnitt er jo for alle som blir født liksom..

Glukosebelastningstest tok jeg i januar uten at det var noe. Så skal ikke ha noe svangerskapsdiabetes.
Hun sa bare de ville sjekke at hun fulgte egen kurve og dermed ta en kontroll til.

bare håper hun ikke blir så stor at jeg må igangsettes. Vil helst at det skal gå i gang av seg selv :)

Nei tenker at det må være veldig sterke indikasjoner til stede for at de skulle ønske igangsettelse. Igangsettelse fører ofte til keisersnitt og lengre rekonvalesens. Så dersom alt ser bra ut og begge har det bra kan jeg ikke se for meg at det skulle være grunn til å sette deg i gang.
For min del var høyt blodtrykk, hodepine og ødemer den viktigste grunnen til igangsettelse, veksten til baby var en tilleggsgrunn:)

Her var baby estimert til 1230 gram i uke 27+4 og fikk beskjed om at dette måtte følges opp. Så spent på hva de sier på kontroll neste uke (32). Storebror ble målt til 1100 gram i akkurat samme uke som mini nå. Så litt redd dette blir en stor baby, men storebror var 3600 når han ble født 8 dager over termin.

Her var baby estimert til 1230 gram i uke 27+4 og fikk beskjed om at dette måtte følges opp. Så spent på hva de sier på kontroll neste uke (32). Storebror ble målt til 1100 gram i akkurat samme uke som mini nå. Så litt redd dette blir en stor baby, men storebror var 3600 når han ble født 8 dager over termin.
Si gjerne ifra hvordan din kontroll går!

Med første estimerte de til ca 3,8 kilo i uke 36, ut kom en på 3,0 kilo i uke 38+4. Denne er estimert til ca 1,5 kilo i uke 30+5, ny kontroll uke 36+0.

Legen jeg hadde på sist kontroll sa at det ikke var så lett, og det er derfor dem tar flere mål og bruker et gjennomsnitt.

Med første estimerte de til ca 3,8 kilo i uke 36, ut kom en på 3,0 kilo i uke 38+4. Denne er estimert til ca 1,5 kilo i uke 30+5, ny kontroll uke 36+0.

Legen jeg hadde på sist kontroll sa at det ikke var så lett, og det er derfor dem tar flere mål og bruker et gjennomsnitt.
Takk for info!
Nei blir jo ikke annet enn et estimat. Hun sa det viktigste var at hun fulgte kurven sin og ikke plutselig endret veksten.
Så får bare vente å se!

Var på ul i dag 31+5 og lillebror ble estimert til 2 kg ca. Hvis han følger veksten vil han være rundt 4 kg ved termin. Jordmor mente alt så normalt og fint ut, og normal vekst tilsvarende andremann:)

Lille storesøster blei estimert til å vera på gjennomsnittet i uke 28 (både av min gyn og Haukeland), i veke 36 blei hu estimert til å bli 3800 ved termin. På termin kom ei frøken på 4,3 kg så hu va på +47 ved fødsel.
Hu i magen blei i veke 28 og estimert til å vera beint på gjennomsnittet, så e veldig spent på ka hu blir estimert til i veke 34. Eg ska uansett settes i gong seinest veke 38, men dei vil jo helst ikkje at hu ska bli større enn storesøster så komme til å få tett oppfølging mot slutten :-)
Sf-mål har logge likt med alle 3 og eldste var 3134 g ved fødsel 6 dager før termin så da har ikkje spilt nåken rolle i forhold til kor stor baby har vært ;-)

Jeg lå høyt i uke 32, men ingen tok meg alvorlig da jeg sa at jeg følte baby var stor inni der. Ut kom en gutt (2dager over termin) på 4,9kg og 54cm :rolleyes:

Snikar frå April :rolleyes:

Min gut vart målt til 2,4 kg på akkurat samme tid som din, og no til 3,5 kg i veke 36+0. Estimert 4,5 kg til termin. 95 percentilen på både ungen og magen, forøvrig.

Har to barn frå før som var hhv 4540/55 og 4482/53 (begge kom over termin), så eg blir ikkje igangsatt før tidligast termin. Måla på bittelillebror i magen er tilnærma identiske med brødrene, så dei har konkludert med at eg berre får store barn.

Snikar frå April :rolleyes:

Min gut vart målt til 2,4 kg på akkurat samme tid som din, og no til 3,5 kg i veke 36+0. Estimert 4,5 kg til termin. 95 percentilen på både ungen og magen, forøvrig.

Har to barn frå før som var hhv 4540/55 og 4482/53 (begge kom over termin), så eg blir ikkje igangsatt før tidligast termin. Måla på bittelillebror i magen er tilnærma identiske med brødrene, så dei har konkludert med at eg berre får store barn.
Takk for info! Har skjønt noen bare får store babyer ja :dummy::dummy1:
Jeg får jo vente å se hva de estimerer på neste ul.
Skal til jordmor i morgen, så skal høre hva hun tenker om det også.
Hun som tok ul sa vel egentlig bare at om hun virket å være stor ville de ikke at jeg skulle gå typ 11 dager overtid, og dermed muligens igangsetting ved termin..

Back
Topp