Stor baby

LIMO80

Glad i forumet
Jeg er førstegangs og på OUL sa jordmor at baby var stor, siden han er IVF baby ble ikke termin justert.

Andre som har fått samme beskjed? Har fått med meg at gutter er litt større enn jenter men målene hans tilsvarte foster i størrelse uke 20 når vi var 18+3.

Jeg er overvektig og har ikke hatt det beste kostholdet siste par uker. Har tatt meg sammen nå.

Skal ta glukosebelastning, men har ikke fått tidspunkt for det enda.

Skal til vekstkontroll om 2,5 uke da er vi 22+6.
 
IVF her og fikk samme beskjed.
Barnet (venter gutt) ble målt til å være 18+4, når jeg var på OUL i uke 17+6.
Termindato ble ikke endret på hos meg heller til tross for at maskinen regnet termin til å være 5 dager tidligere.
 
Last edited:
Mener du bør spør om ekstra oppfølging senere om det er grunn til å tro baby er stor videre, siden de ofte setter i gang fødsel om baby er stor
 
IVF her også, men her justerte de termindato til 3 dager tidligere etter OUL pga størrelsen på babyen.
 
Jeg er førstegangs og på OUL sa jordmor at baby var stor, siden han er IVF baby ble ikke termin justert.

Andre som har fått samme beskjed? Har fått med meg at gutter er litt større enn jenter men målene hans tilsvarte foster i størrelse uke 20 når vi var 18+3.

Jeg er overvektig og har ikke hatt det beste kostholdet siste par uker. Har tatt meg sammen nå.

Skal ta glukosebelastning, men har ikke fått tidspunkt for det enda.

Skal til vekstkontroll om 2,5 uke da er vi 22+6.
Ikke hvert borti dette med ivf. Men ikke alltid målingen deres er helt presise. Glukosebelastningen bør du ta i uke 24. Skal tas mellom uke 24 og 28 men du bør ikke ta den senere enn sine uke 24 siden du allerede vet babyen er litt større.
 
Har ikke IVF babyer, men jeg har hatt svangerskapsdiabetes med de to første. Vært for «store for alderen» under svangerskapene, men de justerte ikke termin nei.
 
Takk for svar, skal inn til vekstkontroll om 2 uker. Får stille noen spørsmål da. Forstod det slik da jeg var på fosterdiagnostikk før jul at jeg vil bli fulgt opp videre.

Han var veldig lite sammarbeidsvillig på OUL så det kan jo være noen feilmålinger.

Edit: 3 uker til vekstkontroll, er litt i tåkeheimen for tiden
 
Last edited:
Jeg har ikke IVF-baby, men jeg ble satt frem med 9 dager på OUL sammenliknet med menstermin. Synes stadig det er litt rart, for jeg vet når jeg hadde el, samleie og har stabile sykluser. Jeg venter jente forresten.

De kommenterte liksom ikke noe rundt det på OUL, de bare målte og satte en dato. :facepalm:
 
Ok, da er det kanskje ikke så uvanlig da. Alle jeg har vært til har sagt at frem til uke 20 så er alle foster stortsett like store og at det først er etter uke 20 en har størrelse "avvik" på grunn av arv.

Jeg og mannen er høye, jeg er 183 cm og han er 203 cm så regner jo med at vi får ett langt barn.
Blir bare litt urolig når de sier han er stor så tidlig. Tar det opp med dr.gyn på vekstkontroll. Er jo også litt subjektivt hva man legger av betydning i ordet stor.
 
Jeg er førstegangs og på OUL sa jordmor at baby var stor, siden han er IVF baby ble ikke termin justert.

Andre som har fått samme beskjed? Har fått med meg at gutter er litt større enn jenter men målene hans tilsvarte foster i størrelse uke 20 når vi var 18+3.

Jeg er overvektig og har ikke hatt det beste kostholdet siste par uker. Har tatt meg sammen nå.

Skal ta glukosebelastning, men har ikke fått tidspunkt for det enda.

Skal til vekstkontroll om 2,5 uke da er vi 22+6.

Jeg har barn som ikke vokser i takt med de innlagte algoritmene i dataen. Jeg har fått termin tidlig pga dette. Vokser lynraskt fra uke 9-17, deretter sakte. I uke 16+6 tilsvarte fosteret 18+2. Sånn har det vært tidligere også, og da har termin blitt flyttet 7-10 dager enda jeg visste der var feil, og protesterte. Så, fra uke 20-ish begynner de å mase om dårlig tilvekst... Jeg får all næring iv, så kan ikke klage på usunt kosthold heller...
 
Jeg har barn som ikke vokser i takt med de innlagte algoritmene i dataen. Jeg har fått termin tidlig pga dette. Vokser lynraskt fra uke 9-17, deretter sakte. I uke 16+6 tilsvarte fosteret 18+2. Sånn har det vært tidligere også, og da har termin blitt flyttet 7-10 dager enda jeg visste der var feil, og protesterte. Så, fra uke 20-ish begynner de å mase om dårlig tilvekst... Jeg får all næring iv, så kan ikke klage på usunt kosthold heller...
Hørtes kjent ut, han var liten frem til uke 7, i uke 8 var han innenfor forventet CRL, nå i uke 18 var han stor. Spent på hva de sier på vekstkontroll.
 
Back
Topp