Stor baby på ultralyd?

Holz08

Blir kjent med forumet
Hei!

For 1,5 uke siden havnet jeg på sykehuset pga nedpress og lite liv i magen. De ville sjekke meg, men alt var heldigvis fint og det var ikke noe galt med hverken meg eller babyen. Legen ønsket å ta en ultralyd på meg, noe jeg selvfølgelig sa ja til. Under ultralyden sparket lillejenta mi ganske hardt og legen spurte om jeg kjente det. Jeg svarte ja, og da sa hun ''ja det var enda godt du kjente det for det gjorde til og med jeg, ellers hadde jeg nok trodd at du løy bare for å få se babyen som mange andre gjør''. Lite hyggelig opplevelse for ei som har ekstra oppfølging i svangerskap pga hjertefeil i familien og at jeg selv sliter med angst + depresjon. Fikk i tillegg beskjed om at alt så fint ut, men at jeg måtte passe på matinntaket mitt fremover og spise sunt. Babyen var visst veldig stor og jeg måtte spise sunnere og mindre. Ble litt paff, følte at hun mente jeg stappet i meg usunn mat og sukker hele tiden fordi jeg har litt høy bmi... Har ikke fått påvist svangerskapsdiabetes. Har et helt normalt kosthold der jeg koser meg i helgene. Følte meg ekstremt dum og usikker etter denne opplevelsen. Hun avsluttet konsultasjonen med å si ''det er bedre at babyen er litt for stor enn litt for liten, men SÅ stor er ikke bra. Bare å passe på matinntaket nå ja'' mens hun klappet seg på magen. Jeg gikk rimelig stum ut derfra og var helt på gråten etterpå.

Bare noen dager senere var jeg på privat 3D-ultralyd. Hadde en helt fantastisk opplevelse. Jordmor var kjempe snill og det gjorde opplevelsen mye bedre for meg. Følte meg ivaretatt og sett. Hun sa at babyen var perfekt på alle mål og at det ikke var noe galt. Hun viste meg et skjema med en oversikt over hvor stor babyen skulle være osv. Min jente var innenfor alle målene og det ble ikke nevnt noen ting av det sykehuset sa. Hun gikk gjennom alt av mål mens vi ventet på at lillejenta skulle snu seg i magen slik at vi fikk tatt bedre bilder.

Noen som har opplevd det samme som meg eller noe lignende? Jeg må helt ærlig si at jeg synes det er veldig vanskelig. Jeg har slitt psykisk lenge før jeg ble gravid og er kronisk bekymret for alt mulig, så hendelsen på sykehuset gjorde ikke ting noe særlig bedre. Den opplevelsen jeg hadde på sykehuset var så ekkel og det har ødelagt ganske mye for meg. Hver gang jeg spiser noe får jeg nesten litt dårlig samvittighet, føler jeg gjør noe galt hvis jeg forsyner meg med litt ekstra pasta til en middag... :(

Min ble målt på torsdag (26+3) og hadde bikket 1 kg. Vet ikke helt hva som var gjennomsnittet, men legen sa han er en stor gutt om følger sin kurve på 94 persentilen. Har diabetes så prøver jo å passe på hva jeg spiser uansett, men ingen som sa noe.

Det der høres ikke bra ut. Jeg hadde levert skriftlig klage til sykehuset, for det er ikke sånn en lege skal møte en urolig pasient. Stor klem til deg!

Jeg vet min baby ligger på +12% og jeg har aldri fått noen kommentarer på slikt. Jeg var veldig overvektig før graviditet og har lagt på meg 25 kg hittil...

Min ble målt på torsdag (26+3) og hadde bikket 1 kg. Vet ikke helt hva som var gjennomsnittet, men legen sa han er en stor gutt om følger sin kurve på 94 persentilen. Har diabetes så prøver jo å passe på hva jeg spiser uansett, men ingen som sa noe.

Jeg fikk ikke vite noe på sykehuset om hvor stor hun var. Bare at hun var stor. På privat ultralyd fikk jeg vite at hun var 1200 gram, og det var visst akkurat det de skulle være... Er i uke 29+2.

Jeg vet min baby ligger på +12% og jeg har aldri fått noen kommentarer på slikt. Jeg var veldig overvektig før graviditet og har lagt på meg 25 kg hittil...

Jeg fikk ikke vite noen ting om hvor stor hun var... Kan ikke se noe om det i epikrisen heller merkelig nok :( Jeg er riktignok overvektig, men gikk mye ned i starten pga ekstrem kvalme. Har holdt meg høvelig stabil og ikke gått noe opp etter det, men er jo fortsatt overvektig. Synes bare det var en kjip opplevelse, og spesielt når de på privat ultralyd sa hun var 1200gr - akkurat så stor som hun skulle være. Blir veldig usikker!

Jeg fikk ikke vite noe på sykehuset om hvor stor hun var. Bare at hun var stor. På privat ultralyd fikk jeg vite at hun var 1200 gram, og det var visst akkurat det de skulle være... Er i uke 29+2.

1200g er ikke stort i uke 29, det er 10-percentilen for uke 29 i følge dette heftet: https://helse-bergen.no/seksjon/Kvi.../Ultralydkurs vekst Doppler/Biometrihefte.pdf (tabell side 20). Dvs at 9/10 babyer er større. Fortsatt innenfor normalen så helt normal stor altså, men på ingen måte en stor baby. Nå kan ulike personer måle ulikt, men likevel.

Jeg hadde forsøkt å manne meg opp til å enten sende en epost til pasientombud ved sykehuset, eller ta en telefon til avdelingen og be om å få snakke med fagansvarlig angående tilbakemelding om hvordan du ble møtt på undersøkelse. Jeg skjønner godt det er kjipt og ikke noe som frister , men det er viktig å gi tilbakemelding om at dette er uakseptabelt.

1200g er ikke stort i uke 29, det er 10-percentilen for uke 29 i følge dette heftet: https://helse-bergen.no/seksjon/Kvinneklinikken/Documents/Ultralydkurs vekst Doppler/Biometrihefte.pdf (tabell side 20). Dvs at 9/10 babyer er større. Fortsatt innenfor normalen så helt normal stor altså, men på ingen måte en stor baby. Nå kan ulike personer måle ulikt, men likevel.

Jeg hadde forsøkt å manne meg opp til å enten sende en epost til pasientombud ved sykehuset, eller ta en telefon til avdelingen og be om å få snakke med fagansvarlig angående tilbakemelding om hvordan du ble møtt på undersøkelse. Jeg skjønner godt det er kjipt og ikke noe som frister , men det er viktig å gi tilbakemelding om at dette er uakseptabelt.

Ja var akkurat det de sa på privat ultralyd også. Jeg skal helt klart ta det videre med sykehuset, har også involvert jordmor på familiesenteret som har fulgt meg opp hele svangerskapet. Er absolutt kjipt, men nødvendig.

Jeg forstår deg veldig godt... ser for meg at det var et fælt opplevelse på sykehus. Ikke ta det så tungt, som du sier passer jo du på det du spiser og babyen din har det fint som jordmora på privat ultralyd har fortalt deg. Enkelt lege mangler sosial antenner når det gjelds kommentarer til enkelt gravid. Jeg har også en høy bmi og har alltid hørt fra min fastlegen at jeg ikke kan lege på meg 30 kg. Som om jeg hadde planen om det liksom. Jeg passer ekstra på kost da jeg fikk påvist svangerskapsdiabetes For 3 uker siden. Jeg opplever jordmora som en mer avslappende person da du får mere støtte enn hos lege. Jeg har ikke gått noe mye opp er 29 uker og gått opp 4 kg.

Jeg forstår deg veldig godt... ser for meg at det var et fælt opplevelse på sykehus. Ikke ta det så tungt, som du sier passer jo du på det du spiser og babyen din har det fint som jordmora på privat ultralyd har fortalt deg. Enkelt lege mangler sosial antenner når det gjelds kommentarer til enkelt gravid. Jeg har også en høy bmi og har alltid hørt fra min fastlegen at jeg ikke kan lege på meg 30 kg. Som om jeg hadde planen om det liksom. Jeg passer ekstra på kost da jeg fikk påvist svangerskapsdiabetes For 3 uker siden. Jeg opplever jordmora som en mer avslappende person da du får mere støtte enn hos lege. Jeg har ikke gått noe mye opp er 29 uker og gått opp 4 kg.
Du kan fortelle legen din at det betyr faktisk ingenting hva legen din sier at du kan eller ikke kan gå opp. Noen spiser akkurat så lite som de trenger og legger fortsatt på seg 40 kg... Blir provosert av å høre slikt.

For ei uempatisk og frekk person du har vært borti. Virker som enkelte tror de bare kan slenge med leppen fordi de har et eller annet syn på et eller annet tema. Fysj!

Dette sier mer om henne som person, mer om hennes syn på pasienter, men det sier noe om deg. Håper du klarer å legge dette bak deg, og tenke at det er HUN som har problemer, ikke du :Heartred

Aner ikke hva som er «normal» str. for babyen, men synes uansett det var veldig frekt å si - det var i hvert fall en veldig frekk måte å si det på! Du kan godt levere en klage på det synes jeg. Skjønner godt at du blir lei deg og Ikke minst forvirret over at du ikke fikk beskjed om noe avvik på privat ultralyd. Kanskje du kan snakke med jordmor om opplevelsen din neste gang du skal på svangerskapskontroll. Jeg finner i hvert fall mye støtte i å snakke ut om ting hos jordmor og hun kan veilede deg om hvordan du skal forholde deg til dette.

isj! det var ikke noe kult å få en slik beskjed.
og godt at jordmor på privatklinikk gjorde det "godt igjen" men å være fantastisk og gi deg finfin opplevelse.
har også inntrykk av at de private er mer hjertelige enn det de er i det offentlige.

var på en og samme dag på to ultralyder. en ekstra oppfølging på sykehuset pga min overvekt og fikk beskjed om at lillemor er i fin størrelse.
men fortsatt beskjed om å passe meg med mat.

på privatklinikk samme dag før at pappan skulle få se henne for førstegang, tilfeldighetene samlet det på samme dag, der sa jordmor at hun var litt liten, ÷2% vet ikke hva det egentlig betyr..

har ikke svangerskapsdiabetes og sliter med det med maten, synes det er vanskelig og bli uglesett, og sitte der med følelsen av att jeg sitter å stapper i meg cola, burn, potetgull og sjokolade til frokost liksom.
så skjønner deg godt ♥️ klem♥️

Back
Topp