stoppe melken...

*SommerMamma*

Forumet er livet
noen som vet hvordan det er man går frem når man skal avslutte ammingen?

hadde store ammeproblemer sist pga. kjempesåre brystvorter...denne gangen går dette greit, men har så lite melk, og melkeproduksjonen øker ikke uansett hva jeg gjør...har masse og vond melkespreng, men får ut max 30 ml tilsammen på begge bryst når jeg pumper på max spreng...

funnet ut at jeg må avslutte ammingen... syns det sliter å kave med det når det er så lite å ta av.. og mister helt oversikt over hvor mye hun får i seg...

lurer på hvordan man går frem for å stoppe produksjonen... ?
er det best å pumpe vekk melkesprengen og la resten være igjen??
Å tømme puppen vil vel føre til at produksjonen opprettholdes..Eller...?

*rådvill*[&o]

Jeg dytter på denne ... for det samme lurer jeg på!!!
Sluttet ammingen for 2 uker siden... men sliter med lekk, spreng og såre pupper [&:]

Vet ikke helt hva som er rett, men for meg funket det best med å håndmelke bort sprengen. Men ikke ta "mer enn du må" for hvis ikke opprettholdes jo produksjonen. Jeg gjorde dette så ofte jeg følte behov for det, holdt på en ukes tid tror jeg.

Enten må du gå til legen og håpe at du kan få skrevet ut medisiner for å stoppe melka...

Hvis du skal få det til uten medikamenter, så blir det som du sier, at du pumper ut minst mulig for å få vekk den verste sprengen, og lar resten være. Men jeg tror nok du kan belage deg på at det vil ta tid...Går an å ta litt smertestillende hver dag mot sprengen mens det står på da.

Evt. så kan du prøve det samme som de gjorde med meg på sykehuset, nemlig at de bandt opp puppene (for å sperre melkekanalene, og dermed minske gjenproduksjonen - særlig funksjonelt rett etter pumping, for da er produksjonen visstnok størst). Jeg fikk slutt på melka sånn i kombinasjon med smertestillende (men måtte amme litt en dag for å få vekk sprengen, det var samtidig som jeg fikk tredagerssprengen, så da døde jeg nesten...). Men du har sikkert litt større "beholdning" enn meg siden du allerde har amma i noen uker, så jeg vil nok tro at det må en del pumping og tålmodighet til!

Uten medikamenter så tar det veldig lang tid før melka forsvinner helt fra puppen, dvs. at det fortsetter å være melk tilstede selv om du ikke merker det, og sprengen har gått over. Jeg er tilbake i "normal" str. nå, og det har slutta å sprenge selv når lillegutt gråter, men jeg kan fortsatt lekke noen fråper innimellom, selv etter over 3 uker.

ORIGINAL: lille nupp

ORIGINAL: *SommerMamma*

hadde store ammeproblemer sist pga. kjempesåre brystvorter...denne gangen går dette greit, men har så lite melk, og melkeproduksjonen øker ikke uansett hva jeg gjør...har masse og vond melkespreng, men får ut max 30 ml tilsammen på begge bryst når jeg pumper på max spreng...

funnet ut at jeg må avslutte ammingen... syns det sliter å kave med det når det er så lite å ta av.. og mister helt oversikt over hvor mye hun får i seg...

*rådvill*[&o]
en tin g først, du kan ikke måle mengden i brystene utifra det du pumper.. an baby dier mye mere effektivt enn du kan klare å pumpe deg..

det viktisgste når det gjelder amming er å se på trivselen til barnet, sover barnet godt og legger på seg, da har du nok melk..

melkespreng vil forsvinne etterhvert som produsksjonen kommer asjur med hennes behov..

du kan se hva du kna gjøre om du ønsker å fortsette å amme, på ammehjelpen.no[:)]

om du alikevle skal stoppe, så er det eneste å få ut sprengen, og la resten være.. evnt knytte noe hardt rundt brystpartiet, det hjelper også til å stoppe opp

Takk lille nupp.. du ga svar på spørsmålene mine her[:D]. 

ORIGINAL: *SommerMamma*

*rådvill*[&o]

Slik gjørde jeg 2 ganger daglig, men prøvde først å håndpumpe. Etter to dager, så kunne jeg bare gå uten å gjøre noe[:D] Er ganske godt når man først har bestemt seg for å gi opp, da blir hele hverdagen lettere[:D]
Lykke til[;)]

takk for masse gode svar...

lille nupp: jeg har fått fortalt det du sier om at babyen suger ut mer enn jeg klarer å pumpe..men hun la ikke på seg, i tillegg gråt hun og søkte etter mat etter å ha fått begge puppene...

legger til at min mamma og min mormor begge slet med ammingen og lite melk selv, og måtte gi flaske....

da skal jeg håndmelke eller pumpe sprengen noen dager, og se om det går over...[;)]

takk!!

Back
Topp