stoffskifteproblemer

M*

Forumet er livet
VIP
noen som kan hjelpe med svar?

http://forum.babyverden.no/tm.aspx?m=17458259

www.stoffskifte.org

Men alt vil jo rette seg når du begynner med medisiner og stoffskiftet stabiliserer seg!

Jeg har lavt stoffskifte, og går fast på medisiner hver dag!
du skal vel til legen igjen nå snart? For dette er jo noe som blir fulgt opp nøye fram til det er stabilisert!!

ORIGINAL: jas

Men alt vil jo rette seg når du begynner med medisiner og stoffskiftet stabiliserer seg!

Jeg har lavt stoffskifte, og går fast på medisiner hver dag!
du skal vel til legen igjen nå snart? For dette er jo noe som blir fulgt opp nøye fram til det er stabilisert!!

ja,skal ta flere prøver innen 6 uker + sjekke skjoldbrukskjertelen min[:)]

Hei hei....

Da jeg ventet Kristiane fikk jeg høyt stoffskifte pga høye HcG verdier.... Sykepleieren i meg måtte jo finne ut alt om dette - så kan en del....

For å kunne danne seg et bilde av hvordan stoffskiftet ditt er og forstå noe av "problemet" må en se hele blodprøvebildet.

De tre viktigste blodprøvene for hvordan det er med stoffskiftet er:
TSH - thyroidea-stimulerende hormon - dette hormonet stimulerer skjodbruskkjertelen til å produsere andre stoffskifte hormoner.
Dersom TSH er høy - tyder det som oftest på et lavt stoffskifte - kroppen prøver å presse skjoldbrukskjertelen til å produsere flere hormoner som kan holde stoffskiftet oppe.
Dersom TSH  er lav - tyder det som oftest på høyt stoffskifte - kroppen sier til skjoldbruskkjertelen at jeg har mer enn nok hormoner til holde stoffskiftet normalt (egentlig alt for mye) så du kan få ta deg en pause nå.
Men dette er ikke hele bildet - for ulike grunner til stoffskifteforstyrrelser kan "tulle" dette systemet litt til. Går ikke i detalj på dette - det blir fort fryktelig komplisert.

Så måles FriT3 og FriT4 - Dette er fri thyroxin verdier i blodet - som forteller hvordan stoffskiftet er. Hovedregelen er at dersom disse er høye er stoffskiftet høyt, er de lave er stoffskiftet lavt.

Uansett finnes det mange mange ulike grunner til stoffskifteproblemer. Legen din vil nok ta blodprøver for å sjekke om du har antistoff eller gener i blodet ditt. For det vil kunne fortelle om grunnen til hvorfor du har fått høyt stoffskifte. De ulike stoffskiftesykdommene vil kunne gjenkjennes på disse prøvene.

Uansett har de jo nå funnet ut hvorfor du ikke er i form. Og det er jo bra. Da vil du kunne få hjelp. De aller fleste som får stoffskifteproblemer vil etterhvert bli bra regulerte på medisiner - neoen resten av livet - noen for en periode - men da opplever de iallfall at de føler seg bra.

Håper du snart får orden på dette monjen[:)]

Back
Topp