Stoffskifte.....

Apeloffen

Forumet er livet
Var hos legen for noen dager siden, og da tok han prøver for å sjekke stoffskiftet mitt.

Har lest litt om det, og jeg er rimelig overbevist om at det er det er lavt stoffskifte jeg har.
Jeg er konstant sulten, kan spise, også går det en times tid, så er jeg så sulten at man skulle tro jeg ikke hadde spist på 10 timer. Blir slapp og vondt i hodet. Det eeer sååååå plagsomt!! Har jo null overskudd... Svetter som en gris,fryser, og det ene symptomet etter det andre. Men med min "flaks", så er det ignen feil med stoffskiftet,også blir jeg gående på dette viset. [:(]

Noen her som kan fortelle meg litt om stoffskiftet,og hvordan dere evt. har det?

Skulle jo nesten vært på klageforumet dette....

Hmm.. Jeg har varierende stoffskifte.. Det varierer mellom å være lavt og normalt.. Det er ikke ennå så lavt at jeg må ha medisiner, men jeg merker godt at jeg er veldig trøtt i de periodene det er lavt.. I tillegg så er jo lavt stoffskifte et tegn på en betennelse i bukspyttkjertelen, å en betennelse i kroppen som kommer og går kontinuerlig er tungt det også.. Jeg har det egentlig helt greit, siden jeg ikke er så hardt rammet.. Men onkeln og bestemora mi har det samme å de er kjempe dårlige! Onkel klarte knapt å gå på jobb om dagene å når han kom hjem så sov han til neste gang han skulle på jobb.. Men med medisiner så er han tilbake til sitt gamle seg[:)]

Mamma har veldig lavt stoffskifte. Hun raste ned i vekt selv om hun spiste mye, var sånn det ble oppdaget. Hodepine, kvalme, utmattelse hørte også til. Har lurt på om jeg har det selv, men ble ikke påvist noe spesielt lavt på meg.... Legen sa at nedsatt sexlyst var vanlig og.....

Jeg har lavt stoffskifte...Merker egentlig ikke så mye til det...- men så går jeg på tabletter da, så det har vel noe med det å gjøre..

Fant det ut da jeg var 20 år, da hadde jeg jobbe et halvt år i barnehage, og hver dag etter jobb så måtte jeg sove en time på sofaen, og jeg kunne gå å legge meg bare noen timer etter, og fikk sove med en gang!!
Var hos legen og tok noen blodprøver og da fant vi ut at jeg hadde lavt stoffskifte!!

Som sagt så merker jeg altså egentlig ikke så mye til det...Eb helt grei sykdom å leve med vil nå jeg si [:)] Jeg tar en tablett hver dag, og to på søndager, det er det eneste jeg merker til å ha lavt stoffskifte [:)]

Jeg har lavt stoffskifte og går på medisin, thyroxid.
Mine symptoner var: ekstrem trøtthet, lite tiltakslyst, orket INGENTING! Bare det å føre en samtale var slitsomt pga jeg var så trøtt og i min egen verden! Kunne sove hele dagen, uten at det hjalp! I tillegg la jeg ( som har vært str 34/36 hele livet) på meg endel, ca 10 kg.. dette er også vanlig med lavt stoffskifte. Også hadde jeg store konsentrasjons problemer. Og veldig lite sexlyst!!!

klem

Jeg har tegn på stoffskifte selv, det er kjempeslitsomt! Men sist jeg sjekka var det fint, og det er vel det enda også! Lav blodprosent kan føre til noen av de samme symptomene! :)

[font=verdana,arial,helvetica]Lavt stoffskifte
[font=verdana,arial,helvetica]Har du lavt stoffskifte?

[font=verdana,arial,helvetica]Lavt stoffskifte (hypotyreose) er nokså vanlig, særlig blant kvinner. I Norge har 2% av alle kvinner fått diagnostisert sykdommen, og det antas at ytterligere 1% har udiagnostiert hypotyreose. Tilstanden er omtrent 4 ganger sjeldnere hos menn.
Av: [link=http://www.lommelegen.no/kontakt/kontaktskjema.asp]Lommelegen.no[/link]

Relaterte senter:
[link=http://www.lommelegen.no/publ2/senter17.asp?senter=13]Kvinnehelse[/link]
[link=http://www.lommelegen.no/publ2/senter17.asp?senter=14]Overvekt[/link]
[link=http://www.lommelegen.no/publ2/senter17.asp?senter=28]Undersøkelser[/link]
[link=http://www.lommelegen.no/publ2/senter17.asp?senter=32]-forKvinner[/link]

var code = '';var now = new Date();var nIndex = now.getTime();document.write('');document.write('');

document.write(code);
[link=http://www.lommelegen.as/banner/admentor/adclick.asp?F=22&Z=0&N=1][/link]
Lavt stoffskifte skyldes som oftest at skjoldkjertelen er skadet, slik at den ikke lenger er i stand til å produsere nok tyroksin.

Skjoldkjertelen ligger like under strupehodet, foran på halsen. Den produserer tyroksin, som regulerer hastigheten på ulike stoffskifteprosesser i kroppen. Hvis det lages for mye tyroksin, går prosessene for fort (høyt stoffskifte). Hvis det lages for lite tyroksin, går prosessene for langsomt (lavt stoffskifte).

Den vanligste årsaken til lavt stoffskifte er en langvarig betennelse i skjoldkjertelen, som skyldes at kroppen produserer antistoffer mot den (Hashimotos sykdom). Årsaken kan også være at du har gjennomgått en operasjon i skjoldkjertelen eller tidligere vært behandlet med radioaktivt jod.

Sykdomstegn

-Slapphet og uopplagthet
-Manglende appetitt, men vektøkning
-Forstoppelse
-Depresjon
-Hes og grov stemme
-Store menstruasjonsblødninger
-Langsom puls
-Tørr, deigaktig hud
-Tørt og tynt hår

Behandling
Utredning hos lege er nødvendig. Mengden av tyroksin kan måles med en blodprøve. Eventuelle antistoffer mot skjoldkjertelen kan også oppdages i en blodprøve.

Behandlingen går ut på å tilføre tyroksin, som kan tas som tabletter. De må tas hver dag

[font=verdana,arial,helvetica]Høyt stoffskifte - hypertyreose

[font=verdana,arial,helvetica]Den vanligste årsaken til høyt stoffskifte er at kroppens immunsystem begynner å lage stoffer (antistoffer) som stimulerer skjoldkjertelen til å lage for mye tyroksin.
Av: [link=http://www.lommelegen.no/kontakt/kontaktskjema.asp]Cecilie Arentz-Hansen og Kåre Moen, leger[/link]

Medisinsk betegnelse: hypertyreose.

Sykdommen kalles Graves sykdom eller Basedows sykdom. Graves sykdom er nokså vanlig, særlig blant kvinner. 1-2 % av alle kvinner og 0,1-0,2 % av alle menn har sykdommen.

Høyt stoffskifte kan også skyldes en godartet eller ondartet svulst i skjoldkjertelen, betennelse i skjoldkjertelen, stort inntak av jod, overdosering med tyreoideahormoner eller en svulst i hypofysen.

Sykdomstegn
Slapphet og uopplagthet, vekttap (men økt appetitt) og diaré kan være symptomer på høyt stoffskifte. Andre tegn er svette og ubehag i varme omgivelser, rastløshet, fine skjelvinger (mest synlig på fingrene), sjeldnere menstruasjon enn vanlig, hurtig puls og utstående øyne. Skjoldkjertelen kan være synlig forstørret.

Undersøkelse 
Utredning hos lege er nødvendig. Ved hjelp av en blodprøve kan legen klarlegge :

• mengden av tyroksin i blodet
  • mengden av hormonet som normalt stimulerer produksjonen av tyroksin (tyreoideastimulerende hormon, TSH)
  • om det finnes antistoffer som stimulerer skjoldkjertelen (TRAS) 

En spesiell røntgenundersøkelse (scintigrafi) kan være aktuell i neste omgang.
Behandling
Høyt stoffskifte kan behandles med medisiner, operasjon eller radioaktivt jod.
Medisiner brukes oftest hos yngre personer med lite forstørret skjoldkjertel. De vanligste medikamentene heter propyltiouracil og karbimazol (Neo-Mercazol®), og tas som tabletter.
Operasjon er aktuelt hvis skjoldkjertelen er stor eller inneholder knuter.
Radioaktivt jod drikkes, går over i blodet og tas opp av skjoldkjertelen. Strålevirkningen av det radioaktive stoffet vil langsomt ødelegge kjertelen. Radioaktivt jod brukes først og fremst hos personer over 40 år og hvis annen behandling ikke virker godt nok.

Tusen takk for svarene! Greit å vite liksom[:)]

Back
Topp