Stoffskifte

Lita-go

Elsker forumet
Desemberlykke 2018
Septemberlykke 2021
Hvor mange har fått målt stoffskiftet sitt samtidig som de andre blodprøvene?

Jeg ba spesifikt om å få det målt, da det er flere i familien med lavt stoffskifte.

Før jeg ble gravid var det normalt, nå er det blitt så lavt at jeg må begynne med medisiner....

Vet det kan skje under graviditet, men likevel er det tydeligvis ingen rutine på at disse prøvene tas.

Det har jeg aldri hørt om før! Hvordan merker man evt det selv?

Det har jeg aldri hørt om før! Hvordan merker man evt det selv?

Jeg har foreløpig ingen symptomer, det kan visst ta lang tid før de kommer, men det er viktig for både meg og babyen at jeg medisineres og får normalt stoffskifte

Jeg tror jeg skal be legen sjekke. Jeg har lav hvilepuls, lavt blodtrykk, null sexlyst what so ever, sykt trøtt hele tiden, så tørr hud at jeg har fått psoriasis igjen, tørre negler, forstoppelse og fryser endel. Det som plager meg mest er egentlig at jeg blir utmattet av nada, og at sex er blitt et ork. Jeg elsker jo sex! Jeg elsker mannen min. Men akkurat nå er sex nederst på prioriteringslisten, og det er frustrerende.

Jeg skal ikke til legen før i midten av juli. Kanskje jeg burde høre om jeg kan sjekke stoffskiftet før det? Er det vanskelig?

Jeg tror jeg skal be legen sjekke. Jeg har lav hvilepuls, lavt blodtrykk, null sexlyst what so ever, sykt trøtt hele tiden, så tørr hud at jeg har fått psoriasis igjen, tørre negler, forstoppelse og fryser endel. Det som plager meg mest er egentlig at jeg blir utmattet av nada, og at sex er blitt et ork. Jeg elsker jo sex! Jeg elsker mannen min. Men akkurat nå er sex nederst på prioriteringslisten, og det er frustrerende.

Jeg skal ikke til legen før i midten av juli. Kanskje jeg burde høre om jeg kan sjekke stoffskiftet før det? Er det vanskelig?
Det sjekkes med en blodprøve

alt du beskriver er faktisk symptomer jeg også har... jeg har har bare antatt at det er sånt som kommer med graviditeten... Blir spennende å se om noe av det endrer seg nå som jeg har fått medisiner...

Legen min tok stoffskifteprøver samtidig som ordinære blodprøver. Mest fordi jeg er så skrekkelig trøtt :meh:

Legen min tok det som en selvfølge [emoji4]
Første svangerskapskontroll i dag da [emoji4]

alt du beskriver er faktisk symptomer jeg også har... jeg har har bare antatt at det er sånt som kommer med graviditeten... Blir spennende å se om noe av det endrer seg nå som jeg har fått medisiner...

Har du fått medisiner for stoffskifte nå? Jeg trodde også det var helt normal. Så når legen har spurt hvordan jeg føler meg, så svarer jeg jo helt fin, for jeg tenker jo at alle disse symptomene er vanlige svangerskapssymptomer. Men jeg begynner å tvile litt når jeg er utmattet langt ut i uke 14, og sexlysten overhode ikke har kommer tilbake. Jeg har i hvert fall sendt forespørsel til legen, forhåpentligvis kan jeg bare poppe innom for prøve, sånn at jeg slipper å oppta en hel legetime.

Har du fått medisiner for stoffskifte nå? Jeg trodde også det var helt normal. Så når legen har spurt hvordan jeg føler meg, så svarer jeg jo helt fin, for jeg tenker jo at alle disse symptomene er vanlige svangerskapssymptomer. Men jeg begynner å tvile litt når jeg er utmattet langt ut i uke 14, og sexlysten overhode ikke har kommer tilbake. Jeg har i hvert fall sendt forespørsel til legen, forhåpentligvis kan jeg bare poppe innom for prøve, sånn at jeg slipper å oppta en hel legetime.

Ja, så får vi se om jeg merker noen forskjell etterhvert...

Ja, så får vi se om jeg merker noen forskjell etterhvert...

Måtte du ha en egen legetime for det, eller kunne du komme inn bare for prøven? Jeg går _aldri_ til legen, så jeg vet ikke helt hvordan det fungerer [emoji28]

Måtte du ha en egen legetime for det, eller kunne du komme inn bare for prøven? Jeg går _aldri_ til legen, så jeg vet ikke helt hvordan det fungerer [emoji28]

Jeg fikk de til å ta med det på blodprøven ved 12 ukers kontrollen. Legen ringte meg to dager etter og sa jeg måtte komme tilbake og ta flere blodprøver, og fikk også resept

Jeg kommer til å be om prøve da søsteren min fikk høyt stoffskifte i deler av sv.skapet. Hos henne stabiliserte det seg, men jeg vil helst ha det sjekket likevel.

Er det noen som har fått påvist endringer i stoffskifte som årsak til ekstrem trøtthet?

Jeg har visst sjekket stoffskiftet, og det var helt fint [emoji1384]‍♀️

Jeg fikk også testet dette pga energinivået mitt! Men måtte spørre selv ja!

Min lege tok også dette automatisk uten noen spørsmål. Synes de tok flere ting denne gangen relatert til vitaminer og lignende. Tok dog ikke hepatitt b og toksoplasma denne gangen.

Jeg er medisinert pga lavt stoffskifte. Jeg har vært helt utrolig trøtt og slapp hittil i svangerskapet. Men ved siste sjekk var faktisk dosen i overkant høy. Var derfor antageligvis mindre trøtt enn jeg hadde vært hvis dosen lå normalt. [emoji15]

Jeg er medisinert pga lavt stoffskifte. Jeg har vært helt utrolig trøtt og slapp hittil i svangerskapet. Men ved siste sjekk var faktisk dosen i overkant høy. Var derfor antageligvis mindre trøtt enn jeg hadde vært hvis dosen lå normalt. [emoji15]

Hvor stor dose tar du per dag?

Back
Topp