Stjernekikker?

Klem_entin

Flørter med forumet
Noen som har født stjernekikker før som gjør noe for å unngå det denne gangen?

Jeg prøver å unngå igangsettelse, epidural og prøver å ikke ligge så mye bakoverlent nå mot slutten av graviditeten. Vil også prøve å få til riearbeidet mer oppreist denne gangen. Håper så innmari på en bedre fødsel nå, men denne lille ligger som stjernekikker (og mye på tvers) foreløpig.

Noen som har født stjernekikker før som gjør noe for å unngå det denne gangen?

Jeg prøver å unngå igangsettelse, epidural og prøver å ikke ligge så mye bakoverlent nå mot slutten av graviditeten. Vil også prøve å få til riearbeidet mer oppreist denne gangen. Håper så innmari på en bedre fødsel nå, men denne lille ligger som stjernekikker (og mye på tvers) foreløpig.
Førstemann var stjernekikker, men trodde ikke det var noe man kunne gjøre for å unngå det? Har termin i januar nå, og var på ul for å sjekke leie. Ligger med hodet ned men hun så jo ikke om han var stjernekikker eller ikke.

Er det noe man kan gjøre i forhold til slikt da? Det går vel også på hvordan de roterer ned i bekkenet når fødselen er gang? :)

Vet at babyen her er festet og ligger med ryggen mot min venstre side. Jordmor sa det var den aller mest optimale stillingen i forhold til fødsel, har kanskje å gjøre med akkurat det, men jeg aner egentlig ikke. :p

Hvordan vet man om babyen er stjernekikker før fødselen er i gang? Ser man det tydelig på ultralyd?

Er det noe man kan gjøre i forhold til slikt da? Det går vel også på hvordan de roterer ned i bekkenet når fødselen er gang? :)

Vet at babyen her er festet og ligger med ryggen mot min venstre side. Jordmor sa det var den aller mest optimale stillingen i forhold til fødsel, har kanskje å gjøre med akkurat det, men jeg aner egentlig ikke. :p

Ja, ryggen mot din venstre side, og gjerne ut mot magen er visst det mest optimale!

Da er det mest sannsynlig at de roterer så de kommer ut med smaleste diameter under fødselen.

Hvorfor ikke ligge bakoverlent? Babyen skrur seg jo ned uansett.

Det har med utgangspunktet de har før fødselen starter å gjøre. Hvis de ligger som mine to har gjort, med ryggen mot min rygg eller med ryggen mot høyresiden min, har de lang vei å skru seg. Enten tar da fødselen laaaang tid eller så kommer de ut før de er "ferdig skrudd", og kan da ha litt større diameter enn ellers.

Og sjansen er større for at de ikke får haka under seg og blir født som min første med ansiktet først. Det kan bety litt nakkevondt for dem og mer problemer med rifter osv for mor.

Hvordan vet man om babyen er stjernekikker før fødselen er i gang? Ser man det tydelig på ultralyd?

Man vet jo ikke hvordan en fødsel forløper, men siden jeg hadde en tøff fødsel sist, og både baby og jeg sleit lenge etterpå, har jeg prøvd å hvertfall legge optimalt tilrette for en smoothere fødsel denne gangen :-)

Og statistikken sier hvertfall at en baby som ligger med ryggen mot mors rygg eller høyre side har større sjans for å ikke få skrudd seg helt optimalt før den kommer ut. Igangsetting og epidural øker også sjansen for det.

Les gjerne mer på spinningbabies.com om dere lurer, jeg har bare fått mesteparten av infoen min derfra.

Forresten, man kan se på ultralyd hvilken vei de ligger, men jeg merker det best på hvor jeg kjenner spark. Og min flytter seg fortsatt mye, så tror ikke han/hun har festet seg ennå. Alt kan jo skje :-)

Forresten, man kan se på ultralyd hvilken vei de ligger, men jeg merker det best på hvor jeg kjenner spark. Og min flytter seg fortsatt mye, så tror ikke han/hun har festet seg ennå. Alt kan jo skje :-)
Rart jm ikke så det når jeg var på UL... :( Men jeg er rimelig sikker på at ryggen er på min venstre side da.

Rart jm ikke så det når jeg var på UL... :( Men jeg er rimelig sikker på at ryggen er på min venstre side da.

Tror de er mest opptatt av om den ligger med hodet ned eller ikke. På mine ultralyder har de heller ikke vært opptatt av hvilke side baby ligger på, er nok mest nare jeg som tenker på det!

Tror de er mest opptatt av om den ligger med hodet ned eller ikke. På mine ultralyder har de heller ikke vært opptatt av hvilke side baby ligger på, er nok mest nare jeg som tenker på det!
Ok. Men det er vel uansett ikke noe å gjøre med - man kan vel ikke styre hvilken vei barnet velger å komme ut?

Jeg har født stjernekikker. Men må si jeg ikke viste det før en stund etterpå og jeg og sambo diskuterte fødselen. Tror jeg var så omtåket at jeg ikke fikk det med meg. Opplevde det som tyngre en de to andre men ikke så veldig stor forskjell. Denne fødselen spurte de flere ganger om leie på babyen men det var ikke egentlig aktuelt før de tok vannet og festet hode. Så om hode på babyen er festet er det nok ikke noe de kan gjøre med det. Du får opp og stå under fødselen (slik jeg har forstått er det de mest effektive mot stjernekikker men ingen garanti ) Trenger ikke ligge selv om du har epudural.

Det fant vi ikke på ul heller, men jeg kjenner ryggen til baby langs venste side, og får kun spark til høyre :) jordmor var enig i det, og finner hjertelyd på venstre side. :)

Jeg fødte en stjernekikker for 5 dager siden.. visste ikke at det var noe man kunne gjøre for å unngå det jeg? :)

Jeg fødte en stjernekikker for 5 dager siden.. visste ikke at det var noe man kunne gjøre for å unngå det jeg? :)

Gratulerer! Var det førstemann? Gikk det bra?

Det finnes ingen garantier selvfølgelig, men det er noen ting man kan gjøre som minsker sjansen.

Gratulerer! Var det førstemann? Gikk det bra?

Det finnes ingen garantier selvfølgelig, men det er noen ting man kan gjøre som minsker sjansen.

Tusen takk :) ja det var første, det gikk så fint :D jeg fikk ingen smertelindring, og jeg måtte klippes litt for å få henne ut men det gikk greit :)

Jeg hadde ihvertfall en positiv fødselsopplevelse, ikke skremt fra å få en til ihvertfall :) og fint å tenke på at hadde hun ikke vært stjernekikker så hadde fødselen gått mye raskere :D så neste gang blir nok enda bedre :)

Min jordmor fortalte meg det at om du får en stjernekikker eller ikke vet man ikke før fødselen er i gang. Da rotasjonen av barnets hodet er det som betyr noe. Så et barn som ligger helt rett før riene starter kan vri seg feil ned i bekkenet under fødselen og en som ligger "feil", kan vri seg rett ned i bekkenet. Så det får man ikke vist noe om før siste del av fødselen :)

Fødte en stjernekikker (occiput posterior) i 2009, det er en grunn til at nummer to er på vei først nå... Visste ikke at han var stjernekikker før jeg var på samtalepoliklinikken i november og fikk se hva gynekologen hadde skrevet. Fire sugekoppforsøk (som førte til fødselssvulst og et stort kjøttsår på hodet til barnet) og to drag med tang (som førte til brudd to steder i hodeskallen, blødninger og epileptiske anfall) måtte til for å få ham ut... Har tenkt masse på hva jeg kan gjøre annerledes denne gangen, så har lest mye om fødestillinger. Skal i hvert fall prøve å være mest mulig oppreist, enten det er på beina, på knær eller på krakk etc. Var for øvrig oppreist fra klokken 06.00 og frem til 16.15 da jeg fikk epidural, så enten hjalp det ikke eller så skjedde det noe frem til jordmor gav meg drypp 17.10. Han var ute 18.25.
Jordmor mener at epidural og drypp kan ha forårsaket det, så jeg håper veldig på å klare meg uten denne gangen. Må bare ta det som det kommer... Alternativt mente hun at bekkenet mitt har en form som "gir" stjernekikkere :nailbiting:

Back
Topp