Stjernekikker vs "vanlig" leie.

• Trådstarter Trådstarter Maanda
  • Opprettet Opprettet
M

Maanda

Guest
Dere som har fød både stjernekkkker og ikke, var stjernekikkerfødselen mye vondere? Hører fagfolk sier at de å føde en stjernekikker er vondere. Jeg fødte en stjernekikker nå, og det var uhorvelige smerter og til slutt endte det med pulsen til babyen gikk ned og det var 12 leger/sykepleiere/barnepleiere i rommet. Hun ble tatt med vakuum i hui og hast. De sa at smertene kom nok av at hun satt fast og var stjernekikker. Og ja, jeg vet det er smerrter uansett, altså. (sorry for at det ikke er mellomrom, skriver på iPad)

Første var stjernekikker, det var vondt. Veldig vondt. masse epidural.

Andremann lå vanlig, født i badekar uten smertelindring. Han "fløy ut" i forhold

nr 4 i rekka var en stjernekikker og det eneste jeg merka var forskjell var at pressingen tok litt lengre tid.
Fra før hadde jeg aldri brukt over 3 pressrier/5minutter på den biten...med nr 4 tok det 15 minutter...og en del rier.
Men syntes ikke det var noe værre enn med di andre barna..

Min var stjernekikker og kom aldri ut av seg selv.. Ble ks... Så jeg tror det ofte er vanskeligere fødsler, men det kan også ikek være det, slik som setefødsle, noen ganger går det fint, ofte er det veldig hardt...

Så nå håper jeg litt på ks denne gangen også ,..

Har bare født en gang, men hun var stjernekikker. Hadde svært rask fødsel, synes ikke det var sånn helt  ekstremt smertefullt nei. Hadde ingen smertelindring, og hun hadde ingen problemer i forbindelse med fødsel heller. 

Min minste var stjernekikker og var 3cm større rundt hodet enn førstefødte, jeg hadde da ingen form for smertelindring så det blir litt vanskelig å sammenligne med første som kom vanlig for da hadde jeg både lystgass og epidural. Men jordmødrene som ble overasket over veien minstemann kom ut på sa de skjønte at det var forferdelig vondt, for det var det. Mye mer smerter med nr 2 men vet jo ikke hvordan den første fødselen hadde vært uten alt dopet :) 

har født begge deler.. første var styrt fødsel og andre var stjernekikker.. vil nok si at å føde en stjernekikker var myyyeee vondere ja

fødte først en stjernekikker. Åpningsfasen tok laaaang tid! Selve pressinga gikk egentlig greit, presset henne ut selv i løpet av ca 50 min. Det verste syntes jeg var riene.. Men så stoppet jeg opp og hadde 8 cm i 6 timer, sterke rier men ikke effektive - ble derfor satt på drypp og epidural. 

Denne gangen var jeg forberedt på en nok en gang lang fødsel. Men neida! Starta med rier, like etter gikk vannet, hun ble født 10 min etter vi kom på sykehuset, det hele tok ca 2 timer. MYE mindre smertefullt! Merkelig nok syntes jeg riene var mye vondere med førstemann enn denne gangen... Husker jordmor ville ha meg til å ligge på magen over en ball for å få tøyet "tappen" med storesøster - DET var helt jævlig!

Så min konklusjon:
mye bedre med "vanlig" leie enn med en stjernekikker! - i mitt tilfelle vertfall

Har født begge deler. Storesøster var stjernekikker, og med henne tok det laaaaaaang tid, alt sammen. Hun sto bom fast uten å rikke seg mens jeg presset i en time, så til slutt lå det en haug med folk på magen min for å trykke henne ut, og jeg ble klippet. Vond fødsel, men overhodet ikke uoverkommelig. Har bare gode minner fra den fødselen, og jeg ser på det som en drømmefødsel.

Lillesøster var ikke stjernekikker. Hun hadde dårligere tid enn storesøster, så denne fødselen gikk fortere, og var MYE mer intens. Herregud så vondt det var.

Jeg velger første fødsel om igjen hvis jeg kan.

Fødte en stjernekikker på mandag, og det var mer smerter enn med storesøster - men storesøster hadde 2 cm mindre hodemål enn lillesøster...så er usikker på hvor mye det har å si...

Jeg visste ikke at hun var stjernekikker før etter hun var ute, men jeg merket underveis at riene ikke endret karakter på samme måte som med første - med første var det en lettelse når pressriene begynte - men denne gang gjorde det VONDT hele tiden... nesten så mer vondt med pressriene enn før...

Slapp heldigvis noe dramatisk fødsel, selv om fosterlyden ble tregere på slutten - så gikk alt helt flott kun ved hjelp av jordmor og oksygen på masken...

Begge fødslene var over på kort tid... 1. var over på 2,5 timer etter fra 4 cm og vannavgang - siste fødselen var over før jm egentlig trodde den var i gang...

Back
Topp