"Stjele" navn

blessed

Betatt av forumet
Har en bestevenninne som har 2 døtre. Hun har alltid likt et guttenavn, og sa nå sist hun var gravid at viss det var gutt så ville hun ha det navnet. Men så ble det jente.
Dette navnet liker jeg også veldig godt, og viss jeg får gutt kunne vi kanskje tenkt oss å kalle han det.
Hun venninnen min skal kanskje ha nr 3 men det er jo kanskje lenge til. Er det stygt av meg å ta det navnet, i tilfelle hun får gutt neste gang? Føler det er litt råttent gjort men det er ikke et spesielt navn, mange heter det ☺️

Enig med hun over.
Hadde jeg hatt ett navn jeg hadde tenkt på lenge, og venninnami hadde tatt det uten å høre med meg, ville jeg blitt lit skuffa :)

Hadde aldri bare tatt det hvis en av bestevenninnene mine hadde sagt at de ville bruke det. Tror du må spør først :)

Det skjedde meg. Hadde et jentenavn jeg likte kjempe godt, men fikk ikke jenta da og plutselig var det navnet på en venninnes top 3.. gjett om jeg var fornærma da, det syns jeg faktisk var dårlig gjort av henne.. gudskjelov valgte hun ikke det og jeg kan bruke det hvis det kommer en jente..

Siden det er en såpass nær vennine så støtter jeg de over, snakk med venninnen din først ;) Litt leit å komme i en krangel pga navn, eller feks at hun støter deg bort som venninne om du skjønner ;)

Vi sto mellom to navn til forje. Så stor sannsynlighet for at det blir det andre navnet om det blir jente denne gangen.
Venninna mi som jeg snakka mye med sist sv fikk ei jente nå i høst, å plutselig ser jeg hu skriver på en gruppe at hu vurderte sterkt å kalle ungen det navnet jeg ville kalle neste ungen min. Blei drit skuffa å sa i fra. Hu endte opp med ett annet navn heldigvis.
Så jeg ville spurt henne hva hu syns. Noen bryr seg lite, mens noen andre kan bli ånkli såra.

Enig med de over! Hadde venninna mi brukt det navnet jeg hadde sagt at jeg ville bruke, hadde jeg ikke blitt bare skuffa.. Men forbanna :p

Ville også spurt. Jeg hadde et navn "klart" men gubben likte det ikke i det hele tatt. Så vi fant noe annet. Kan jo hende vi velger det navnet hvis neste også er jente, men vet ikke. Om noen andre bruker det, anser jeg det som "tapt" uten å bli videre fornærma, men om jeg hadde snakket mye om det navnet så ville jeg gjerne blitt "spurt" eller hvertfall forhåndsvarslet.

Hvis jeg visste noen kjente hadde sterke følelser for et navn (eller noen litt fjernere bekjente allerede hadde brukt det), så ville jeg nok tenkt litt på hvor sjeldent navn det var og evt "luftet" det for dem. Ikke nødvendigvis for å "spørre om lov" men mer for å høre hva de tenker. Noen navn er det jo 5 av i hver klasse på skolen omtrent, mens andre er veldig "spesielle", og som kanskje har knytninger for noen. F.eks at de gjerne vil ha en liten "Matteus" fordi det het en oldefar de har spesielt varme minner knyttet til osv. Da ville jeg nok ikke kuppet det navnet, men funnet et annet. Om det bare er et navn de synes er sånn passe fint, uten at de har konkrete planer om å bruke det i nær fremtid så ville jeg vært mer tilbøyelig til å velge det hvis det betyr noe for meg. Litt sånn "hvem er dette viktigst for"...

Ville spurt, ja. Men dette er grunnen til at vi ikke forteller andre om navn før fødselen ;)

Back
Topp