Sterke bilder i avisen

spirelitens

Februar 2014's Miss Kokk <3
Tilgangsansvarlig
Februar 2014 - Skjult forum
VIP
Marslykke 2016
Flere enn meg som reagerer på sterke bilder i avisen?? Satt og bladde i Aftenposten i dag og kom til en side som viste en druknet treåring.

Må se jeg syns det var vemmelig og i drøyeste laget... Men det har vel sin effekt og.

Det er jo reaksjoner de vil oppnå.Er vel det de mener er journalistikk på sitt ''beste'' - når det provoserer og gir reaksjoner..
Jeg er ikke av de som reagerer sånn på det. Jeg synes det er viktig å få frem alvoret, men jeg mener det brukes feil virkningsmetoder, og forstår godt at mange mener det er å gå for langt.
Tror det er viktig å finne en mellom ting En måte få frem det de vil, uten å vise bilder a døde barn, men spørs vel om det lar seg gjøre.

Det er jo reaksjoner de vil oppnå.Er vel det de mener er journalistikk på sitt ''beste'' - når det provoserer og gir reaksjoner..
Jeg er ikke av de som reagerer sånn på det. Jeg synes det er viktig å få frem alvoret, men jeg mener det brukes feil virkningsmetoder, og forstår godt at mange mener det er å gå for langt.
Tror det er viktig å finne en mellom ting En måte få frem det de vil, uten å vise bilder a døde barn, men spørs vel om det lar seg gjøre.
Altså det er nettopp det. Hadde ikke reagert like mye på det hvis det var voksne selv om det selvfølgelig er en tragedie det også. Men døde barn syns jeg bare er helt forferdelig...

Syns det er et ekstremt sterkt bilde MEN det er fullstendig riktig for de å publisere det bilde, folk har altfor lenge hver blinde over denne krisen! De har lukket øyne, sagt de burde sendes direkte tilbake noen har tilogmed sagt at det nærmest er bra så mange drukner.

Her er et bilde av en treåring som skal løpe rundt, trasse, le og bare være et barn som fikk en tragisk slutt på sitt altfor korte liv fordi folk har snudd ryggen mot krisen som skjer i Syria nå!
Igår måtte jeg inn til jenta mi mens hun sov og kose henne, så takknemlig for hvor jeg er født og de valg vi kan ta for henne for å ha et trygt liv med en god oppvekst <3

Ser mye til dette for tiden, er ikke noe begeistret for det. Er fullt klar over krisen som pågår nå, men vil virkelig ikke se slike bilder..

Facebook er jo infisert med folk som deler bildene. De tenker ikke på at de har ungene sine der eller andre som så absolutt ikke burde se dette på tidslinjen sin..

I dette tilfellet tror jeg de gjør det med vilje, nettopp for å få egoistene blant oss som helst ser at vi ikke tar imot flyktninger til å kanskje innse at dette dreier seg om mennesker.

Syns det er et ekstremt sterkt bilde MEN det er fullstendig riktig for de å publisere det bilde, folk har altfor lenge hver blinde over denne krisen! De har lukket øyne, sagt de burde sendes direkte tilbake noen har tilogmed sagt at det nærmest er bra så mange drukner.

Her er et bilde av en treåring som skal løpe rundt, trasse, le og bare være et barn som fikk en tragisk slutt på sitt altfor korte liv fordi folk har snudd ryggen mot krisen som skjer i Syria nå!
Igår måtte jeg inn til jenta mi mens hun sov og kose henne, så takknemlig for hvor jeg er født og de valg vi kan ta for henne for å ha et trygt liv med en god oppvekst <3

Må si meg enig med deg. Det er så innmari lett ''glemme''/ignorere.. Som broren min så fint skrev det på facebook i går;

I 2011 samlet hele landet seg rundt "Til ungdommen" av Nordahl Grieg og Lillebjørn Nilsens "Små barn av regnbuen" og jeg tror alle er enig med meg i at dette var rørende, samlende og en trøst for folk flest.
Norge var i verdens søkelys, ikke minst fordi vi møtte hat med kjærlighet.
100.000vis av mennesker gikk i rosetog i Oslos gater og vi sang:

"Sammen skal vi leve,
hver søster og hver bror.
små barn av regnbuen
og en frodig jord"

Dette var så riktig og man var stolt av å være norsk. Tårene renner bare jeg tenker tilbake til de dagene på sensommeren for fire år siden.

Men....har vi glemt hva vi sang?

"Her er ditt vern mot vold,
her er ditt sverd:
troen på livet vårt,
menneskets verd!"

Millioner av mennesker er i disse dager på flukt og banker på Europas dør.
Jeg synes det er forferdelig at dette skal bli en av de viktigste sakene i årets lokalvalg, og det er ufattelig at det i det hele tatt er noen tvil om at vi skal hjelpe, BÅDE her og i nærområdene. Vi kan gjøre begge deler!

I 2011 var Norge samlet og møtte hat med kjærlighet. La oss nå vise hele verden at vi er et folk fylt av kjærlighet for alle, ikke bare for oss selv.
La oss vise hele verden at vi mente det da vi sang:

"...ennå har vi en sjanse, til å dele et håp og en jord"

Kanskje vi denne gangen kan ta opp igjen en annen kjent sang fra barndommen: MORGENDAGENS SØSKEN

"MANGE FØTTER SOM KAN GÅ
DIT HVOR HJELPEN TRENGES NÅ.
MANGE HENDER VENDT MOT DEM
SOM HAR MISTET SINE HJEM.
...
SMÅ SØSKEN AV JORDEN, BROR SOL, SØSTER VIND
STÅR DU OG JEG SAMMEN MED KINN I MOT KINN
JEG TAR DINE HENDER SOM REKKES MOT MEG
DU SER MINE ØYNE SOM SMILER MOT DEG!"

Når det er sagt, synes jeg dette skal være en tanke alle har, uten å måtte se på grusomme bilder.

Parmadilien - utrolig flott skrevet var det!

Må si meg enig med deg. Det er så innmari lett ''glemme''/ignorere.. Som broren min så fint skrev det på facebook i går;

I 2011 samlet hele landet seg rundt "Til ungdommen" av Nordahl Grieg og Lillebjørn Nilsens "Små barn av regnbuen" og jeg tror alle er enig med meg i at dette var rørende, samlende og en trøst for folk flest.
Norge var i verdens søkelys, ikke minst fordi vi møtte hat med kjærlighet.
100.000vis av mennesker gikk i rosetog i Oslos gater og vi sang:

"Sammen skal vi leve,
hver søster og hver bror.
små barn av regnbuen
og en frodig jord"

Dette var så riktig og man var stolt av å være norsk. Tårene renner bare jeg tenker tilbake til de dagene på sensommeren for fire år siden.

Men....har vi glemt hva vi sang?

"Her er ditt vern mot vold,
her er ditt sverd:
troen på livet vårt,
menneskets verd!"

Millioner av mennesker er i disse dager på flukt og banker på Europas dør.
Jeg synes det er forferdelig at dette skal bli en av de viktigste sakene i årets lokalvalg, og det er ufattelig at det i det hele tatt er noen tvil om at vi skal hjelpe, BÅDE her og i nærområdene. Vi kan gjøre begge deler!

I 2011 var Norge samlet og møtte hat med kjærlighet. La oss nå vise hele verden at vi er et folk fylt av kjærlighet for alle, ikke bare for oss selv.
La oss vise hele verden at vi mente det da vi sang:

"...ennå har vi en sjanse, til å dele et håp og en jord"

Kanskje vi denne gangen kan ta opp igjen en annen kjent sang fra barndommen: MORGENDAGENS SØSKEN

"MANGE FØTTER SOM KAN GÅ
DIT HVOR HJELPEN TRENGES NÅ.
MANGE HENDER VENDT MOT DEM
SOM HAR MISTET SINE HJEM.
...
SMÅ SØSKEN AV JORDEN, BROR SOL, SØSTER VIND
STÅR DU OG JEG SAMMEN MED KINN I MOT KINN
JEG TAR DINE HENDER SOM REKKES MOT MEG
DU SER MINE ØYNE SOM SMILER MOT DEG!"

Når det er sagt, synes jeg dette skal være en tanke alle har, uten å måtte se på grusomme bilder.
Ja dette burde virkelig være en tanke alle har uten å måtte se på grusomme bilder, syns dette bilde er en av de minst grusomme på mange måter. Man ser ikke blod, fysisk mishandling eller ansikt, men det man ser forteller en såpass sterk historie.

Vi må tvinge staten og resten av verden til å gå inn i Syria, Irak og andre land som blir ødelagt av IS for å bli kvitt dem!
Vi som sivile kan ha den kraften om vi står sammen, samtidig burde vi spørre hva i kan gjøre, kontakte asylmottak i nærområde og spørre om det er noe de trenger til de som er der, klær, leker og kanskje ting de burde ha men som blir sett på som luksus. Vi må slutte å se på fra sidelinjen men tvinge de som kan gjøre noe om å faktisk gjøre noe!

I dette tilfellet tror jeg de gjør det med vilje, nettopp for å få egoistene blant oss som helst ser at vi ikke tar imot flyktninger til å kanskje innse at dette dreier seg om mennesker.
Det tenker jeg også.

Dette skjer i verden akkurat nå, og jeg mener vi har godt av å se hvordan det er. Det er alt for mange som lukker øynene.

Vi har i grunn bare godt av å se det synes jeg. Altfor mange lukker øynene for den tragedien som pågår for tiden

Man skal ikke tåle så inderlig vel den urett som ikke hender enn selv, sier man. Syns det er flott de deler. Vi har det alt for godt her, til sammenligning. Syns det er viktig at vi vet hvor horribel verden er utenfor lille Norge. Så kanskje blir vi takknemlig for at vi vant i livets lotteri for plassen vi ble født :-)

Parmadilien - utrolig flott skrevet var det!
Ja, han har tendens til å klare å sette ord på en situasjon, eller komme med slike statuser som er spot on!! Stolt av han <3

Det jeg egentlig ikke liker med det her er jo at barnet blir brukt +at det må være forferdelig for foreldrene å se gutten død gang på gang

Jeg synes ikke noe om dette. Dette har vært ett liv, et barneliv som skal være full av liv. I steden blir kroppen hans brukt av kynisk media verden over som vil tjene penger, vil ha mest klikk.
De sendte det nå på NRK, jeg slo over!! Om de vil nå ut så nådde det ikke meg fordi jeg klarer ikke å forholde meg til døde barn, jeg må lukke øynene mine og beskytte meg mot sånt.
Jeg ønsker å hjelpe, gir penger, klær osv. Allikevel så får jeg ikke gjort noe der de havner, det vi kan gjøre er å stemme riktig med neste valg.
Media kan nå frem til mange, jeg er redd å bruke slike sterke bilder vil ha motsatt effekt. Døde kropper av små barn skal ikke ut i media, de skal beskyttes selv om de er døde.

Jeg synes ikke noe om dette. Dette har vært ett liv, et barneliv som skal være full av liv. I steden blir kroppen hans brukt av kynisk media verden over som vil tjene penger, vil ha mest klikk.
De sendte det nå på NRK, jeg slo over!! Om de vil nå ut så nådde det ikke meg fordi jeg klarer ikke å forholde meg til døde barn, jeg må lukke øynene mine og beskytte meg mot sånt.
Jeg ønsker å hjelpe, gir penger, klær osv. Allikevel så får jeg ikke gjort noe der de havner, det vi kan gjøre er å stemme riktig med neste valg.
Media kan nå frem til mange, jeg er redd å bruke slike sterke bilder vil ha motsatt effekt. Døde kropper av små barn skal ikke ut i media, de skal beskyttes selv om de er døde.
Og ofte kan man også bli desensitert av slikt; vi ser jo så mye krig på tv at det til slutt blir hverdags og noe vi ikke tenker noe over. Litt respekt bør de døde få.

Back
Topp