Syns det er et ekstremt sterkt bilde MEN det er fullstendig riktig for de å publisere det bilde, folk har altfor lenge hver blinde over denne krisen! De har lukket øyne, sagt de burde sendes direkte tilbake noen har tilogmed sagt at det nærmest er bra så mange drukner.
Her er et bilde av en treåring som skal løpe rundt, trasse, le og bare være et barn som fikk en tragisk slutt på sitt altfor korte liv fordi folk har snudd ryggen mot krisen som skjer i Syria nå!
Igår måtte jeg inn til jenta mi mens hun sov og kose henne, så takknemlig for hvor jeg er født og de valg vi kan ta for henne for å ha et trygt liv med en god oppvekst <3
Må si meg enig med deg. Det er så innmari lett ''glemme''/ignorere.. Som broren min så fint skrev det på facebook i går;
I 2011 samlet hele landet seg rundt "Til ungdommen" av Nordahl Grieg og Lillebjørn Nilsens "Små barn av regnbuen" og jeg tror alle er enig med meg i at dette var rørende, samlende og en trøst for folk flest.
Norge var i verdens søkelys, ikke minst fordi vi møtte hat med kjærlighet.
100.000vis av mennesker gikk i rosetog i Oslos gater og vi sang:
"Sammen skal vi leve,
hver søster og hver bror.
små barn av regnbuen
og en frodig jord"
Dette var så riktig og man var stolt av å være norsk. Tårene renner bare jeg tenker tilbake til de dagene på sensommeren for fire år siden.
Men....har vi glemt hva vi sang?
"Her er ditt vern mot vold,
her er ditt sverd:
troen på livet vårt,
menneskets verd!"
Millioner av mennesker er i disse dager på flukt og banker på Europas dør.
Jeg synes det er forferdelig at dette skal bli en av de viktigste sakene i årets lokalvalg, og det er ufattelig at det i det hele tatt er noen tvil om at vi skal hjelpe, BÅDE her og i nærområdene. Vi kan gjøre begge deler!
I 2011 var Norge samlet og møtte hat med kjærlighet. La oss nå vise hele verden at vi er et folk fylt av kjærlighet for alle, ikke bare for oss selv.
La oss vise hele verden at vi mente det da vi sang:
"...ennå har vi en sjanse, til å dele et håp og en jord"
Kanskje vi denne gangen kan ta opp igjen en annen kjent sang fra barndommen: MORGENDAGENS SØSKEN
"MANGE FØTTER SOM KAN GÅ
DIT HVOR HJELPEN TRENGES NÅ.
MANGE HENDER VENDT MOT DEM
SOM HAR MISTET SINE HJEM.
...
SMÅ SØSKEN AV JORDEN, BROR SOL, SØSTER VIND
STÅR DU OG JEG SAMMEN MED KINN I MOT KINN
JEG TAR DINE HENDER SOM REKKES MOT MEG
DU SER MINE ØYNE SOM SMILER MOT DEG!"
Når det er sagt, synes jeg dette skal være en tanke alle har, uten å måtte se på grusomme bilder.