Sterk utdrivningsrefleks

Kronedama

Glad i forumet
Julikulene 2020
Jeg misstenker sterk utdriving ved amming.
Barnet svelger mye luft, svelger feil i det jeg kjenner utdrivingen.

Har lest litt om det på nett.

Har dere erfaring med det? Event hva gjorde du slik at det ble bedre?
 
Jeg har det, og fikk beskjed om at det ikke er så mye å gjøre utenom å håndmelke og starte utdrivning, la det renne før du legger baby til.
Når neste runde utdrivning starter så tar vi en rapepause mens jeg håndmelker litt igjen før vi fortsetter :)
 
Last edited:
Jeg sliter med det samme. Min gitt mister grepet fort og det kan sprute inn i munnen på han så han blir helt forfjamset. Leste en god artikkel på ammehjelpen om dette der de anbefaler å prøve med bakoverlent amming. Det skal jeg teste!
 
Jeg har også sterk utdrivning, det kan renne ut av munnen på mini og han kan sette melk i halsen innimellom... Synes det hjelper å 'stoppe' noen av melkegangene ved å klemme på deler av puppen når utdrivningen starter, og slippe opp etter ett minutt eller så. Da kommer det ikke like mye på en gang :happy:
 
Jeg stopper også noen melkeganger i starten for å bremse litt. Det er umulig for meg å sitte å amme- da blir det garantert luftsmerter. God erfaring med å ligge og amme. Hvis baby bare skal ha litt pupp for å sove gir jeg fra det tommeste brystet, men hvis baby er skikkelig sulten gif jeg fra det fulleste.... Har hatt det sånn med alle 3 barn, og erfaringsmessig takler de det bedre jo større de blir så jeg kan sikkert sitte og amme etterhvert....
 
Jeg slet med det samme, men det ga seg når melka stabiliserte seg. Hvor mange uker er babyen? Mini drukna i melk de første 3 ukene, så ga det seg...
 
Jeg har også sterk utdrivning, det kan renne ut av munnen på mini og han kan sette melk i halsen innimellom... Synes det hjelper å 'stoppe' noen av melkegangene ved å klemme på deler av puppen når utdrivningen starter, og slippe opp etter ett minutt eller så. Da kommer det ikke like mye på en gang :happy:
Hvordan «stopper» du melkegang?
 
Hvordan «stopper» du melkegang?
På ammehjelpen sine sider beskriver de det sånn:
  • Legg en flat hånd på oversiden av brystet med hånden liggende ca kant i kant med det brune området (areola), og klem ned. Da stenger du av noen av melkegangene slik at spruten blir mindre hard. Dette skal bare gjøres i kort tid mens barnet svelger unna i starten, før du slipper opp. Da deler du på en måte opp melkespruten i to omganger.
  • Ikke hold for lenge – da kan du risikere tette melkeganger.
 
Back
Topp