sterilisering...

mamma10&13

Forumet er livet
Oktobermirakler 2013
VIP
Er det noen som vet hvor lenge man må sterilisere flasker og utstyr (altså til de er hvor gamle)? og samme med vann og sånn som skal drikkes, brukes i mme osv...

Har liksom aldri sett noe om dette noe sted...

når vi var på 6 ukerskontroll sa helsesøstera til meg, at vi ikke trengte å sterilisere etter hver gang så lenge vi er hjemme, holder og vaske de. men om vi skal bort må vi gjøre det.
syns det var tidlig jeg, så her steriliserer vi alt hver gang ja:)

med vann vet jeg ikke, vil tro det må kokes en liten stund til?

Leste hær inne for noen dager siden at man kan slutte å sterilisere flaskene når ungen er 3 mnd ca. Men vannet til mme er jeg litt usikker på..husker ikke fra første[X(] Men er no vel iallefall til 6 mnd om ikke lengere.

Tror jeg ville lest det som står på flaskeposten.no jeg [:)]
Der finner du masse info om flasker/mme - litt sånn flaskemammaenes svar på ammehjelpen [:D] Helsetilsynet har også anbefalinger på koking av utstyr - har en idé om at det er til 6 mnd, men sjekk for sikkerhets skyld [:)]

vannet må kokes frem til de er 6måneder. det har jeg fått høre fra både søsteren min og et vennepar med et barn som er et halvt år eldre enn markus

ok takk for svar, skal lese litt på flaskeposten også skal vi jo på 3 mnd kontroll om 1 uke så kan jo spørre der også da[:)]

Flasker og vann til 6 mnd'er fikk vi beskjed om med Elias, men vi kokte begge deler litt lengre, og tror vi har fått igjen for det. Han er 1,5 år nå og har ALDRI vert syk [:)] Vi koker ikke hans flakser NÅ lengre da [8D] Men holdt på til han var bortimot 1 år. Jeg synes ikke det er noe stress egentlig. Vasker de i oppvaskemaskinen (ikke selve tutten da) og så er det rett i pannen å kokes der i noen minutter. Er liksom ikke all verdens arbeid, blir til en vane det også som alt annet [:)]

nei det er klart ikke så mye arbeid, jeg begynner og bli vant til det nå, mest at jeg er nysgjerrig tror jeg hehe og prøver lære meg alt dette her hehe
takk for svar[:)]

vi koker til de blir 3 mnd.. men når de er 6 mnd så bruker jeg bare kaldt vann og varmer i micro, de får jo i seg ganske mye andre ting ( sutter på leker osv)

jeg tenkte å gjøre det til hun er ca. 3-4 mnd.

Jeg har kokt alt utstyret hennes etter hvert bruk frem til nå... Hun er straks 15 uker og nå har jeg begynt å sette flaskene og alt som hører med i oppvaskmaskinen.. Bruker du et program som er på 70 grader så skal det gå bra[:)] Vann som brukes i MME kokes alltid og det står ikke mer enn et døgn i kjøleskapet før det brukes..

Jeg koker alle flaskene hver dag

Fikk beskjed av helsesøster da han var et par uker at det ikke var nødvendig
å koke flaskene..
og på sykehuset 1 uke etter sa de motsatt.. måtte absolutt koke flaskene de første mnd

er det rart man blir forvirra!? [&:]

Back
Topp