Stemor?

Latterfrosken

Forumet er livet
Flere her som er "stemødre"? Selv er jeg det for en jente på 13, og en gutt på snart 17. Han på 17 bor hos oss fast, og hun på 13 bor hos mamman sin i møre. Hvordan evt takler dere den situasjonen? Jeg var bare 20 år da jeg kom inn i den situasjonen, og det var ikke lett! Er ikke alltid det nå heller. Jeg er 24 år (25 i des.) Går liksom på hva man har rett til å si fra om uten å høre "du ekke morra mi" tilbake. Sånn som når han bor hos oss, må jeg få lov til å si fra om ting som går på det huslige... osv. Har vært litt sjalusi i bildet og... noen ganger følt meg skikkelig utafor når barna var på besøk i helgene. (før han flyttet til oss, og hun flyttet til møre med moren) Sliter litt av og til, og det er ikke lett å ta opp sånne ting heller... andre i lik situasjon? Klem

Kjenner meg utrolig godt igjen!
Er stemor for 2 gutter på 9 og 5 år...
Jeg må si jeg syns jeg selv distanserer meg en del ikke pga barna. For de kan være helt nydelige... Men pga mora... Orker ikke
henne og hu vil ikke ha noe med meg... Og hu sier så mye dritt til oss foran ungene... Ikke nå så mye, men før...
Jeg trur hele situasjonen for meg blir mye bedre når vi får et barn sammen. Tilhørigheten vil nok bli helt annerledes...

Håper hvertfall det, for jeg er jo ikke ute etter å ta plassen til mamman hans. Og jeg håper det blir bedre når barnet kommer, for alle sammen. Føler kanskje litt mer tilhørighet da som Pastella sier. Litt letter med de minste kanskje?

Ja er nok det...
Jeg kom inn i bildet mens minstemann fortsatt brukte bleier og han eldste hadde gått et halvt år på skolen...
Og jeg trur også det at man lærer mer åssen man skal ta vare på ungene når man har egne...
Jeg er veldig bevisst på at mitt barn ikke skal komme før de andre to!! Har sett det så mange ganger. Og det er jo feil!!!

JA det er sant. Skal jo selvfølgelig ikke gjøre forskjell, selv om den kanskje trenger masse klær, og mer oppmerksomhet de første mnd. Og det må jo de tåle! Om vi er i butikken og kjøper en body og en pakke med bleier kan jo ikke de forvente å få noe de og. De får masse allerede nå.

Det er klart, men sånn hadde det vært om barna hadde vært 100% søsken også...

Mulig det. Barna her lider hvertfall ingen nød, de får det de trenger og enda mer... Av klær og penger. Men det er ikke lett å være stemor.........

Her har vi stramma inn fra dag en. De blir litt bortskjemte innimellom, men de har alt for mye leker at de leker ikke med en 4 del en gang...
Så det er stopp på kjøp av leker... Minstemann hadde fått klar beskjed om ikke å kjøre i vanndammene med den fjernstyrte petter solberg
bilen sin... Hva gjorde han? Kjørte i den største han fant så hele bilen var under vann... Det var siste gang han får en så dyr bursdagsgave
altså og det er i grunn gjennomgangen i alt ungene får... Det skal ødelegges... det kan de gjøre for mora kjøper jo bare nytt alikevel...
Det skal sies at bilen etter en tur under hårføneren faktisk fungerer igjen, men han får ikke lov å bruke den!!!

Nei, syns nok de er litt bortskjemte her og av og til. Han som bor hos oss får barnetrygden hver mnd. (1000 kr) og det skal jo holde til klær og lommepenger. Han får også stipend. Men denne gangen var han blakk etter en uke, og fikk først 200 kr til helgen. så 150 kr til å ha etter skolen, så måtte vi betale tlf regningen (young talk) og den var på 400! Så fikk han 250 nå i helgen og noe smått her på søndag igjen. Og tilsammen har han jo da fått over 2000 med barnetrygd! Og det er DRØYT syns jeg! Sånn blir ikke noe vane fremover hvertfall, og det er ikke første gang, skjer stortsett hele tiden!!!!!!!!!!!!!

Det er nok dyrt å ha tenåringer i huset ja... Her er det ikke snakk om at tenåringen får noe regning på tlf... Her får de kun
kontantkort... Og hvis vi har lyst til å sponse kontantkort da så får han det... Blir han blakk så får han bli det...
Når jeg blei student fikk jeg young talk av foreldrene mine, men før det var det ikke snakk om noe anna enn kontantkort...
Klær må han få da så lenge de kan klare seg uten merkeklær...

Datteren til samboeren min er 7 1/2 år nå, var 2 1/2 da jeg møtte faren hennes..
Og hun ble glad i meg nesten med en gang! Faktisk så mye at pappan hennes ble litt lei seg, for hun tydde aldri til han. Så da dro jeg meg litt tilbake, og nå er det pappa for alle penga..

Hun er ganske bortskjemt, men her har vi regler, som vi som foreldre er enige om, og de må hun følge, om det er jeg eller faren hennes som sier det til henne..
Men merker hun begynner å bli eldre, for det hender det kjem noen kommentarer hvis jeg sier noe.
Og det tåler jeg ikke, så da får hun streng beskjed!!!
Jeg er oppdratt til å ha respekt for de eldre, og da spesielt de som er foreldre..
Selv om jeg bare er stemor.
Moren hennes er heldigvis kjempsnill, og har hele tiden gjort sitt aller beste for at jeg skal trives i situasjonen. Vet ikke om jeg hadde kommet til å være så snill som hun er.. [;)]

Hun veslejenta har også skjønt at jeg ikke tar henne så hardt når vi er hos foreldrene til samboer, besteforeldrene.. Og det utnytter hun til det verste.. Svigermor er ikke spes glad i meg, så da vil jeg ikke lage noe "bråk" når vi er der.. Unger er smarte og manipulerende altså!!

Jeg er stemor til 2 gutter på 8 og 10 og syns det er fantastisk...Har bra kontakt med moren og far respekterere at man må også høre på meg fordi det er mitt hjem på lik linje som guttenes hjem. Så her går alt bare bra. Respekt for hverandre er tingen her hos oss[;)]

Men litt distanse tar man jo i oppdragelsen og slike ting. Jeg rpøver å holde meg til foreldrene, men likevel er det noen regler i mitt hjem som guttene brukte litt tid på å bli vant til. Men i dag funker det TOPP[:)]

Det er klart at vi må ha regler i våre hus og må kunne si i fra selv om det ikke er våre barn... Det hadde jo blitt Texas hvis ikke!!!

Joda, vet litt hvordan det er.... I fjor, da jeg traff han som nå skal bli far til min/vår sønn, kom det en gutt på 16 med på slepet. Han bodde hos faren fast. Han har også en datter, men hun bodde da hos moren, som er alkoholiker.... I januar i år hentet vi henne med makt... Hadde ikke vi gjort det, så hadde barnevernet tatt henne... De har vært gjennom dette før, stakkar små! Var fra foreldrene i et år, tror jeg, så det viser jo på dem at de har hatt en tøff oppvekst. Nå er jenta 15, så i mai hadde jeg konfirmant... [8D] I tillegg til å ha hatt en tøff oppvekst, ble broren til faren arrestert i fjor, og dømt til nesten 3 år for seksuelt misbruk av jenta vår.... Hun er litt min også. [:)]

Så på det 1,5 året vi har vært i lag, har vi hatt prøvelser som jeg ikke unner NOEN! Men vi har kommet styrket ut av det. Vi fikk den store smellen etter 1 måned, og ble da også kjent med hverandre på en brutal måte. [:(]

Men nå er vi da her - fortsatt i lag, med ring på fingen, og bebis i magen! Og med 2 søsken hjemme som gleder seg veldig! [:D] de mistet en halvbror i brann da han var knappe 3 år gammel, så det blir litt spennende å se hvordan de takler dette, innerst inne. Livet kan være tøft, men det nytter ikke å gi opp! [:D]

Fy flate, det var ikke småtteri nei..

Må si jeg synes du er kjempetøff!!

Og vet hva du mener med at jenta er din også..
Er mange som er skuffet på mine vegne, fordi jeg nå venter min andre gutt.. Jeg synes det er kjempebra jeg, kjekt med gutter.. Dessuten har jeg jo liksom ei jente fra før.. Selv om hun ikke egentlig er min.. [;)]

Alt går så lenge man er innstilt på det! Og når vi "overlevde" den starten, så er det vel meningen at det skal være oss 2! Eller 4. Snart 5.... [:D] Det nytter ikke å sette seg ned å klage, selv om jeg uff'er litt av og til... Er liksom ikke så mye tid til bare oss 2! Og når barna er så store som de er, 15 og 17, så får vi jammen ikke "fri" om kveldene heller! Kan ikke akkurat hive dem i seng i 9-tiden.... [8D]

Nei, vi har det godt. Vi prøver å gjøre det beste ut av det, og slår oss til ro med at det faktisk er folk som har det MYE verre enn oss!
Livet er egentlig ganske godt.... [:D]

Det er beundringsverdig av deg!!! Kjempebra!!! Du er tøff!!!

Jeg "må" jo! [:)] ville jeg ha drømmemannen, så måtte jeg ta ham, med all den ballasten som fulgte med! [8D] er ikke lett å styre slikt. Det føltes ikke riktig for meg å stikke av når han trengte meg som mest, bare fordi det kunne bli tøft for MÈG.

Nei det er helt klart! Men jeg trur han hadde skjønt det om du kanskje hadde meldt deg litt ut... Trekt deg litt tilbake!!!
Men jeg vet jo åssen det er å være stemor og det er ikke en dans på roser hele tida, men det kan jeg ikke tro at det er med egne barn heller da...
Håper alt går bra med de 3 barna sammen.. Og håper alt roer seg og blir bra til slutt...
Dere trenger ikke gå så langt for å få barnevakt da... [;)]

Hehehe nei, vi truer med litt barnevakt-sitting! Men det skal de ikke høre snakk om... [&:] tonen blir nok en annen når lille Vetle kommer, ja! Det virker til og med som om gutten på 17 gleder seg - han koser seg i hvert fall når vi er ute og kikker på baby-klær...!!! [:D]

Back
Topp