Stemmer dette? *pencillin*

smash

Forumet er livet
VIP
Datra mi går på pencillin, og da sa mamma at ho måtte holde seg unna sola mens ho gikk på det...
Er det sant? Evt hvorfor?
Ho har vært med å bada i dag, siden ho har gått på pencillin i noen dager og er sååå mye bedre!

Din mor har rett,  men det gjelder ikke alle typer penicillin. Les bruksanvisningen eller ring legevakten og hør om det gjelder den typen som hun bruker...

Det kommer vel an på hvilken penicillin det er. Men du finner det sikkert i pakningsvedlegget. 

Hva er grunnen til det da?

Er det ikke et sted man kan kan lese alle vedlegg til medisiner?
Jeg finner ikke vedlegget til apocillin 165 mg.. Har googla hundre ganger....

leonorasmamma skrev:

smash skrev:
Er det ikke et sted man kan kan lese alle vedlegg til medisiner?
Jeg finner ikke vedlegget til apocillin 165 mg.. Har googla hundre ganger....

Felleskatalogen...

http://www.felleskatalogen.no/medisin/pasient/pil-apocillin-actavis-546117

Nå har jeg lest gjennom 2 ganger, og det står ikke noe om at man må unngå sol der..
For det er hele vedlegget der, ikke sant?

leonorasmamma skrev:
Kan ikke helt skjønne hva du googler for jeg finner iallefall masse om det. 
Blant annet denne som inneholder en oversikt over hvilke medikamenter som kan forårsake "skader" i sola...

http://www.aftenposten.no/helse/article526012.ece#.T8KLHu0syjI

Jeg er en håpløs googler:P
Og fant mye, men ikke akkurat om den typen pencillin jenta mi går på.

smash skrev:

leonorasmamma skrev:
Blant annet denne som inneholder en oversikt over hvilke medikamenter som kan forårsake "skader" i sola...

Men nå har du jo fått svar. Det står ikke noe om det i felleskatalogen og den var ikke nevnt i den artikkelen. Da kan du senke skuldra og kose deg i varmen med snuppa di

Kan bli lysømfintelig. Pass på å bruke solhatt, caps etc. kanskje bruke en t-skjorte og smøre seg godt. Lurt å holde seg unna sola når den er på det sterkeste også. 
Det er ikke sånn at man må isolere seg fra sola :)

leonorasmamma skrev:

smash skrev:

leonorasmamma skrev:

Men nå har du jo fått svar. Det står ikke noe om det i felleskatalogen og den var ikke nevnt i den artikkelen. Da kan du senke skuldra og kose deg i varmen med snuppa di

Åå, det var godt å høre!
Blei litt stressa jeg nå, siden vi har vært ute hver dag, og holdt jenta mi sitt tempo.

Mrs. Careface skrev:
Kan bli lysømfintelig. Pass på å bruke solhatt, caps etc. kanskje bruke en t-skjorte og smøre seg godt. Lurt å holde seg unna sola når den er på det sterkeste også. 
Det er ikke sånn at man må isolere seg fra sola :)

Ho har bada mye, men smører ho godt. Har ikke fått noe utslett heller, da jeg leste at det var et av tegna..

Jeg fikk streptokokker da jeg var i syden i fjor og derfor penicillin, og skjønte ikke hvorfor jeg ble så forbanna solbrent HVER dag. Fant ut etter et par dager at det var medisinen sin skyld.. Aauch. Fikk også utslett på beina.

Men om hun berga i dag så går det vel fint på den typen hun bruker. :)

rodstilk skrev:
Jeg fikk streptokokker da jeg var i syden i fjor og derfor penicillin, og skjønte ikke hvorfor jeg ble så forbanna solbrent HVER dag. Fant ut etter et par dager at det var medisinen sin skyld.. Aauch. Fikk også utslett på beina.

Men om hun berga i dag så går det vel fint på den typen hun bruker. :)

Ho har vært ute fredag, lørdag og i dag... Ikke solbrent eller noe utslett...
Så da er nok dette merket greit å bruke i sola.
Litt rart ikke legen nevnte noe ang sol og sånn...

Visse typer penicilling jgør at huden blir mer lysømfintlig og derfor blir man lettere solbrent, og hud og øyer kan derfor ta skade. :)

Back
Topp