Stellestasjon – Tips og råd

1984håp

Gift med forumet
Assistert-jentene
Augustmagi 2025
IMG_0717.jpeg

Sniker fra okt/nov, så har ikke fått opp stellesakene enda, men har kjøpt sånn hardere skummatte. kjøpte sebra, men samme type som Leander. see barnas hus har sin versjon fra yngri og twistshake er også på tilbud til underkant av 700kr :) har kjent på den fra barnas hus og virker veldig god. (De forrige hadde sånn type du har og synes det er styr med å vaske)

Jeg har begge deler faktisk. Både Vädra stellematte fra IKEA og Leander oppå en stellekommode. Det ser sånn ut:

IMG_6025.jpeg

Har et håndkle oppå stellematten, mest for at det skal være litt mykere/varmere for baby. Går det igjennom er det veldig lett å tørke av! Bruker bare alle slags godt brukte håndklær som jeg ikke er noe redd for.

Med førstefødte brukte jeg to håndklær oppå Vädra, et sånt medium håndkle og så en klut akkurat der rumpa var. Men det gikk likevel igjennom som medfører mange runder i vaskemaskin med både håndklærne og trekkene til stellematten - som du sikkert har erfart allerede.

Vi har også Leander, men kjøpte stellematte fra IKEA før jeg fikk dette i gave. Har brukt blå kladder på Leanderen, men kan fort bli vi må kaste 2-3 ila en dag og det blir mye søppel av det i tillegg til alle bleiene og mine mensenbind..
Har lagt tørre stellekluter over enkelte flekker for å utsette å kaste de.
God tips å klippe i to! Gjorde det nettopp så får se hvordan det funker!

Jeg har begge deler faktisk. Både Vädra stellematte fra IKEA og Leander oppå en stellekommode. Det ser sånn ut:

Vis vedlegget 469121

Har et håndkle oppå stellematten, mest for at det skal være litt mykere/varmere for baby. Går det igjennom er det veldig lett å tørke av! Bruker bare alle slags godt brukte håndklær som jeg ikke er noe redd for.

Med førstefødte brukte jeg to håndklær oppå Vädra, et sånt medium håndkle og så en klut akkurat der rumpa var. Men det gikk likevel igjennom som medfører mange runder i vaskemaskin med både håndklærne og trekkene til stellematten - som du sikkert har erfart allerede.
Jepp, mye vasking, men kjører stort sett en sekstigrader hver dag nå uansett smiley-chores003

Vi har stellebordet på soverommet fordi vi ikke har plass på badet. Stellebordet er fra Stokke og der medfølger det jo ei matte på toppen, men vi har alltid hatt en Leandermatty oppå den medfølgende matten også har vi engangskladd som underlag. Skifter ikke om det kommer litt søl, skifter kun om det er betydelig med søl og enkelte ganger skifter jeg fordi den har vært brukt over lang tid slik at den begynner å ‘loe’. Nå som vi har to bleiebarn, inkludert en nyfødt som fullammes og bæsjer som en gud sikkert 10x til dagen, så går det en del kladder. Kjøpte to pakker kladder før vi fikk første helt i starten av 2024 og har akkurat sprettet pakke nr to. Det er 50 kladder i de pakkene vi har så 50 kladder på 1,5 år synes jeg ikke er spesielt ille forbruk men det tar definitivt plass i søppelet på samme måte som de daglige kanskje 15 bleiene gjør så bleiesøppelet det må tømmes daglig her for tiden. Over stellebordet har vi to Ekethyller; en til bleier og en til diverse produkter vi ikke bruker hele tiden, samt en bildehylle på siden der vi har produktene vi bruker mest. Planen er å henge opp en hylle til der det er rødt på bildet, men vi er ikke kommet så langt :)

Har også en Vädrastellematte fra Ikea jeg bruker til minstemann liggende på gulvet på badet om jeg skal dusje. Der bruker jeg trekk fra Ikea. Det hender at jeg tar baby med i dusjen spesielt om baby er kveldsurolig også legger jeg fra meg baby surret inn i håndkle oppå stellematten mens jeg dusjer selv. Sistnevnte er fint å ha med i bilen på lengre turer og på babysvømming når man er i garderoben.

Vedlegg

• IMG_0969.jpeg
    IMG_0969.jpeg
    686,3 KB · Visninger: 28
  • IMG_0973.jpeg
    IMG_0973.jpeg
    490 KB · Visninger: 28
Last edited:
Back
Topp