Stelleprodukter

Hermine

Gift med forumet
Hva slags produkter kjøper dere inn? Går meg aldeles vill i den jungelen også;-) Har sett på produktene fra Lykkelig som liten, økologisk med en forståelig innholdsfortegnelse, lages i Norge. Synes jo det er veldig bra da, men hva trenger man egentlig? Satser på å bruke så lite produkter som mulig.. Men skjønner olje er er must. Har kjøpt mandelolje for å smøre meg der nede med, og den kan vel også brukes til vask og bad av baby. Ellers salver og sånt? Er skeptisk til zinksalve f. eks, har hørt at det ikke er så bra for huden, og må vaskes nøye bort. Den tetter også tøybleiene, så det er nok en dårlig løsning her. Men noe burde jeg vel ha i badehylla når baby kommer?

Det vi brukte sist var olje til bad, Bepanthen til sår stump og om det ble sårhet inni valkene, og babypudder for å hindre sårhet i valkene (hals og lår). Ellers tror jeg faktisk ikke vi brukte noen produkter :)

Brukte veldig lite produkter, olje brukte vi en gang, men det ble så glatt at jeg glapp hele barnet nedi vannet, så da ble det med den gangen. Ellers brukte vi vel inotyol ved sår stump, noe som ikke var noe problem her før etter introdusering av fast føde. Kan faktisk ikke huske hva vi brukte sånn ellers, før nærmere året (8 mnd +/-). Gikk vel i änglamerk eller hva det heter..

Har kjøpt en testpakke fra earth mama angel baby som inneholder olje, salve til stumpen, lotion og babyshampoo (kommer ikke til å bruke de to siste med det første). Serien er økologisk, og har fått bra kritikk. Kjøpte på iherb, men selges også på skinlove.no :)

Mange produkter jeg har hatt lyst til å prøve ut (spesielt når mini blir litt eldre) men det virker som mange produkter inneholder det allergifremkallende stoffet limonene. Så det blir vel kanskje bare litt olje om nødvendig, en salve til stump og potetmel.

Oljen holder lenge. Shampo-behovet summer opp gradvis. Får dere problemet med sår stump eller noe, er det alltid best å prøve rent vann og frisk luft først. Det gir deg rikelig tid til å kjøpe legemidler hvis dere får bruk for det. Å smøre for tidlig kan ofte føde til at kløe, sopp eller sårhet varer lengre.

Her blir det Weleda sin baby serie :) kjøper først og fremst inn bleiekremen, oljen og såpen :) resten ser jeg an etter behov .

Bepanthen og inotynol er kjekke å ha til såre stumper. Litt olje i badevannet ellers så trenger man ikke så mye egentlig. Sånn snørrsuger og stikkpillere er fint å ha i hus tidlig i tilfelle forkjølelse. :)

Har ikke planer om å handle inn stort. En olje til bad og massasje. En babybørste kanskje. Til stump har jeg kun brukt potetmel, og aldri hatt noe sårhet hos mine.​

Da har jeg kjøpt noen produkter fra Lykkelig som liten, badeolje, barnesalve og ammesalve. Tenker det holder lenge:-)

Jeg har kjøpt Burts Bees. Olje og en bleiesalve. Og så kjøpte jeg et reisesett for å kunne ha med i stellevesken. Å bruke en trygg bleiesalve er vel greit vel? Forebyggende? Den skal jo beskytte huden mot å bli sår av å være i kontakt med urin. Forstår ikke helt greia med å ikke skulle bruke noe som helst...?

Jeg har kjøpt Burts Bees. Olje og en bleiesalve. Og så kjøpte jeg et reisesett for å kunne ha med i stellevesken. Å bruke en trygg bleiesalve er vel greit vel? Forebyggende? Den skal jo beskytte huden mot å bli sår av å være i kontakt med urin. Forstår ikke helt greia med å ikke skulle bruke noe som helst...?
Minien vår ble nesten aldri sår og ikke av urin og morsmelkbæsj ihvertfall. Sikkert fordi bleiene er så gode nå, stumpen blir ikke fuktig liksom.. Og som liten hørte vi godt når han bæsjet og skiftet med en gang. Han kunne derimot bli litt sår innimellom av bæsj når han ble større og begynte med fast føde. Ser ingen grunn til å smøre på krem på en myk og fin stump som ikke trenger det :)

Kommer nok ikke til å smøre forebyggende. Bare ved rødhet eller sårhet. Tenker minst mulig innblanding er lurt. Men det er meg da:-)

Kommer nok ikke til å smøre forebyggende. Bare ved rødhet eller sårhet. Tenker minst mulig innblanding er lurt. Men det er meg da:)
Det tenker jeg og :) kommer i alle fall til å prøve det til å begynne med :)

Det er for min del ikke et poeng i å ikke bruke noe, men å ikke tilføre den lille kroppen en masse unødvendige kjemikalier. En nøytral olje, for å hjelpe huden å holde seg myk er greit å ha, for jeg vet av erfaring at det blir tørr inneluft på vinteren, og min lille får nok sove mest inne i starten. At jeg velger potetmel til stumpen er fordi det er det jeg synes funker best. Helt naturlig, irriterer ikke, trekker bort overskuddsfukt og tetter ikke porer. Skylles av med vann, og er en fullgod erstatning for pudder og salver, og koster "ingenting".

Det er for min del ikke et poeng i å ikke bruke noe, men å ikke tilføre den lille kroppen en masse unødvendige kjemikalier. En nøytral olje, for å hjelpe huden å holde seg myk er greit å ha, for jeg vet av erfaring at det blir tørr inneluft på vinteren, og min lille får nok sove mest inne i starten. At jeg velger potetmel til stumpen er fordi det er det jeg synes funker best. Helt naturlig, irriterer ikke, trekker bort overskuddsfukt og tetter ikke porer. Skylles av med vann, og er en fullgod erstatning for pudder og salver, og koster "ingenting".

Potetmel har jeg lyst til å prøve. Men hvordan oppbevarer du det på badet? Har du det over i en plastboks eller noe?

Jeg har pleid å ha potetmel i en tupperboks på badet, med en pudderkost oppi til å "pensle" på stumpen. Og i stelleveska har jeg hatt det i et "krydderglass". Hadde først et med litt for små hull, så de tetta seg først, etterhvert fant jeg et med litt større hull. Kom noen ganger litt mye potetmel ut, men det var det bare å blåse bort.

Jeg har pleid å ha potetmel i en tupperboks på badet, med en pudderkost oppi til å "pensle" på stumpen. Og i stelleveska har jeg hatt det i et "krydderglass". Hadde først et med litt for små hull, så de tetta seg først, etterhvert fant jeg et med litt større hull. Kom noen ganger litt mye potetmel ut, men det var det bare å blåse bort.

Takk for supre tips! Har lurt litt på dette nemlig:-)

Back
Topp