Stellematte? Hva anbefaler dere?

kokosbolle1984

Forelsket i forumet
Pumpkin Bumps 2025
Jeg blir ikke klok på dette. Da jeg hadde babyer sist (13 år siden) var det bare disse klassiske stellemattene med høye kanter og skum inni som fantes. Men nå har det kommet en drøss nye som er i et slags gummiskummateriale (Leander etc.) og jeg er usikker på hvilken type jeg skal gå for. Vi har kjøpt stellebord som smekkes på vaskemaskinen så har plass til alle typer stellematte oppi der.

Hva anbefales dere?

Vi har Leander, og er veldig fornøyd! Den er dyr, men verdt det synes jeg, siden den kan steriliseres og ikke blir ekkel.
Hvordan er den for babyen å ligge på? Ligger babyen direkte på matten eller har dere et teppe/håndkle el. mellom?

Går vel for en vanlig i skum. Virker mer behagelig og har aldri opplevd at de blir ekle på noen måte. Enkelte ting orker jeg ikke bruke masse penger på.

Går vel for en vanlig i skum. Virker mer behagelig og har aldri opplevd at de blir ekle på noen måte. Enkelte ting orker jeg ikke bruke masse penger på.
Var min første tanke også, men ser at disse i sånn skumplast (eller hva det nå er), passer bedre i størrelsen enn de standardmattene. Funnet en fra Liewood til 800kr. Dyrt det også, men mtp at selve stellebordet kosta 200 kr på salg blir ikke totalen så ille.

Var min første tanke også, men ser at disse i sånn skumplast (eller hva det nå er), passer bedre i størrelsen enn de standardmattene. Funnet en fra Liewood til 800kr. Dyrt det også, men mtp at selve stellebordet kosta 200 kr på salg blir ikke totalen så ille.
200kr var neimen ikke dårlig! Vi har enda ikke funnet noe stellebord. Og vet ikke hvor vi skal plassere det.

200kr var neimen ikke dårlig! Vi har enda ikke funnet noe stellebord. Og vet ikke hvor vi skal plassere det.
Vi har stelleplassen på vaskerommet så har kjøpt et slikt stellebord som settes på vaskemaskinen. Det var nok sluttsalg i butikken for det ser ut til at de har lagt ned nå.

Vi har stelleplassen på vaskerommet så har kjøpt et slikt stellebord som settes på vaskemaskinen. Det var nok sluttsalg i butikken for det ser ut til at de har lagt ned nå.
Vi har vaskerommet i kjelleren. Badet vårt et stort, men det er liksom ingen «veggplass». Eneste muligheten vi muligens har er ved siden av dusjen, men da må vi fjerne håndkletørkeren og den tanken gjør meg trist. Vurderer å kjøpe stellebord/kommode fra IKEA.

Hvordan er den for babyen å ligge på? Ligger babyen direkte på matten eller har dere et teppe/håndkle el. mellom?
Har egentlig aldri tenkt over det, tror den er bra? Han har iallfall aldri protestert når han blir lagt ned der:hilarious: Hadde håndkle når han var veldig liten, men det har vi ikke brukt på siden han var typ 3 mnd tror jeg

Er ikke de veldig harde for baby å ligge på? Eller bruker man noe «over»? Alltid lurt på det hehe :hilarious:
Tenker egentlig ikke det:happy: De skal vel også helst ha litt hardt underlag når de er bittesmå hvertfall. Brukte håndkle i starten, men det var egentlig mest fordi jeg tenkte det kunne være litt kaldt for en liten kropp å bli lagt rett på matta.

Men hva gjør man da om babyen tisser/bæsjer og det går ned i selve skummet? Man får vel ikke vasket det skikkelig bort?

Jeg har kjøpt en på jysk til 275 eller noe sånt. Tenker at det ikke spiller så mye rolle. Jeg bruker bare håndkle oppå og vasker det. :) Syns de flate harde er fine, men syns de er litt harde og jeg pleier ofte å ha baby på gulvet på matten når jeg dusjer osv. Så liker at den er litt myk. Derfor gikk jeg for den på Jysk.

Jeg blir ikke klok på dette. Da jeg hadde babyer sist (13 år siden) var det bare disse klassiske stellemattene med høye kanter og skum inni som fantes. Men nå har det kommet en drøss nye som er i et slags gummiskummateriale (Leander etc.) og jeg er usikker på hvilken type jeg skal gå for. Vi har kjøpt stellebord som smekkes på vaskemaskinen så har plass til alle typer stellematte oppi der.

Hva anbefales dere?
Eg syns det holdt i massevis med ein i plast fra IKEA med oppblåsbare kantar. Veldig lett å vaske.
Eller berre sånn standard.
Har hatt ekstra trekk fra IKEA i håndkle materiale på og evt gulpeklut eller håndkle oppå det igjen. Så er det lett å ta av eit lag og vaske :)
Er mykje fancy som blir skikkelig unødvendig syns eg :)
Har og i periodane med nattebytt, berre hatt håndkle eller sånn libero "engangs" matte og hatt rett på senga. Samsov med mine :) Eingangs mattene kan man bruke kjempe lenge om det ikkje kjem gris på.

Fant en noe billigere variant av Leander, og venter nå på at den skal komme i posten. Pga plassmangel, blir en helt vanlig kommode gjort om til stellebord

Fant en noe billigere variant av Leander, og venter nå på at den skal komme i posten. Pga plassmangel, blir en helt vanlig kommode gjort om til stellebord
Samme her, ble den fra Twistshake som var på 20% rabatt nå, betalte vel rundt 600 kr for den.

Veldig fornøyd med Leander :happy119 brukt fra start og brukes fortsatt til han som blir 3 i høst, og brukes videre av lillesøster. Over så mange år så tenker jeg at prisen er helt ålreit :dontknow
Bruker håndkle på i starten.

Back
Topp