Stellebord

Hva foretrekker du, stå på kortsiden eller langsiden av stellebordet?

  • Kortsiden med barnets stump mot meg

    Votes: 12 70,6%
  • Langsiden med barnet på tvers

    Votes: 5 29,4%

  • Antall som har svart
    17

Kommendemammatil2

Betatt av forumet
Påskeliljene 2022 ❤️
Maisløyfene 2024
Hva bør jeg tenke på når jeg skal kjøpe stellebord? Fordeler og ulemper ved å stå på kortsiden og ha baby i samme retning som seg selv, vs langsiden med baby på tvers?
Innbiller meg at jeg ønsker meg skuffer, mest for at det skal se ryddigere ut. Men de færreste har det, så kanskje en grunn til det? Har også sett på løsning som kombinerer badeplass og stellebord, er dette smart?
Har sett på feks https://www.jollyroom.no/babyutstyr...6ZZIO0aY9tbLA7WhyhJQo_-dnWDam1aBoCfCQQAvD_BwE
Noen som har erfaring med denne?

Noe annet jeg bør tenke på? Har tenkt at arbeidshøyde er viktig.
 
* Eg liker best å ha baby på tvers, men kan ikke komme på noen fordeler eller ulemper med noen av veiene i farten.
* Eg liker å ha klærne til baby rett ved stelleplassen, så enten skuffer eller en korg. Må være såpass nært at du når det samtidig som du har en hånd på baby.
* Badeballje i kommoden kan være super, men jeg er bare 166cm så de jeg har prøvd har vært for høye, å resulterte med korte bad og vond rygg.
 
Vi brukte en malm kommode som stelleplass sist. Tenker å gjøre det samme nå. Jeg foretrekker å ha baby i samme retning som meg, føler jeg får bedre oversikt da? Blitt bæsjet på et par ganger da :D

I samme kommode hadde jeg øverste skuff fylt med diverse stellesaker, og klær i skuffen under. Hadde en liten kurv stående oppå kommoden med bleier, servietter og salve. Alt var lett tilgjengelig i skuffene om det var tomt i kurven :)
 
Jeg hadde SNIGLAR stellebord fra IKEA + Leander matty. Hadde også en MALM kommode ved siden av med det meste av klær til babyen. Det var veldig praktisk. Nå har vi ikke fullt så mye plass på badet til alskens kommoder, men tror jeg kommer til å kjøpe et sett til med sniglar + matty, så vi har i begge etasjene. Orker ikke gå i trapp for skift på natten :p Klærne har jeg ikke helt bestemt meg for enda, men tror størsteparten av garderoben må være på rommet babyen etterhvert skal få, og bare ha noen pysjer og bodyer på badet :)

Hvilken vei stellebordet står tenker jeg ikke betyr noe. Har prøvd begge deler, og man finner teknikker som funker uansett. Bare velg det som gir best plass rundt :)
 
Jeg ville kjøpt noe som passet inn på badet Ser for meg at det er kjekt å ha tilgang på vann rett ved stellebordet. Min foreløpige plan er stellematte på vaskemaskinen og å sy en slags hengende oppbevaring med lommer som jeg kan henge på dusjkabinettveggen rett ved.
 
Storfornøyd med Sundvik-kommoden fra IKEA. Fikk den gratis på Finn og malte den lys grå. Anbefaler å lakke med gulvmaling utenpå så den tåler litt bedre vanngris fra de fuktede tørrklutene f.eks. Alle klær som passer ligger i skuffene under. I hylla har vi bokser med påfyll av tørrkluter og annet stelleutstyr som termometer, talkum, neglklipper osv.

Vi står ved babyens fotende. God oversikt over hva som skal vaskes. Anbefaler leke med lyd ved stelleplassen når det ikke lenger er så interessant for ungen å ligge på ryggen… Og akkurat når du tørker hen helt bak, ta et steg til siden, vekk fra sprutsonen…

Lurt å ha bordet i nærheten av vasken. Helst slik at du ikke trenger å flytte deg for å nå springen. Hvis ikke må du planlegge litt mer før du starter stellet.

Anbefaler balje på gulvet. Babyen vår reiste seg ved 5-måneders alder og sitter sjelden i balja nå tre måneder senere. Livsfarlig om vi hadde hatt balja innebygd med kommoden.

Sundvik-kommoden vil også kunne fungere som en kommode etter at vi er ferdig å bruke den som stellebord. Det er også et kjempepluss. Hadde varsel på Finn en stund før jeg fant en som både var gratis og i god stand.
 
Storfornøyd med Sundvik-kommoden fra IKEA. Fikk den gratis på Finn og malte den lys grå. Anbefaler å lakke med gulvmaling utenpå så den tåler litt bedre vanngris fra de fuktede tørrklutene f.eks. Alle klær som passer ligger i skuffene under. I hylla har vi bokser med påfyll av tørrkluter og annet stelleutstyr som termometer, talkum, neglklipper osv.

Vi står ved babyens fotende. God oversikt over hva som skal vaskes. Anbefaler leke med lyd ved stelleplassen når det ikke lenger er så interessant for ungen å ligge på ryggen… Og akkurat når du tørker hen helt bak, ta et steg til siden, vekk fra sprutsonen…

Lurt å ha bordet i nærheten av vasken. Helst slik at du ikke trenger å flytte deg for å nå springen. Hvis ikke må du planlegge litt mer før du starter stellet.

Anbefaler balje på gulvet. Babyen vår reiste seg ved 5-måneders alder og sitter sjelden i balja nå tre måneder senere. Livsfarlig om vi hadde hatt balja innebygd med kommoden.

Sundvik-kommoden vil også kunne fungere som en kommode etter at vi er ferdig å bruke den som stellebord. Det er også et kjempepluss. Hadde varsel på Finn en stund før jeg fant en som både var gratis og i god stand.
Har du stellematte inne og vipper ut til større størrelse før hvert stell, sånn den fungerer? Når den er utslått, får du da tak i ting i hyller og skuffer eller må du ta frem dette før du kan brette ut plata og legge ned baby?
 
Sniker fra mai her :) Jeg foretrekker uten tvil å ha kortsiden mot meg (altså barnets rumpe mot meg). Det er så mye lettere å arbeide med synes jeg, spesielt når man vasker rumpa synes jeg at jeg får mye bedre oversikt slik, men er sikkert en vanesak. Vi hadde en utfoldbar stellekommode fra IKEA (Sundvik) og den var vi fornøyd med. Utfoldet er den stor nok til en stellematte og små kurver med krem, bleier osv. ved siden av. Under hadde vi masse lagringsplass hvor vi hadde klær, bleier og slik utstyr. Det sto på gangen rett utenfor vårt (bittelille) bad. Siden den gang har vi flyttet og fått mye gulvplass på badet, så denne gangen tror jeg at vi klarer oss med en stellematte på gulvet på badet, skapet er rett i nærheten med bleier, kremer osv. og greit å ha babyen på gulvet så kan man faktisk snu seg og ta vann på flere stellekluter eller hente klær eller hva det skulle være. Er vandt til å stelle kommende storesøster på gulvet, så satser på at det går greit, men om ikke har vi stellebordet/kommode vi kan ha matten på.

Hos mine foreldre hadde vi et slik sammenleggbart stellebord, men det var jeg aldri så glad i, synes det virket for ustabilt, i hvertfall for en litt større og aktiv baby.
 
Vi har myllra stellebord fra ikea. I begynnelsen syntes jeg det var for stort til den nyfødte men nå som mini er større og svært så aktiv føles det veldig stabilt. 2 romslige skuffer og en uttrekkbar hylle.
 
Har du stellematte inne og vipper ut til større størrelse før hvert stell, sånn den fungerer? Når den er utslått, får du da tak i ting i hyller og skuffer eller må du ta frem dette før du kan brette ut plata og legge ned baby?

På badet vårt er det plass til å ha den utslått hele tiden. Matten ligger klar og vi legger henne rett på. Men i teorien kan man gjøre det slik du beskriver.
 
Back
Topp