Stellebord :)

Junimor

Elsker forumet
♡Junigull 2016♡
Snøfnuggene 2018
Ikke lenge til jeg skal organisere stellebordet :)
Men jeg aner ikke hva som må være der:)
Hva klarer dere dere ikke uten ?
Hvilke bleier og str?
Kom med lister om dere har :)

Sniker fra des16, men har et barn født i juli14 fra før. Ha en pakke bleier i 1 og en i 2 klar. Vi hadde tørre engangskluter, babyolje og vann i nærheten. Febermåler og Paracet stikkpiller er kjekt å ha tilgjengelig (men de først tre måneder (mener jeg det var) skal man vel kontakte lege ved feber først.). Vi hadde fryktelig mange salver , men den vi endte opp med til slutt er silulen sinksalve. Eneste som funket her. Mange sverger dog til inotyol og bepanthen til hvert sitt bruk. De første mnd er det lurt å ha skifteklær i nærheten. Kan fort bli en del uhell. :)

Alt jeg trengte/brukte til første og som jeg har klart nå:

Pampers str 1
Mesoft kompress som vaskekluter i str 10x20 (bestiller inn på apoteket)
Olje (Libero sin pluss olivenolje)
Myk hårbørste for å minimere faren for skurv

Pluss selvfølgelig termometer, paracet og skift.

Tøy, tørre engangskluter, babyolje, sinksalve, febermåler, paracet, baby-qtips, saltvannsdråper og bleier (sist gang kjøpte eg ikkje før etter fødsel fordi eg ikkje ante størrelse, hadde kun dei frå gratisboksene og handla med på vei heim frå sjukehuset)

Her er det viktigste engangskompresser (fantorangen eller mesoft), vann, olje til bæsj som sitter fast, inotyol til sår stump og bleier. Har også mye ting som man ikke trenger hele tiden som paracet, vaskekluter, gulpekluter og termometer.

Tørre servietter, hvit vaselin til rumpe, 1er bleier, kluter, babyting badeolje, termometer og engangsbeskyttelse, poser til bæsjebleier, paracet..

Her er det viktigste engangskompresser (fantorangen eller mesoft), vann, olje til bæsj som sitter fast, inotyol til sår stump og bleier. Har også mye ting som man ikke trenger hele tiden som paracet, vaskekluter, gulpekluter og termometer.
Engangskompressor?

Det jeg har klart til nå er bytteklær og tøybleier. Ser an om jeg får bruk for å kombinere eller trenger å kjøpe flere tøybleier.
Har noen tøykluter og tynne håndklær klart, men tenker å kjøpe inn flanell håndklær, en god olje å ha i badekaret.
Ellers skal jeg ha noen små kurver som jeg har potetmel og tørre papirkluter i og eventuelt anna småknask. En boks jeg kan ha vann i, som jeg bruker under vask. Tenker å kjøpe en liten søppellbøtte som jeg kan henge på stellebordet fra ikea som jeg kan ha avfall i. blir ikke all verdens bleie boss forhåpentligvis med tøybleier. Og så har jeg klar en våtpose til å ha våte tøybleier i :-)

Nyfødtstørrelse i bleier; prefold, formsydde og ai1 (skal bare bruke tøybleier)
Klær i nyfødtstørrelse
Kluter i bomull og bambus
Rompesalve ved behov

Her gikk vi rett på str.2 i bleier forrige gang, så jeg kjøper ikke inn noe før vi har testet str. på sykehuset. ☺️

Bleier str 1
Vitapan (rompesalve)
Våtservietter
Bleieposer (vi har ikke bleiebøtte så greit å ha da vi går ut med bleien etter hvert skift)
Babypudder
Kluter (både små og store)
Termometer
Saltvannsdråper
Paracet og Ibux
Sånne "sprøyter" til tranen
Nesesuger (selv om den er helt ubrukelig :p )

Har også klær i stellebordet da det skjedde uendelig mange uhell på stellebordet forrige gang.

Bleier str 1 og str 2, økologisk kokosolje til vask (+vann). Kommer ikke til å bruke noe som helst såpe/parfyme/dritt på ungen. Samme som sist, og veldig enkelt og lettvint. Myke håndklær i bambus til baby, tørre engangskluter. Kanskje en økologisk zinksalve etterhvert til bruk om baby skulle bli sår. Ikke hatt særlig bruk for det til nr 1. Febertermometer.

Bleier str 1 og str 2, økologisk kokosolje til vask (+vann). Kommer ikke til å bruke noe som helst såpe/parfyme/dritt på ungen. Samme som sist, og veldig enkelt og lettvint. Myke håndklær i bambus til baby, tørre engangskluter. Kanskje en økologisk zinksalve etterhvert til bruk om baby skulle bli sår. Ikke hatt særlig bruk for det til nr 1. Febertermometer.
Samboer er redd for å gjøre noe galt med tanke på at jeg har sagt at jeg vil bruke økologisk olivenolje og potetmel på babys hud/rumpe, haha! Noen som har fornuftige argumenter for at jeg skal bruke slike produkter istedenfor andre salver/oljer/kremer fra natusan/libero og lignende? :D

Samboer er redd for å gjøre noe galt med tanke på at jeg har sagt at jeg vil bruke økologisk olivenolje og potetmel på babys hud/rumpe, haha! Noen som har fornuftige argumenter for at jeg skal bruke slike produkter istedenfor andre salver/oljer/kremer fra natusan/libero og lignende? :D

Baby får ikke i seg giftige stoffer og allergifremmende midler :)
Jeg har kjøpt propolis fra forever, den kan brukes til alt, også på såre brystvorter uten å måtte vaske vekk før baby skal ha mat, såre romper etc

Baby får ikke i seg giftige stoffer og allergifremmende midler :)
Jeg har kjøpt propolis fra forever, den kan brukes til alt, også på såre brystvorter uten å måtte vaske vekk før baby skal ha mat, såre romper etc

Skal bruke propolisen, aloeveraen, leppepomaden (brukes mye på såre babyrumper), solkremen når den tid kommer og hand & face i badevannet:-) ELSKER produktene!!

Skal bruke propolisen, aloeveraen, leppepomaden (brukes mye på såre babyrumper), solkremen når den tid kommer og hand & face i badevannet:) ELSKER produktene!!

Jeg har kun propolis enn så lenge, men har planer er om å kjøpe inn litt mer. Leppepomaden er med i fødebagen :) Har hørt den kan brukes på såre romper, hemoroider etc men denne skal kun på mine lepper :p

Last edited by a moderator:
Back
Topp