stellebord eller bare stellematte?

WonderGirl

Elsker forumet
Oktobergull 2022
Septemberlykke 2024
Hva er fordelene/ ulempene med stellebord vs stellematte?

jeg har nemlig litt skrekken for at ungen skal rulle av stellebordet hehhhh.... og alle rundt oss bruker bare stellematte, eller sofaen :P så er det lurt på med stellebord eller kan jeg liker gjerne spare pengene å bare ha matte ? :) er første så er ganske clueless?

Jeg synes stellebord er kjekt i forhold til "arbeidshøyden," men alt går [emoji4] Jeg har 5 søsken som er alt fra 10-13 år yngre enn meg, så har skiftet en god del bleier i løpet av årene. Har også jobbet flere år på småbarnsavd i bhg. Jeg har alltid hatt en hånd liggende oppe på dem hvis jeg må snu meg etter noe, og da merker du hvis de begynner å vri på seg. Har aldri opplevd at de har ramlet i gulvet heldigvis [emoji6] Men når de blir større er det jo litt mer action i de på stellebordet [emoji12]

Stellebord er et must for meg ihvertfall. Brukt begge gangene. Mye bedre arbeidshøyde og man skal jo aldri gå fra barna når de ligger der så det skal mye til for at de faller. Jeg pleier å alltid ha en hånd på babyen når jeg må strekke meg eller snu meg bort på en eller annen måte. Hadde stellematte oppå stellebordet .

Ja er mye arbeidshøyde jeg tenkte på og. :p Er så mye å tenke over Hahah. Greit å høre Andres erfaring på baby utstyr. Jobba selv på småbarnsavdelingen ett år, og vi hadde jo stellebenker. Hadde jo full kontroll.

Men bare matte er kanskje mer plass vennlig?

Har en kjempegod stellekommode, hvor alt av tøy og bleier er tilgjengelig, samt at den står rett ved vasken slik at jeg kan holde i barnet med en hånd og vri opp kluten med den andre. Tilgang til rent vann er et must. Våtservietter er ikke bra å bruke for mye av.

Ja er mye arbeidshøyde jeg tenkte på og. [emoji14] Er så mye å tenke over Hahah. Greit å høre Andres erfaring på baby utstyr. Jobba selv på småbarnsavdelingen ett år, og vi hadde jo stellebenker. Hadde jo full kontroll.

Men bare matte er kanskje mer plass vennlig?
Er mye å tenke på ja [emoji12]
Har man liten plass er jo bare matta kjekk.
Tenker jeg vil se litt på hva alternativene er før jeg bestemmer meg helt. Hvis jeg ikke ender opp mer usikker når jeg ser alle alternativene da [emoji85][emoji23]

Har en kjempegod stellekommode, hvor alt av tøy og bleier er tilgjengelig, samt at den står rett ved vasken slik at jeg kan holde i barnet med en hånd og vri opp kluten med den andre. Tilgang til rent vann er et must. Våtservietter er ikke bra å bruke for mye av.
Er jo utrolig deilig når man har alt i nærheten. Gjør jo ting enklere [emoji4]

Vi har begge deler. I begynnelsen brukte vi stortsett stellebord, men nå gidder jeg ikke og steller kun på matte på gulvet. Mannen bruker fortsatt bordet. (Vi har en på 8mnd)

Vi har stellebord med plass til alt av bleier, utstyr og klær. Det har fungert kjempebra for oss og vi har aldri opplevd at barnet har ramlet ned, selv om han er en vilter kar. Synes det er kjekt å kunne arbeide stående :)

Jeg ville hatt en stelleplass i en ok høyde. Det kan jo være dere bruker en vanlig kommode med stellematte på, som dere senere kan legge ned på gulvet. Men når man ikke vet hvordan kroppen (rygg og bekken) har det etter ni måneder som gravid, og etter fødsel, ville jeg hatt ordentlig arbeidsstilling. Dessuten er det praktisk å ha alt klart. Det blir mange bæsjebleier i starten, og det er ikke alltid like kult på sofaen.

Vi har ikke plass på badet, men hadde vi hatt mulighet til det, hadde vi helt klart hatt stelleplass der. Rendende vann innenfor rekkevidde er fantastisk!

Vi har stellebord. Så har vi alt på en plass og får arbeidshøyden. Når hu var mindre var det å lettere, om vi skifta på golvet var hu urolig og ville krype videre. På stellebordet lå hu iro[emoji5]

Sist hadde jeg benk med matte på.
Nå er jeg litt usikker, men vil tro jeg kommer til å bruke en kommode med passelig arbeidshøyde, som står ved siden av vasken, og jeg kan ha alt nødvendig i øverste skuffe!

Last edited:
Brukte stellebord en god stund sist før jeg bytta over til å ha matta på gulvet. Veldig kjekt med arbeidshøyde, men hadde ikke plass til stellebord på badet. På et tidspunkt trumfa tilgang til do, potte og vask arbeidshøyden. Lurer på om jeg ikke gidder stellebord denne gangen.

Bruker fortsatt stellebord til gutten min på 15 mnd. og kommer til å bruke det til den lille også. Passer selvfølgelig godt på! Syns det er så greit å ha alle kremer, kluter, bleier, håndklær å alt man trenger på hyllen under stellebordet. :-) Man skal bytte en del bleier i løpet av en dag, greit å ha en god arbeidsstilling :-)

Back
Topp