*Stella* sine tanker og skriverier gjennom svangerskapet og etterpå.

Pakken min med det elastiske sjalet, mine to bumphuggere, noen ammeinnlegg og bind til senere bruk, kom forresten i posten i dag. Så nå har jeg prøveknytt sjalet et par-tre ganger, så nå har jeg mer eller mindre taket på det, og kan vise min mann med ganske overbevisende stemme, at dette ikke er så vanskelig.
 
Jeg prøbvde jo på det i går når jeg skulle vise ham hvor lett det er å brette brettebleier også, og fant ut at det er lurt å øve før man viser....
 
Og jeg fant en liten enkel body på butikken når jeg kjøpte meg jakke (var på cubus) som kostet bare 40 kroner, så jeg tok med den også... Det begynner å ordne seg.
 
Det er bra det, for det nærmer seg jo, sakte men sikkert...
 
Ny oversikt over utviklingen blir da som følger:

Unnfangelsen finner sted omkring:
19. november 2007

Hjertet begynner å slå:
14. desember 2007

Embryoet beveger seg:
7. januar 2008

Embryoperioden er slutt, du bærer på et foster:
14. januar 2008

Alle indre organer er ferdig formet:
14. januar 2008

Risikoen for spontanabort avtar:
28. januar 2008

Kvalmen avtar for de fleste:
4. februar 2008

Kjønnet begynner å bli tydelig (ikke på ultralyd):
11. februar 2008

Fosteret svelger og tisser:
25. februar 2008

Tid for ultralyd:
3. mars 2008

Du kan kjenne fosterets bevegelser:
10. mars 2008 (ble sikker på at det jeg hadde kjent siden 9. mars i løpet av 11. mars)

Fosteret begynner å få et søvnmønster:
24. mars 2008

Fosteret begynner å høre:
14. april 2008


Ni av ti barn overlever om de blir født nå:
12. mai 2008


Mange fostre legger seg med hodet ned:
16. juni 2008

Svangerskapspermisjonen begynner:
23. juli 2008

Antatt termindato:
13. august 2008
 
I dag har jeg vært på kontroll.
 
Vekta viser at jeg igjen veier 55 kilo. Det veide jeg på forrige kontroll også, men sist mandag var jeg 56 og denne mandagen over 57, men i dag altså 55 igjen (på vekta hjemme også, ikke bare hos legen) Akkurat det likte ikke legen, så om jeg går ned flere kilo skal jeg si fra, men jeg regner ikke med at de skal bli noe problem.
 
Ellers er alt utmerket. Blodtrykket mitt er fint, urinprøven negativ, blodprosenten grei, hjertet til mini slår perfekt, og SFmålet er midt på den røde streken. Lillegutt ligger i seteleie, men det er ikke noe umormalt det i det, og han har god plass og tid til å snu seg enda, så det gjør han sikkert.
 
Hei hei Stella, bare innom å sniker litt. [:)] Nærmer seg tiden for at nurket kommer, sommeren går fort. Kos dere videre med den voksende magen!!
 
I gårkveld når jeg smurte inn magen min, oppdaget jeg at jeg har fått denne stripen nedover midten av magen. Sist jeg så etter den var den der ikke, men nå er den det. Mannen ser den også, han svarte bare "jada" når jeg spurte om han så den, men kunne ikke fastslå når han først oppdaget den. Men han ligger jo og småsnakker og leser til magen hver kveld, så denne hadde han sett.
 
Det er helt rart, så fort tiden går. Sannelig ikke lenge igjen.
 
Og så har jeg fått gjennomført glukosebelastning da, og er "frifunnet".
 
Siden min mor har fått diabetes (og har hatt svangerskapsdiabetes) har jeg økt risiko for å få svangerskapsdiabetes, og i en slik risikogruppe skal man sjekkes.
 
Egentlig fikk jeg beskjed på telefonen at jeg skulle bare ta fastende blodsukker, men jeg var føre var og hadde med strikketøy. Det var lurt, for her ble det glukosebelastning ja, så slipper jeg å lure.
 
Før sukkervann var blodsukkeret ifølge bloddråpen fra fingerspissen 4,2. To glass med sukkervann (SØTT!!!) og to timer senere var det 7,5. Det er under grensen, og altså i normalområdet. Heldigvis.
 
Så slipper jeg å tenke på det mer i alle fall.
 
hei stella , popper innom en tur for å se hvordan det er med deg[:D]
ser ut som dere har det flott både du og mini. masse lykke til videre og kos dere i sommer, snart kommer jo mini[:D]
 
hei stella , lurte på om du kunne fortelle meg hvordan du fikk den dagboken din som sånn link nederst på hvert innlegg[:D]
 
Jeg la link til dagboka i signaturen min ja.
 
Dt største problemet er plassbegrensningen på antallet tegn i signaturen. Har du ikke problem med det, så lager du den på følgede vis:
 

ønsket tekst

 
Hvor altså blabla bare er noe jeg satt inn for her følger det noe tall og sånn, utfra hvilken tråd det skal være (åpne første innlegg i dagboka di, og klipp ut linken i nettlederen) og "ønsket tekst" er der jeg har skrevet "tanker".
 
 
takk skal du ha[:D]
 
kløna ei stund men endelig fikk jeg det til[:D]
 
Ja, her går det rasende fort.
 
Det er rart å tenke på, 30 uker passert, 3/4 av svangerskapet, bare et par måneder til termin...
 
Min bror ble født i denne uken han, det er rart å tenke på det. Jeg er ikke helt klar for å bli mamma enda, og satser på at lillegutt holder seg inni magen i et par måneder til ja.
 
Denne helga tilbringer vi hos svigerfamilien. Siden mannen skal på klassegjenfoireningsfest i kveld. Men en ting er sikkert, det er ikke blitt kortere å kjøre... Å kjøre i over 40 mil er LANGT. Vi stoppet så ofte jeg trengte det (blæra holdt ca halvannen time, drakk jo gankse kontinuerlig) og jeg fikk is et par ganger, og påfyll av kald drikke (genialt med kjølebag med fryseelementer nedi, vi hadde KALD drikke!
 
Men, det var langt å kjøre likevel, og i morgen er det returen... Jaja, det går vel det også. Men, jeg gleder meg til min kjære ektemann får lappen, så vi kan dele på disse lange turene!
 
Det er litt rart å tenke på, dette er sikkert den siste sånne langturen vi kjører alene vi to på mange, mange år. Regner ikke med å ta flere langturer (vi kjører jo langt uansett om vi skal til mine eller hans foreldre) før etter babyen er kommet, og da blir det hele annerledes, med ammepauser og bleieskift, og etterhvert en liten unge som lurer på om det er lenge igjen...
 
Hei, hei! Hvordan går det i varmen?
 
Litt lenge siden jeg har rable noe særlig av tanker her nå, ser jeg.
 
Varmen har visst forlatt oss, og regnet kommet i stedet...
 
Greit nok, jeg har sagt at det ikke gjør meg noe om vi ikke får enn sånn hypervarm sommer i år, men jeg sa jo også at 20 grader er helt greit, bare at vi ikke trenger disse 25-30 gradene og steikende sol, 20-25 holder, så kan jeg sitte i skyggen under parasollen og drikke isvann. Men nå har vi 10 grader i stedet, og parasollen måtte fungere som paraply om jeg skulle sitte ute... og isvann? Bare å strekke ut tunga det...
 
I går var det 8 uker til termindatoen min. Dvs mellom 5 og 10 uker til babyen er ventet. Det er sannelig ikke lenge igjen det!
 
Vi koser oss og gleder oss, og nyter den fantastsike tiden med en liten krabat som sparker inni magen og gleder oss til å bli kjent med ham, men han skal få være der ei stund til ja, det er for tidelig enda, han er ikke ferdig. Og jeg er sannelig ikke helt klar jeg heller [:D]
 
Synes ikke det er lenge siden jeg heller! Tida har gått rasened fort! Og under 2 måneder igjen!
 
hei stella titter innom igjen[;)] tenker på deg . du skal jo snart ha mini du [:D] ønsker dere masse masse lykke til[:D] gleder meg til å se bilder av mini
 
Nesten glemt av å rable tankene mine her jeg!
 
Tenk, nå er det ikke lenge til lillegutt kommer nei. Slett ikke lenge igjen.
 
Og her sitter jeg i varmen, med stor mage, og lurer på hvordan livet vil bli, med en liten baby på utsiden, ikke på innsiden lenger.
 
Det er varmt å være høygravid i 30 grader, men jeg vet i alle fall hvor babyen min er, og at han har det greit og ikke ligger og koker bort i varmen (det er jo 37 grader der inne med ham, så han reagerer sikkert ikke så mye på 30 ute. Jeg sitter ikke i sola da altså, holder meg i skyggen.)
 
Det har gått fort, dette svangerskapet.
 
Jeg synes ikke det er lenge siden jeg skrev de første ordene jeg, enda usikker på om jeg kunne tro det kunne være sant, de svake strekene, om det virkelig kunne være, at jeg var GRAVID?
 
Det var jeg absolutt, det ER jeg absolutt, men ikke så mye lenger. For terminen er under 2 uker unna, og lillegutt er klar for verden på utsiden, når han måtte bestemme seg for å komme ut. Jeg forsøker å slappe av og nyte disse sise dagene av svangerskapet, og stresser ikke med å få ham ut, men tenker jo selvsagt en del på det. Jeg spiser ikke kanel, løper trapper eller vasker vinduer, men jeg lar ikke være å krydre maten godt, går forsåvidt en del trapper siden jeg har stue i 1. etc, og toalett i kjelleren og i 2. etc... Men ungen kommer når han er klar han, og det er ikke noe særlig jeg kan gjøre fra eller til, så jeg venter bare på ham jeg, mens jeg sakte men sikkert får unna de siste forberedelsene.
 
Jeg har nesten pakket ferdig det jeg skal ha med på sykehuset til meg og babyen (lovet egentlig å pakke litt for mannen også, men det har jeg ikke gjort gitt, og kofferte er allerede full, før jeg er ferdig med mitt, så enten må jeg ta ut litt, eller finne noe større, eller pakke i to enheter...) Vi har jo ikke muligheten til å la "noe stå i bilen så lenge" vi da, siden vi nok drar til sykehuset med taxi.
 
Men huset og livet begynner å være preg av at vi snart skal bo tre her. På soverommet står vugga, ferdig redd opp. På badet står stellekommoden, full i bleier og babyklær. I bilen står bilstolen. Barnevogna har aldri kommet lenger enn til et hjørne av stua, og det er stadig små babyting som blir med i klesvasken.
 
JEG, som ikke hadde rørt strikkepinner siden barneskolen, har strikka babypledd og er snart ferdig med body til den vesle gutten min. Og til og med strikka ei lita lue jeg har giott bort i barselspresang, i tillegg til noen bleiebukser. Og tom sydd sengesett til lillegutt!
 
Snart skal jeg bli mamma!!!
 
En dag skrev jeg dette:
 
En eller annen gang, på en eller annen måte, SKAL JEG BLI MAMMA! 
En eller annen gang, på en eller annen måte, SKAL JEG BLI MAMMA! 
En eller annen gang, på en eller annen måte, SKAL JEG BLI MAMMA! 
En eller annen gang, på en eller annen måte, SKAL JEG BLI MAMMA! 
En eller annen gang, på en eller annen måte, SKAL JEG BLI MAMMA! 
En eller annen gang, på en eller annen måte, SKAL JEG BLI MAMMA! 
En eller annen gang, på en eller annen måte, SKAL JEG BLI MAMMA! 
En eller annen gang, på en eller annen måte, SKAL JEG BLI MAMMA! 
En eller annen gang, på en eller annen måte, SKAL JEG BLI MAMMA! 
En eller annen gang, på en eller annen måte, SKAL JEG BLI MAMMA!


 
Det var skrevet på en tung dag i prøvetiden. Men se, det er sant, jeg SKAL BLI MAMMA! Snart!
 
Så hva gjør det at jeg er varm, tung, stor mage, svett og sliten? So what? Jeg har en baby inni magen, jeg skal bli mamma! Mot alle odds, har jeg og min mann helt uten medisinske bidrag, laget en liten spire som snart er en ferdig baby inne i magen min. Vi skal bli foreldre!
 
Hei stella!
 
Er nok desverre ikke vært å lest i dagboken din så ofte, men tenker faktisk titt og ofte på deg! Ser det nærmer seg fødsel med stormskritt, så i den forbindelse vil jeg ønske deg lykke til!
Håper alt går strålenes, og at du snart har det lille gullet ditt i armene!
 
Tenker på deg, og venter på snart å få høre nyhenten om at du ENDELIG er blitt mamma[:)]
 
Klemmer fra Kate
 
Nesing: Ja, da de fargerike linjene ble skrevet, hadde jeg nok ikke trodd at det skulle skje så fort... men tenk, her sitter jeg, høygravid.
 
Ti dager fra terminen. Ikke mer enn ei uke til "min egen termin", altså den som er beregnet utfra EL (ikke mens-termin, den var jo i juni eller noe sånn pga min lange syklus)
 
Spennende, spennende!
 
kate: ikke lenge igjen nå nei. Snart skal jeg bli mamma!
 
Hei, nå nærmer det seg ja!!
Ville bare ønske deg lykke til og god fødsel!! [:D]
 
Back
Topp