Stell av nyfødt

Snartmamma90

Flørter med forumet
Trenger tips å råd om stell av nyfødt baby.
Hva vasker dere baby med ved bleieskift? Hvordan type kluter?
Og hvordan type kluter til ansikt og gulpdkluter? [emoji4]
 
Ved bleieskift: tørre engangskluter med vann og olje (kjøpes i dagligvare eller apotek)
Til alt annet: flanellkluter (kjøpes hos Kid/Princess e.l.)
 
Vi bruker engangskluter/kompresser med vann til bleieskift, og gaskluter til kroppsvask :) Hadde på forhånd bestemt meg for å ikke kjøpe gaskluter da de såg så ekle og ubehagelige ut, men de ble helt annerledes etter vask :) Gulpeklut brukte vi omtrent aldri sisr da storebror gulpa type 5 ganger totalt, men vi hadde helt enkle standard gulpekluter i backup :)
 
Ved bleieskift: tørre engangskluter med vann og olje (kjøpes i dagligvare eller apotek)
Til alt annet: flanellkluter (kjøpes hos Kid/Princess e.l.)

Gjør det samme [emoji1305] ettåringen min har vi sjelden brukt engangsvåtkluter da min første reagerte. Så valgt å styre unna. Funker fint [emoji5]
 
Ved bleieskift vasker jeg med tørre, myke engangskluter som jeg fukter med vann. Kjøper de på barnas hus eller hamstrer når jeg er i Sverige. Liker ikke de fra libero som de har i dagligvarebutikk da de er så grove og de fra apotekene blir for tynne.
Bruker minst mulig våtservietter. Kun når vi er ute og ikke har vann tilgjengelig. Bruker neutral eller noen fra Coop.
Til ansikt bruker vi noen små kluter. Har kjøpt noen på princess.
 
Gulpekluter/gaskluter har jeg både fra princess og OBS:)
Kjøpt en pakke med 5 pakk myke små kluter til ansikt, hender eller der de trengs, på princess.
Jeg kommer nok til å starte med våtservietter til stomp og tiss, men uparfymert og uten for mye dilldall i. Det er en jungel der ute, synes jeg, så må sjekke litt ut. Barn reagerer jo forskjellig. Var ikke noe problem med største og brukte noen fine sensitive/uparfymerte der også.
Har også engangs tørrekluter, sånn i tilfelle jeg måtte gå over til dette :)
 
Her kommer jeg med de dumme spørsmålene mine

Men hvorfor bruker folk tørre engangskluter? Erstatter disse dopapir? Eller er de til vask?

Hva er galt med våte engangskluter?
 
Her kommer jeg med de dumme spørsmålene mine

Men hvorfor bruker folk tørre engangskluter? Erstatter disse dopapir? Eller er de til vask?

Hva er galt med våte engangskluter?
Vil jo tro at det er mer stoffer i våte kluter, er enkelte som reagerer på det enn med tørre som du bare tar vann og evt olje på.
Jeg har begge deler, så ser jeg hva som vil være best for henne.
 
Her kommer jeg med de dumme spørsmålene mine

Men hvorfor bruker folk tørre engangskluter? Erstatter disse dopapir? Eller er de til vask?

Hva er galt med våte engangskluter?
Er til vask, ja :) brukte de mye med første med varmt vann og babyolje.

Er vel ikke noe galt ,i prinsippet med våtservietter - men ikke alle som er like bra for sår babyhud.
Har jo brukt de senere, men testet alltid på meg selv først. Var det ubehagelig var det ikke noe jeg ville bruke på ungen - da gikk pakken heller til tørk av fingre og evt husarbeid [emoji14]
 
Her kommer jeg med de dumme spørsmålene mine

Men hvorfor bruker folk tørre engangskluter? Erstatter disse dopapir? Eller er de til vask?

Hva er galt med våte engangskluter?

Avhengig av type engangsklut kan det være mye parfyme, konserveringsmidler, såpe og annet som babyhud kan reagere med. Pluss at de tørker ut om de blir liggende for lenge (forsåvidt bare å bløte med vann altså, men poenget forsvant litt da...)

Her blir det i hovedsak vanlige kluter (ti-pakning fra ikea), evt også flanellkluter (litt mykere?) med vann evt babyolje som skal brukes, men våt/tørr-engangs når vi er ute. Og kanskje i starten, hørt rykter om at den første bæsjen er vanskelig å vaske bort så kanskje unødvendig å ødelegge kluter med denne? Har vaskemaskin og tørketrommel i ett, så koster meg relativt lite å vaske/tørke klær da :)

PS! Kun bæsj, tiss og dopapir skal i do! (Dvs verken tørre eller våte engangskluter skal kastes i do, de lager så evig mye styr i avløpssystemet om de ikke tetter doen hjemme først.....) Hilsen vanningeniøren ;)
 
Gulpekluter/gaskluter har jeg både fra princess og OBS:)
Kjøpt en pakke med 5 pakk myke små kluter til ansikt, hender eller der de trengs, på princess.
Jeg kommer nok til å starte med våtservietter til stomp og tiss, men uparfymert og uten for mye dilldall i. Det er en jungel der ute, synes jeg, så må sjekke litt ut. Barn reagerer jo forskjellig. Var ikke noe problem med største og brukte noen fine sensitive/uparfymerte der også.
Har også engangs tørrekluter, sånn i tilfelle jeg måtte gå over til dette :)

Vil tipse om denne testen når du skal velge våtservietter :) Natusan, neutral og soft style (som selges til 10 kr per pk på rena) som kom best ut i test i 2015 hvertfall :)
 
Ved bleieskift: tørre engangskluter med vann og olje (kjøpes i dagligvare eller apotek)
Til alt annet: flanellkluter (kjøpes hos Kid/Princess e.l.)
Samme her :) men tar med engangsvåtservietter når vi skal ut på noe og det ikke er tilgang på vann. Etter badetid tørker jeg baby med flanellkluter fra sparkjøp (store) da disse er så myke til babyhuden :) har forøvrig hamstret inn med disse da jeg hadde en skikkelig gulpebaby sist :)
 
Samme her :) men tar med engangsvåtservietter når vi skal ut på noe og det ikke er tilgang på vann. Etter badetid tørker jeg baby med flanellkluter fra sparkjøp (store) da disse er så myke til babyhuden :) har forøvrig hamstret inn med disse da jeg hadde en skikkelig gulpebaby sist :)
Ja, er ikke det det sikreste tegnet på at man har barn?
Våtserviettene er med overalt :P
 
Her kommer jeg med de dumme spørsmålene mine

Men hvorfor bruker folk tørre engangskluter? Erstatter disse dopapir? Eller er de til vask?

Hva er galt med våte engangskluter?
Bruker minst mulig våtservietter fordi de er tilsatt så mye rart. Blir veldig fort rød og sår om man bruker for mye av det.

De tørre engangsklutene erstatter dopapir ja :)
 
Bruker minst mulig våtservietter fordi de er tilsatt så mye rart. Blir veldig fort rød og sår om man bruker for mye av det.

De tørre engangsklutene erstatter dopapir ja :)

Tar man ikke engang bort det verste med dopapir? :)

Hehe jeg må bare spørre, aldri gjort det før
 
Back
Topp