Stekt spekeskinke

BabyPiip

Glad i forumet
Februarlykke 2015
Spekeskinke er helt trygg hvis jeg steker den på toppen av pizza, 225 grader i 15 min ja?

♡Termin 20. februar ♡

Tror d, men kan ikke personlig garantere d.

Sent from my GT-I9506 using BV Forum mobile app

På matportalen står det: "Varmebehandling til temperaturer over 70 grader i flere minutter vil drepe bakterien. ". Det ble 20 min på 225 grader med spekeskinken liggende på toppen av pizzaen så da tolker jeg det slik at det skal være i orden... Ikke lett å være hysterisk førstegangs!

♡Termin 20. februar ♡

Spekeskinke er helt trygg hvis jeg steker den på toppen av pizza, 225 grader i 15 min ja?

♡Termin 20. februar ♡
Ja da er den trygg. Hilsen matviter og mikrobiolog.

Ja da er den trygg. Hilsen matviter og mikrobiolog.
Da kan vu vel spørre deg ang salami? Gilde har tidligere sagt at deres salami er trygg i en artikkel ang listeria og toxoplasmose men finner ikke igjen artikkelen :(

Da kan vu vel spørre deg ang salami? Gilde har tidligere sagt at deres salami er trygg i en artikkel ang listeria og toxoplasmose men finner ikke igjen artikkelen :(

Mest sannsynlig er de fleste pakker med salami trygg med tanke på listeria, men fordi det kan skje glipper og fordi det har skjedd før, så er anbefalingen fra helsemyndighetene å ikke spise det når man er gravid. Produsentene teste noen av produktene, men man må nesten teste hver eneste bit for å være sikker på at det ikke er noe listeria der. Listeria trives veldig godt i produksjonslokaler i næringsmiddelvirksomheter hvis den først kommer seg inn der. Grunnen til at man sier at det akkurat er spekeprodukter man skal holde seg unna er at det er et bariæreprodukt, det er ikke varmebehandlet, men man tilsetter nok salt og fjerner nok vann til at svært få bakterier vil trives der. Men du husker kanskje E.coli i morrpølse som noen barn døde av for noen år siden? Det skulle ikke egentlig gå an men det skjedde fordi bakterien var i lokalet og tilpasset seg forholdene med mye salt og lite vann. Sånt kan skje med flere bakterier.

en på januar skrev. at vi du fryser spekeskinka i 24 timer. så kan man spise den etterpå.
For da er bakteriene borte. Ha den på pizza anner jeg desverre ikke.

en på januar skrev. at vi du fryser spekeskinka i 24 timer. så kan man spise den etterpå.
Den må fremdeles varmebehandles for å være bakteriefri.

Med frysing kan du unngå toxoplasmose, men ikke listeria.

Back
Topp