Stekepanna?? ofte ny?

Er veldig fornøyd med vår Jamie Oliver :) Vasker med varmt vann og zalo. Veldig god stekepanne. Kjøpte den tidligere i år og funker fint fortsatt.

Har pannene ganske lenge :) En stor jernpanne fra Le Creuset, og en mindre "pannekakepanne" i teflon. Ser mange her skriver at det vaskes med Zalo, men det er IKKE anbefalt i jernpanner pga man fjerner belegget i pannen som gjør at maten ikke svir seg/fester seg.

https://www.abcnyheter.no/livet/bol...e-og-teflonpanne-skal-vaskes-helt-forskjellig
Samme med stålpanner. Måtte ha min liggende og «mørne» i fett en god stund før vi kunne bruke den. Må ikke vaskes med såpe.

Et annet tips for å bevare levetid på stekepanner er å alltid la de bli kalde før vask! Mange slenger kokvarm panne under springen og skal være så effektive. Det er 100% garantert å ødelegge panna. Den må være avkjølt før vask. Samme gjelder kasseroller, for den saks skyld. Så lå oppvasken stå litt ;) Og nei, ikke putt de i oppvaskmaskin, vask de for hånd.

Men det er jo teflonpanne som ts er ute, etter eller tar jeg feil? Det er det jeg bruker zalo til hvertfall.

Jernpanne vasker jeg heller aldri med annet enn varmt vann :)
Ser hun skrev det under kommentarer din,men stod ingenting om det tidligere;)En stekepanne trenger da ikke å være teflon for å være god... Vår beste er i jern:)

Bytter 1 til 2 ganger i året. Vaskes med varmt vann og Zalo. Føler ikke det blir rent uten såpe. Kjøper bare sånne billige på extra.

Bruker kun jernpanne. Vaskes kun med varmt vann, og bytter den ikke ut om den ikke blir ødelagt.

Samme her. Hatt jernpanne i mange år, og den er fremdeles som ny. Veldig fornøyd med det. Teflonpanne har jeg av erfaring kutta ut. De slår seg fort og får ujevn varme. Tommelopp for jernpanne! :happy:

Her slapp vi å bytte panne årlig når mannen fikk forbud mot å røre pannene mine :hilarious:

Men uansett, har den Jamie Oliver fra tefal i forskjellige størrelser og den har holdt i 2-3 år nå. Vasker den med såpe men lar den kjøle seg ned før vask. Tror det har hjulpet på.

Ser hun skrev det under kommentarer din,men stod ingenting om det tidligere;)En stekepanne trenger da ikke å være teflon for å være god... Vår beste er i jern:)

Helt enig, jeg gikk bare ut fra at det var teflon jeg :p

Jeg har en jernpanne fra Le Creuset og har hatt den i mange år nå og den kan vare evig. Livstidsgaranti. Jeg ble litt sur på mannen som kjøpte en "tung jernpanne" til meg, da jeg hadde mest lyst på teflon. Jeg innbilte meg at jernpanne var håpløst å lage mat med og at alt ville sitte fast :nailbiting: Ser jo nå at det var helt ubegrunnet. Jeg kommer aldri til å gå tilbake til teflon.

Jeg vasker den med varm vann og kost. Etter steking hvis noe har stekt seg fast løser det seg enkelt opp hvis den står en liten stund med vann, ellers er det stort sett bare å skrape bort. Jernpanne vil over tid danne patina. Et slags naturlig slipp-lett belegg og det er sjelden jeg opplever at noe brenner seg fast. En dårlig teflonpanne jo håpløst å lage mat med.

I tillegg, det som kanskje er viktigst, så tenker jeg at en jernpanne er sunnere å lage mat med. Teflon er jo relativt nytt og jeg føler meg ikke trygg på det. Jeg har kjent lukten av en varm teflonpanne. Det lukter veldig kjemisk og jeg vil ikke ha det i maten min. Ser jo at mange her inne sliter med at teflonpannene blir dårlige. Hvor blir dette belegget av? Jeg har kun kjeler og panner i rustfritt stål og støpejern. Kjøkkenredskaper i tre og rustfritt stål..

Bytter etter 2-3 år her. Har teflonpanne? fra Jamie Oliver. Litt usikker på belegget, for huske en ansatt snakket nedlatende om teflon, så tror vi har noe annet? Men kanskje det bare er en annen type.

er litt for glad i oppvaskmaskinen og vasker det meste av fyfy ting der, deriblant stekepanne. Ut i fra det jeg leser føler jeg meg ganske heldig med at de har vart så lenge likevel! Saute-pannen og pannekakepannen er ikke byttet ut siden de ble kjøpt for 5 år siden, men de brukes mye mindre og.

Ønsker meg en som ikke er av teflon. Det er et plastbelegg, og er ikke veldig anbefalt. Det vil jo smitte over i mat, spesielt når det slites. Er veldig fornøyd med støpejerns grytene våre fra le creuset, så kanskje noe derifra. (De vasker vi ikke i oppvaskmaskin og uten såpe da! De er for dyre til å ikke taes ordentlig vare på :hilarious:)

Eller så vaskes stekepanner kalde her. De rekker å avkjøles i oppvaskmaskinen før den settes på, og jeg lar alltid fettet stivne litt så jeg kan tørke det av isteden for å få det i avløpet :smug:

Har stekepanner i mange år :p
Støpejern skal kun vaskes med vann.
Teflon osv skal vaskes med såpe.
De skal varmes sakte opp så bunnen ikke blir ødelagt (rund bunn). Man må være spesielt obs om man har induksjonovn med sånn turbo greier fordi det blir alt for varmt for fort.
Jeg bruker ikke olivenolje i mine stekepanner fordi det blir et sånn lag i bunnen av den oljen som ikke går bort med mindre man koker opp pannen (vann og oppvaskmaskintablett. La koke i en halvtimes tid) man ser ikke dette belegget, men merker det ved at ting brenner seg i teflonpannene.

Vi har en tre år gammel tefal teflonpanne. Den er i bruk flere ganger i uka og jeg har igrunnen aldri tenkt over at det er behov for å bytte så hyppig? Vaskes med glovarmt vann og zalo etter bruk.

Last edited:
Har en tefal jern panne jeg fikk av mamma for over 10 år siden. Den bruker jeg til lasagne og søte ting. Så bruker jeg å ha en billig teflon panne til alt annet . Den har jeg i 2 år ish.
Kjøpte ny tefal nå på 32 cm . Så håper å ha den noen år .

Vasker kun i vann og innimellom en dråpe zalo. Aldri i oppvaskmaskin.

Back
Topp