Stekepanna?? ofte ny?

Herewegoagain

Forumet er livet
Julikulene 2020
Hva er den beste stekepanna? hvor lenge holder din panne før den må byttes ut? Hvordan vasker du den?
Trenger en god panne som holder lenge og er lett å rengjøre??

Vi har Jamie Oliver og pleier å ønske oss ny til jul hvert år, da den begynner å bli dårlig.

Vi vasker med salo og oppvaskbørste, så vi kan vell egentlig takke oss selv for at vi må skifte hvert år. Har hørt at man skal unngå å vaske med såpe og kun bruke den myke siden av oppvasksvamp, men føler ikke jeg får den skikkelig rein da :)

Jeg kjøper som oftest ganske billige teflonpanner. Vasker for hånd og bytter ut ca en gang i året. (Alltid en eller annen idiot som finner ut at å bruke gaffel, kniv eller stekespade av metall i den)
Ønsker meg en i støpejern.

Her er det nemlig ny hvert år :banghead: har cøliaki i hus og føler jeg MÅ få panna ordentlig ren (selvom vi ikke lager glutenmat til middag)

Her er det nemlig ny hvert år :banghead: har cøliaki i hus og føler jeg MÅ få panna ordentlig ren (selvom vi ikke lager glutenmat til middag)
Hva med å ha 2?

En som bare brukes til glutenfritt feks?

Men vi også bytter ofte. Men er blitt flinkere nå til å bare bruke glovarmt vann og oppvaskbørste på den vi har.
Og så er det viktig å ikke bruke full varme på den. Det også ødelegger stekepanna

Hva med å ha 2?

En som bare brukes til glutenfritt feks?

Men vi også bytter ofte. Men er blitt flinkere nå til å bare bruke glovarmt vann og oppvaskbørste på den vi har.
Og så er det viktig å ikke bruke full varme på den. Det også ødelegger stekepanna

Ja kanskje - eller bare fortsette å bytte :bag: noen må holde stekepannelagerne in business :p

Har Jamie Oliver sin og har hatt den i 3 år og den ser ut som ny. Vaskes kun i varmt vann, aldri såpe, eller muligvis en gang i ny å ne. Og aldri i oppvaskmaskin.

Tja den vi har nå er ett år gammel og mannen mener vi må ha ny.
Den vi hadde før det varv3-4 år gammel

Vi hatjamie Oliver og hvis ikke samboer hadde tilberedt SVIDD bacon på høy varme, ville den ha holdt lenge ;) bruk en jernpanne til ting som skal stekes på høy varme, så varer teflonpanna lenger. Vasker med zalonog børste.

Bruker kun jernpanne. Vaskes kun med varmt vann, og bytter den ikke ut om den ikke blir ødelagt.

Vi har en i stål som er rundt ti år nå. Fortsatt helt super til sitt bruk, men bruker den sjeldent da den krever en egen stekestil. Myyyye smør f.eks. og langt lavere varme (den blir skikkelig varmt uten høy varme på). Men den vaskes i varmtvann og med stålull.

Så hadde vi en i dyr en i teflon som ble «boblete» etter kun ett par mnd. Kjøpte ny, og billigere, og den billige har nå holdt i to år.

Har aldri tidligere byttet ut hvert år... Og har alltid vasket teflonpanner med oppvaskmiddel og børste. Men sitter noe godt, så bruk heller svamp eller la den ligge i bløtt! Ikke skrap og riv... da ryker teflonen.

Og så bruker jeg ikke stekepanna hver dag. Liker å steke i kasseroller om jeg skal ha gryteretter osv. Bacon steker vi i ovn. Stekepanna brukes nesten kun til kjøtt.

Vi steker kylling og kjøttdeig liksom :p mannen lager bacon i ovnen, bruker varmt vann oppvaskbørste ved vask.
Aldri oppvaskemaskin

Har pannene ganske lenge :) En stor jernpanne fra Le Creuset, og en mindre "pannekakepanne" i teflon. Ser mange her skriver at det vaskes med Zalo, men det er IKKE anbefalt i jernpanner pga man fjerner belegget i pannen som gjør at maten ikke svir seg/fester seg.

https://www.abcnyheter.no/livet/bol...e-og-teflonpanne-skal-vaskes-helt-forskjellig

Men det er jo teflonpanne som ts er ute, etter eller tar jeg feil? Det er det jeg bruker zalo til hvertfall.

Jernpanne vasker jeg heller aldri med annet enn varmt vann :)

Kjøpte en ny fra the wall nå fra jernia, virker mer lovende enn de vi har hatt tidligere. Vasker med såpe, zalo og oppvaskbørste og det er også det produsenten anbefaler:-)

Vi har ett eller annet fra tefal, med teflon. Kan ta av håndtaket blandt annet. Gode stekepanner, men vi er alt for late og putter i maskin så de må byttes oftere enn nødvendig :p
Ønsker meg en som er laget for å tåle oppvaskmaskin

Har Jamie Oliver, stainless steel. Min forrige hadde jeg kanskje et år, og den ble veldig stygg pga vask med zalo.
Den jeg har nå ser ut som ny, og er kun vasket med varmt vann og svamp. Hatt den snart et år.

Kjøpte en på obs av merket spiis. Den har holdt 3-4 år nå og er det lengste jeg har hatt en stekepanne.
Skrur aldri på Max varme på ovnen med en gang men starter på middels. Og lar alltid panna kjøles ned før jeg har kaldt vann i den. Tror det var trikset her iallfall for å få den til å vare.

Back
Topp