Statistikk ved risiko for spontanabort

elisabov

Betatt av forumet
Mailykke <3
*stjålet fra april*

Fant denne statistikken ang spontanabort, og odsen er på vår side;)

25 – 30 % risiko fra unnfangelse
15 % sjanse fra ca. uke 3.
8 % sjanse fra uke 6.
5 % sjanse fra uke 8
2 % sjanse fra uke 9
mindre enn 1 % sjanse fra 12 uke.

Risikoen for spontanabort er;
200 % større om kvinnen trener mer enn 7 timer i uken.
81 % større om barnets far røyker mer enn 20 sigaretter om dagen.
73 % større om man ikke bor sammen med en fast partner.
72 % større om kvinnen har en BMI lavere enn 18,5.
66 % større om faren til barnet ikke er faren til kvinnens første barn.
60 % større om barnets far er over 40 år.
70 % mindre om man opplever morgenkvalme.
50 % mindre ved daglig inntak av frukt og grønnsaker.
40 % mindre om barnets far er under 25 år.
20 % mindre ved daglig inntak av sjokolade.

Risikofaktorer;
to eller flere foster,
ubehandlet diabetes,
Polycystisk ovariesyndrom,
høyt blodtrykk,
alvorlige tilfeller av lavt stoffskifte,
røde hunder,
chlamydia,
mor røyker,
far røyker,
mor er over 35 år
 
Den var grei! Følte meg plutselig allerede litt safe. :)
 
Dytter litt på denne ;)
 
Jeg har hørt at det er sunt å trene når man er gravid, men her står jo stikk motsatt. 7 timer i uken er jo ikke så mye!
 
30 min om dagen har jeg hørt er optimalt. Da ikke kjempehardt, men så hardt at man blir andpusten, og ville hatt problemer med å føre en samtale. :)
 
De sier vel at de som trener jevnt og mye til vanlig kan fortsette enn så lenge men de som ikke trener hardt bør starte rolig. Har mange jeg kjenner som ble anbefalt å fortsette like mye som de hadde men burde stoppe når kroppen gav beskjed så er nok forskjellig. Her igården er det lite trening til vanlig så må nok bjunne med litt turer og sykling for å holde kroppen i gang ;-)
 
Sjokolade, frukt og grønnsaker<3:D


*Mailykke*
*Juni sniker*
*Termin 31.05.14*

Skravler med RosaCupCake<3
 
Vel, han er ikke far til mitt første barn... Men han er under 25, og jeg er under 35 :p frukt inntas daglig, ingen røyker. De siste to ukene har jeg trent under 7 timer også ;)
 
Jeg er litt over 8 uker nå, og trener fotball to ganger i uka + kamp. Står i mål å fikk beskjed om å trene som vanlig, men lytte til kroppen.;)


Mamma i 2014
 
Jeg har hørt at det er sunt å trene når man er gravid, men her står jo stikk motsatt. 7 timer i uken er jo ikke så mye!
Ja... ble en liten smule bekymret her jeg nå... 7 timer er unnagjort på 3 økter ca... jeg har ofte 4-5!
 
Det er sunt å trene og holde seg i form, men ikke overdrive. Om man trener hardt, holder det å trene 3 dager i uken til eksempel, men man skal ikke trene hardere enn man pleier (altså ikke øke vekter og økter osv) Men om man kun mosjonerer kan man fint gjøre det hver dag uten at det er farlig :) (Utfra hva jeg har forstått da) og man skal helst ikke trene intervall trening, men trening i rolig tempo altså litt jogging er ikke farlig, men trenger ikke satse på maratonløp om man ikke må.
 
Back
Topp