Startlån i husbanken

M+A=baby

Forumet er livet
Marsboerne
VIP
Sommerfuglene 2017
Noen her som har fått startlån i husbanken? Var det enkelt å få?
Samboeren min har gammel inkassogjeld fra før vi ble sammen, så vi får ikke lån i vanlig bank før den gjelda er nedbetalt. Og det tar jo litt tid.
Har prøvd å google det, men fant ikke ut at det. Lurer på om man kan få startlån selv om man har misligholdt gjeld tidligere?
Synes det er skikkelig kjipt at hans tidligere dumheter må gå utover meg. Men jeg elsker han jo og nå skal vi ha barn i tillegg, så da er det bare sånn livet er.

Følger denne, lurer på samme selv!

Sent from my HTC One X+ using BV Forum mobile app

Vi har startlån i kommunen (som igjen vel får pengene fra husbanken) og i alle fall var det slikt at da vi søkte kunne vi ikke ha kredittkortgjeld eller noen annen type gjeld (gjelder vel kun gjeld over 300.000, siden det er kun det som blir registrert i ett eller annet register). Nå søkte vi kun topplån i kommunen og fikk resten av lånet i bank, men det var kommunen dette var ett krav i fra. Samtidig så er jo startlån til for de som er vanskeligstilte i boligmarkedet, så jeg hadde tatt en telefon til kommunen dere ønsker å bo i og hørt med dem.

Så sant han har betalingsanmerkninger så får dere ikke lån hos Husbanken heller:(
De gjør i enkelte tilfeller unntak, men det er ekstremt skjelden og vet ikke hva som skal til for det:confused:

Har det ja, var ikke vanskelig. Dog jeg har ikke bet.anmerkning og alenemor og uten bosted, fant et rimelig hus og min bank gikk med på det, så har ca 50 50 fordeling i bank og husbanken:)

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app

Inkassogjelda er et billån som ble misligholdt. Den er på ca. 130 000, og han har en nedbetalingsavtale med inkassobyrået.
Jeg snakket med banken min, og de mente at vi kunne få lån av dem siden foreldrene hans er villige til å stille som kausjonister for oss. Men siden vi har gjeld og lite egenkapital (jeg har 95 000 på BSU), så vil vi bli regnet som risikolånetakere og vil dermed få en veldig høy rente på boliglånet.
Det ville ikke lønne seg for oss mente han i banken, da er det bedre å vente et år, spare litt mer og betale ned litt mer på gjelda. Det har han helt sikkert rett i, men samtidig er det veldig trangt her vi bor nå, og det er bare to måneder til ungen kommer.

Inkassogjelda er et billån som ble misligholdt. Den er på ca. 130 000, og han har en nedbetalingsavtale med inkassobyrået.
Jeg snakket med banken min, og de mente at vi kunne få lån av dem siden foreldrene hans er villige til å stille som kausjonister for oss. Men siden vi har gjeld og lite egenkapital (jeg har 95 000 på BSU), så vil vi bli regnet som risikolånetakere og vil dermed få en veldig høy rente på boliglånet.
Det ville ikke lønne seg for oss mente han i banken, da er det bedre å vente et år, spare litt mer og betale ned litt mer på gjelda. Det har han helt sikkert rett i, men samtidig er det veldig trangt her vi bor nå, og det er bare to måneder til ungen kommer.
Dere kan få lån selv om dere har annen gjeld og bet anmerkning. Dere
Må vise til nedbetalingsplan og selvfølgelig kunne betjene lånet samt de andre lånene dere har og ha nok til livsopphold. Hvis dere har egenkapital er det større sjanse for at dere får lån.

Kan ikke foreldrene dine stille til sikkerhet på et huslån da? Da spiller det ingen rolle hva du har på bsu. Vi tok sikkerhet i min sin far sitt hus og har 0 i bsu. Men samtidig så lønner det seg sikkert og ha minst mulig utgifter så lenge han har gjeld. Stå på så kanskje husdrømmen blir blir virkelig snart:)

Sent from my GT-I9505 using BV Forum mobile app

Vi har ikke hatt "gjeld" i den forstand tidligere, men vi har begge av ulike grunner hatt betalingsanmerkninger på oss. Vi fikk lån til egenkapital i husbanken, og det var gjort på et øyeblikk. Jeg plagdes med å sende inn søknaden på nett, så jeg ringte for å snakke med noen der, og det var jo en kar fra bygda her, så han sa ja der og da, han visste både hvem vi var og hvilket hus vi ville kjøpe, så det var null stress. :p Antakeligvis er det ikke like enkelt andre steder, men det var altså ikke noe pes for oss. ;)

Kan ikke foreldrene dine stille til sikkerhet på et huslån da? Da spiller det ingen rolle hva du har på bsu. Vi tok sikkerhet i min sin far sitt hus og har 0 i bsu. Men samtidig så lønner det seg sikkert og ha minst mulig utgifter så lenge han har gjeld. Stå på så kanskje husdrømmen blir blir virkelig snart:)

Sent from my GT-I9505 using BV Forum mobile app

Ikke mine foreldre, de har ingen penger. Men hans foreldre kan stille med sikkerhet. Da jeg snakket med banken min sa de at vi kunne få lån, men med så høy rente at det nesten var bedre å leie isteden. Dette pga. gjelda vår. Derfor tenkte jeg å høre med husbanken siden vi kanskje får bedre rente da.

Jeg har i tillegg ikke fast jobb, men et vikariat som går ut mens jeg er i permisjon. Så vi har jo ikke akkurat stabil inntekt.

Ikke mine foreldre, de har ingen penger. Men hans foreldre kan stille med sikkerhet. Da jeg snakket med banken min sa de at vi kunne få lån, men med så høy rente at det nesten var bedre å leie isteden. Dette pga. gjelda vår. Derfor tenkte jeg å høre med husbanken siden vi kanskje får bedre rente da.

Jeg har i tillegg ikke fast jobb, men et vikariat som går ut mens jeg er i permisjon. Så vi har jo ikke akkurat stabil inntekt.

Med betalingsanmerkninger, lite egenkapital og uten fast inntekt så er dere vel strengt tatt ikke kandidater til boliglån. Selv med kausjonister så er det jo gjerne begrenset hvor stor del av lånebeløpet de kan stille sikkerhet for. Dere må rett og slett få økonomien på stell først, du må få deg fast jobb og dere må spare.

Selg bilen og betal ut inkassogjelden. Deretter kan dere kjøpe en billigere bil eller få ett nytt billån til ny bil. Og da kan dere søke om startlån etterpå.

Selg bilen og betal ut inkassogjelden. Deretter kan dere kjøpe en billigere bil eller få ett nytt billån til ny bil. Og da kan dere søke om startlån etterpå.
Bilen er min og gjelda er hans. Eller det vil si, billånet står i mitt navn. Og det er uaktuelt å selge den, for jeg vil ha en trygg bil når jeg skal ha barn. Jeg føler jeg har god nok økonomi til både betjene billånet og å spare i BSU.
Jeg har ikke tenkt å hjelpe han med å betale gjelda, den er hans alene. Det hadde kanskje vært annerledes hvis vi var gift. Hvis jeg betaler på hans gjeld og han plutselig går fra meg, har jeg tapt både kjæresten og pengene.

Dessuten dekker ikke verdien på bilen hele inkassogjelda...

Bilen er min og gjelda er hans. Eller det vil si, billånet står i mitt navn. Og det er uaktuelt å selge den, for jeg vil ha en trygg bil når jeg skal ha barn. Jeg føler jeg har god nok økonomi til både betjene billånet og å spare i BSU.
Jeg har ikke tenkt å hjelpe han med å betale gjelda, den er hans alene. Det hadde kanskje vært annerledes hvis vi var gift. Hvis jeg betaler på hans gjeld og han plutselig går fra meg, har jeg tapt både kjæresten og pengene.
Er det noe lurt å kjøpe bolig sammen om du er redd for å sitte igjen med lån? Tenker da på at du sier at gjelda er hans og du ikke gidder å hjelpe han med betalingen, og hvis han går fra deg har du tapt både kjæreste og penger. Høres litt ut som dere bør rydde opp i et par ting før dere tenker på å kjøpe noe sammen. Er en stor forpliktelse og kan ikke tenke mitt og ditt.

Er det noe lurt å kjøpe bolig sammen om du er redd for å sitte igjen med lån? Tenker da på at du sier at gjelda er hans og du ikke gidder å hjelpe han med betalingen, og hvis han går fra deg har du tapt både kjæreste og penger. Høres litt ut som dere bør rydde opp i et par ting før dere tenker på å kjøpe noe sammen. Er en stor forpliktelse og kan ikke tenke mitt og ditt.
Jeg er ikke redd for å sitte igjen med lån, men det er forskjell på lån vi har sammen og lån han hadde fra før jeg møtte han.
Det er jo det samme med studielån også, vi betaler jo hver vår gjeld. Hvis du har sett på luksusfellen, så råder de jo altid folk som er samboere til ordne opp i hver sin økonomi.
Jeg har uansett ikke tenkt på å være avhengig økonomisk av han og han bør ikke være økonomisk avhengig av meg. Jeg vil ikke være en av de damene som blir værende i forholdet pga økonomi. Det skal være kun basert på kjærlighet.

Jeg er ikke redd for å sitte igjen med lån, men det er forskjell på lån vi har sammen og lån han hadde fra før jeg møtte han.
Det er jo det samme med studielån også, vi betaler jo hver vår gjeld. Hvis du har sett på luksusfellen, så råder de jo altid folk som er samboere til ordne opp i hver sin økonomi.
Jeg har uansett ikke tenkt på å være avhengig økonomisk av han og han bør ikke være økonomisk avhengig av meg. Jeg vil ikke være en av de damene som blir værende i forholdet pga økonomi. Det skal være kun basert på kjærlighet.

Ja, skjønner. Mitt råd er at han betaler ned før dere får boliglån. Blir mye lettere og mer betryggende for deg.

Ja, det er jo sikkert mest fornuftig, så vi får tenke litt mer på det.

Back
Topp