Starte med mme?

JI2018

Forelsket i forumet
Desemberlykke 2018
Marshmallows2021
Var på 3-månederskontroll i går, og gutten min har lagt på seg for lite de siste ukene. Når han var født var han 3430gr, når han var 2mnd og 7 dager var han 5260gr og fulgte sin egen kurve, men i går var han bare 5580gr, så han har hoppet ned på kurven. I følge HS var han aaalt for langt nede, og skulle vært en kilo tyngre, men i følge preglife ligger han bare på første strek under kurven. Jeg forstår meg ikke helt på dette, men jeg er redd for å begynne med mme i frykt for at han skal foretrekke dette eller jeg skal få mindre melk.. Vi hadde dåp forrige helg, og dermed overnatting i ti dager, så jeg har vært stresset, samtidig som det har vært lite ro for gutten under ammingen. Prøvde å gi flaske i går kveld, og en i formiddag, men han vil ikke ha. Flaskene tar han, for de har vi brukt flere ganger med pumpet mm, men skulle kanskje prøvd annen type mm. Vi prøver hipp nå. Men samtidig er det en del av meg som ikke vil gi han mme. Han drikker godt fra puppen, jeg hører han svelger, men det blir såklart mindre svelging om kvelden. Han sover fra rundt åtte til rundt to om natten som oftest, men av og til våkner han allerede klokken tolv. I natt var han myye våken, men det kan være på grunn av vaksinene i går, siden han fikk litt feber. Så er litt usikker hva jeg skal gjøre, skal jeg droppe mme, skal jeg gi på formiddag, gi på kveld?? Håper noen har noen råd eller synspunkter, ikke like lett å være forvirret førstegangsmor :sorry:
 
Hvis du vil amme, så jobber du for det :) legg flaskene vekk. Gi dere selv noen roligere dager, ikke tenk vekt, men følg med på bleiene. 5-6 bleier med tiss i ila et døgn (at du kjenner det er tiss i, trenger ikke være nattbleie-fulle), så har du nok melk :) vei om en liten stund. Det er normalt at vekta går i rykk og napp, ingen går jevnt opp hver dag. Plutselig har han strekt seg noen cm istedetfor :) noen bruker tid på å finne sin kurve og langt fra alle følger den kurven de ble født på.

Her hadde jeg og en HS som hadde flaske med mme som eneste løsning hver gang noe ikke fulgte skjemaet. Hun var hyggelig på alt annet, men kunne minimalt om amming. Ene kontrollen var vi hos en annen HS som var mye mer avslappet rundt vektkurven, og påpekte også at i samme periode vår egentlige HS stresset mye med vekta hadde han strekt seg nesten 10 cm! Klart vektoppgangen var litt lavere da! Til neste kontroll var vektoppgangen større igjen :)
 
Det Klussedull sa.

Løsningen på å få til ammingen er ytterst sjeldent å amme mindre, og det er ikke sånn at barnet automatisk tar mme bare fordi helsesøster ikke forstår seg helt på vekst og grafer. ;)
 
Hvis du vil amme, så jobber du for det :) legg flaskene vekk. Gi dere selv noen roligere dager, ikke tenk vekt, men følg med på bleiene. 5-6 bleier med tiss i ila et døgn (at du kjenner det er tiss i, trenger ikke være nattbleie-fulle), så har du nok melk :) vei om en liten stund. Det er normalt at vekta går i rykk og napp, ingen går jevnt opp hver dag. Plutselig har han strekt seg noen cm istedetfor :) noen bruker tid på å finne sin kurve og langt fra alle følger den kurven de ble født på.

Her hadde jeg og en HS som hadde flaske med mme som eneste løsning hver gang noe ikke fulgte skjemaet. Hun var hyggelig på alt annet, men kunne minimalt om amming. Ene kontrollen var vi hos en annen HS som var mye mer avslappet rundt vektkurven, og påpekte også at i samme periode vår egentlige HS stresset mye med vekta hadde han strekt seg nesten 10 cm! Klart vektoppgangen var litt lavere da! Til neste kontroll var vektoppgangen større igjen :)

Det Klussedull sa.

Løsningen på å få til ammingen er ytterst sjeldent å amme mindre, og det er ikke sånn at barnet automatisk tar mme bare fordi helsesøster ikke forstår seg helt på vekst og grafer. ;)

Ok, dere tenker det samme som meg da! Som jeg sa til samboeren, jeg skjønner ikke hvordan det skal hjelpe å heller tilby flaske på kvelden enn å la han suge en stund på puppen. Han ligger over gjennomsnittet på lengden, og hadde strekt seg mye siden sist kontroll da :)
Men samtidig blir man jo litt bekymret når hs sier jeg må begynne med mme med en gang, høres jo ut som jeg sulter gutten. Men han er en blid og fornøyd gutt, og virker ikke noe misfornøyd. Han har også nok tissebleier i løpet av dagen, så irriterer meg litt at hs alltid er så rask til å påstå at han trenger mme. Hun har gjort det tidligere og, selv om det er først nå vekten har stått litt stille.
 
Fullt forståelig at du tenker det, og veldig synd at man ikke kan stole på at fagfolk har den kompetansen de skal ha. :/
Det er nok mang en "ammekarriere" som har blitt avsluttet veldig mye tidligere enn nødvendig pga inkompetanse som det.
 
Hadde ikke min tidligere HS vært pensjonist hadde jeg nesten trodd du hadde samme som meg :p Men ja, HS har mange områder de skal kunne og ikke alle er like flinke på alt, og det er jo mange som har mye utdatert kunnskap om amming dessverre. Jeg forholdt meg heller til råd fra ammehjelpen, og ignorerte HS på akkurat slike råd. Hadde det ikke vært for det hadde ammingen gått dukken her, men vi kunne heller faktisk fullamme til 6 mnd (med så bra vektoppgang at HS trodde vi begynte å gi grøt ved 4 mnd!!), og ammet deretter helt til 2,5 år!

Ammehjelpsgruppen på Facebook et super, alternativt ha kontakt med en egen ammehjelper på Mail/telefon! Anbefales :)
 
Fullt forståelig at du tenker det, og veldig synd at man ikke kan stole på at fagfolk har den kompetansen de skal ha. :/
Det er nok mang en "ammekarriere" som har blitt avsluttet veldig mye tidligere enn nødvendig pga inkompetanse som det.
Det skjedde med min første ammekarriere, kjipt at ammingen får en stopp fordi man ikke kan stole på alt de sier :sorry: Fikk en annen hs med nr 2 nå, og hun har vært mye mer avslappet. Det har utgjort så mye for min del, hun ba meg om å stole på meg selv :happy:
 
Ok, dere tenker det samme som meg da! Som jeg sa til samboeren, jeg skjønner ikke hvordan det skal hjelpe å heller tilby flaske på kvelden enn å la han suge en stund på puppen. Han ligger over gjennomsnittet på lengden, og hadde strekt seg mye siden sist kontroll da :)
Men samtidig blir man jo litt bekymret når hs sier jeg må begynne med mme med en gang, høres jo ut som jeg sulter gutten. Men han er en blid og fornøyd gutt, og virker ikke noe misfornøyd. Han har også nok tissebleier i løpet av dagen, så irriterer meg litt at hs alltid er så rask til å påstå at han trenger mme. Hun har gjort det tidligere og, selv om det er først nå vekten har stått litt stille.

Tror dessverre det er litt for mange hs som er litt for stresset på kurvene og litt for pushy på mme som løsning. Har nettopp samme her hos oss, ene helsesøsteren her prøver å pushe mme som løsning på alt!, babyen har gått litt lite opp i vekt siden sist, «begynn med mme med en gang» har babyen vondt i magen «start med mme» etc jeg vet dessverre at endel som har hatt hun helsesøstera mi har endt opp med å miste melka og gå over fast på mme. Ikke at det er noe gale med å bruke mme heller, men jeg synes ikke noe om at det blir så pushet på foll av helsesøsterene.

Søsteren min si helsesøster har en helt anen holdning til det, sønnen hennes har lagt lite på seg hele veien men han er bli og fornøyd og har vært ganske aktiv veldig tidlig. Har aldri vært koe snakk om mme der, så lenge gutten virker bli og fornøyd og følger sin egen kurve så er alt bra. Og som helsesøsteren hennes sier, man kan ikke bedømme etter bare en gang, men om barnet over lengre tid og flere målinger ikke legger på seg eller det går nedover så må man vurdere mer tiltak.

Så jeg synes du skal ta de tingene din hs sier med en klype salt, følg din egen magefølelse! Og OM du trenger å gi flaske og klarer å pumpe så ville jeg først ha forsøkt å pumpet ut på kvelden (da er melken tykkest) og gitt som en tilleggsflaske dagen etter) da stimulerer du i tillegg melkeproduksjonen din:)

Lykke til!
 
Hadde heller prøvd å legge til oftere enn å begynne med flaske. Da stimulerer du til mer melkeproduksjon! Vi fikk beskjed ved 4mnd at vi måtte pøse på med grøt fordi han hadde lagt på seg lite. Men ga bare smaksprøver og neste kontroll så hadde han lagt på seg godt :p
 
Prøv å amme oftere, og prioritere ro rundt ammingen en stund fremover. På kvelden er det naturlig at man har mindre melk, men melka er til gjengjeld fetere. På dagtid kommer den feteste melka til slutt, så la ham die lenge før du bytter side, slik at han ikke bare får i seg den "tynne" melka. Sørg for å få i deg nok væske og næringsrik mat. Havre er gull for melkeproduksjonen.
Begynner du med MME er det fort gjort at babyen vil foretrekke det og avvise brystet.
 
Hei,

Jeg hadde mye problematikk rundt ammingen med dattera mi for 2 år siden og har lært vanvittig mye om amming. Kommer til å bli ammehjelper etter at jeg først har levert en masteroppgave i juni.

Jeg anbefaler deg først og fremt og slappe av! Prøv og ikke stress. Ha hudkontakt med barnet og bare ligg i senga/sofaen og amm i noen dager. Eventuelt kan du også prøve å power pumpe et par ganger daglig (Google det) for å øke melkeproduksjonen. Så anbefaler jeg deg å sjekke ut ammehjelpen på Facebook eller nett dersom det ikke bedrer seg. Kanskje prøve å få en ammehjelper til å komme hjem til deg?

Kan eventuelt også sjekke ut Støttegruppe for stramt leppe og tungebånd på Facebook. Mulig ungen sin har det, der kan du da isåfall få enorm mye hjem!

Masse lykke til :)
 
Back
Topp