Starte med grøt?

smiley :)

Glad i forumet
Assistert-jentene
Septemberbarna 2019
Ja/nei; hvorfor?

Jeg tenker så lenge vesla går opp i vekt og sover nogenlunde et parr timer i strekk før hun må ammes og ikke forblir sulten (spesielt på natta) så ønsker jeg ikke starte med grøt.

Ville vært interessant å vite hvordan andre tenker rundt det eller hvorfor de tar det valget de gjør, kanskje bli jeg klokere på noe jeg ikke har tenkt på :)

Håper forresten at det går bra med dere <3
 
Jeg stresser heller ikke med å starte opp med grøt. Av samme årsaker som deg, babyen legger godt på seg og virker å være tilfreds. Og ettersom det anbefales fullamming til 6 mnd, så gjør jeg det.
Har begynt med litt små smaksprøver fra ca 5,5 mnd alderen med storebrødrene. 1-2 te-skjeer med litt banan, avokado o.l på formiddagen etter amming. Bare for å øve litt på å få noe annet enn melk i munnen, og for å begynne å la tarmen jobbe med noe nytt. Så har jeg gradvis introdusert ett og ett måltid fra 6 mnd alderen. Tenker å gjøre det samme med lillesøster, om hun fortsetter sin gode vekst :happy:
 
Tenkte å begynne med litt smaksprøver og tilvenning av grøt fra hun er 5 måneder. Vet av erfaring at det tar tid å komme opp til fulle måltider, og tror derfor vi må begynne så tidlig med tanke på at jeg skal tilbake i jobb når hun er 8,5 måneder.

Jeg fullammer nå.
 
Vi har såvidt begynt med litt smaksprøver av grøt. Hadde ikke hatt noe imot å amme til 6 måneder, men håper å få meg jobb snart og kanskje starte 40-50% fra februar, så vil gjerne at han skal kunne spise litt og ikke trenge fult så mye utpumpet mm eller mme, mens jeg er borte.
 
Har begynt med litt fruktmos. Tenkte å begynne med litt grøt og men jeg leste det at fruktmos kunne være mildere for magen.
Ammer ikke så da var det anbefalt å starte rundt 4 mnd. Vekta har flatet litt ut den siste måneden også, ikke noe dramatisk men litt mindre økning enn det har vært de andre mnd.
 
Har startet med grøt, fruktmos og middagsmos ved 4 mnd til de to andre og planen er å gjøre det med nr 3 også. Deretter introdusere brød og kokte grønnsakstaver ved 5-6 mnd. De to andre har spist fastføde til alle måltider ved 6 mnd (sovet igjennom natten).
Må vente et par uker til før hun er 4 mnd, men har kjøpt inn hirse til grøt når jeg var i Sverige sist så er klar når den tid kommer.
 
Frøkna har blitt veldig interessert i mat, når vi sitter å spiser middag går blikket som en radar, hvis noen knaser på noe i sofaen må det følges med. Så jeg tenkte jeg skal begynne å gi henne litt når hun bikker 4 mnd. Er helt ærlig litt lei av amming også, hun har ammet 1-2 ganger i timen helt til nå nylig så jeg kjenner jeg ikke har behov for å amme til hun er 16 år gammel. Så om hun vil ha litt fast føde også så er det heeelt greit for meg
 
Startet med smaksprøver på grøt og fruktmos forrige uke. Hun blir 4 mnd beste uke :) Barnelege på sykehuset sa om tirsdagen at det bare var å starte med grøt med engang. Hun legger dårlig på seg pga melkeallergi og hjertefeil, så hun må opp i vekt :)
 
Jeg tenker med jeg fullammer til hun er 6 mnd som med søsteren. Sålenge hun ikke har behov for noe mer.
Men jeg skal likevel begynne å gi smaksprøver. 1 skje om dagen typ. Søsteren var veldig vanskelig å tilvenne mat. Hun ville bare ha brystmelk. Så jeg synes det er viktig at hun blir tilvent andre smaker.
 
Vi har allerede begynt med smaksprøve, han blir 4 måneder om 11 dager. Han fikk smake to skjeer med grøt.
Han har hatt perioder hvor han har lagt på seg dårlig pga melkeallergi. Gir han nok ikke smaksprøver hver dag... men når han etterhvert øker interessen for mat så skal han få
 
Hmm.....Går litt inn i tenkeboksen igjen når jeg leser de ulike svarene.

Muligens starte med smaksprøver men likevel så er jeg redd det skal forstyrre ammingen. Er første bare 2 uker siden frøknas bæsj fikk riktig farge (gul) så har liksom ikke lyst til å forstyrre balansen i magen akkurat nå.

Men så er det som en av de over sier, at radaren hennes er fullt på når vi spiser, ikke minst smatter hun også med tom munn, så tror hun har stor appetitt for mat.
 
Hmm.....Går litt inn i tenkeboksen igjen når jeg leser de ulike svarene.

Muligens starte med smaksprøver men likevel så er jeg redd det skal forstyrre ammingen. Er første bare 2 uker siden frøknas bæsj fikk riktig farge (gul) så har liksom ikke lyst til å forstyrre balansen i magen akkurat nå.

Men så er det som en av de over sier, at radaren hennes er fullt på når vi spiser, ikke minst smatter hun også med tom munn, så tror hun har stor appetitt for mat.
Det anbefales å fullamme i 6 mnd hvis mor og barn trives med det, så hvis det er det du vil for magen sin del også så er jo kanskje det det beste. Det er jo heller ikke noe i veien å gi henne litt av det dere spiser for å se hvordan hun tar det om dere vil det :) Men er ingenting i veien å vente litt til.
 
Vi skal starte så smått nå. Hun er 4 måneder og puppene har resignert:blackeye: Så jeg bare lurer på hvor «skadelig» delamming egentlig er... Når produksjon plutselig tok et hopp ned til at jeg får ut 50ml tilsammen, mot 150 før. Nå var svigers hos oss en ukes tid og tok over med mating og alt (ikke helt etter min plan, men de bor langt borte og ser henne sjelden). Litt deilig samtidig som jeg følte at det ikke var bruk for meg og puppene mine. Så jeg lurer på om dette kan ha noe med det å gjøre. Kan produksjonen gå så fort ned? Kan psyken påvirke produksjonen så mye? For jeg ammet ikke så mye mindre enn vanlig da de var her..
Legger henne ofte til, og har gjort en ukes tid, men er usikker på om det i det hele tatt øker så misfornøyd jenta vår er ved puppen nå.
Ser ingen grunn til å vente med fast føde derfor. Hun har også blitt litt «slank» etter hun plutselig strakk seg veldig. Hun legger ikke like mye på seg som før. Også er det også litt morro å introdusere. Fint for pappaen også. Han syns det er kjempegøy med den lille jenta vår:love7
 
Starta med grøt når jenta mi var 3 mnd ☺️Ammer ikke gir flaske

Hvorfor gjør du noe som så klart strider mot alle anbefalinger?

Babyen skal ikke ha fast føde før den er fire måneder
Babyen er ikke fysiologisk moden for fast føde før den er fire måneder gammel. Dette betyr at fordøyelsessystemet og nyrefunksjonen ikke er godt nok utviklet til å bearbeide noe annet enn morsmelk eller morsmelkerstatning. Babyen skal derfor ikke ha fast føde før den har fylt fire måneder.

Hvis barnet både viser tegn på at det trenger mer mat, og samtidig viser tegn på at det er fysiologisk modent (se under), kan det være på tide å starte med fast føde. Dette gjelder selv om barnet ikke er fylt seks måneder ennå, men skal ikke skje før barnet er fire måneder.

Hentet fra: https://helsenorge.no/kosthold-og-ernaring/mat-for-barn/fast-fode-til-babyen
 
Nå er det sånn at mitt barn har aldri hatt problem med magen. Hun har hatt god hode kontroll fra hun var 2 mnd, nå var det forslag fra helsesykepleieren vår om å prøve og starte opp med litt grøt :) å det har gått uten noen problemer. Nå er det jo sånn at det som funker for oss kanskje ikke funker for andre :) selv om ting ikke er anbefalt er det heller ikke sånn at man ikke kan gjøre det! Men som sagt så har vi gjort dette i samråd med helsepersonell og ikke Google!
 
Nå er det sånn at mitt barn har aldri hatt problem med magen. Hun har hatt god hode kontroll fra hun var 2 mnd, nå var det forslag fra helsesykepleieren vår om å prøve og starte opp med litt grøt :) å det har gått uten noen problemer. Nå er det jo sånn at det som funker for oss kanskje ikke funker for andre :) selv om ting ikke er anbefalt er det heller ikke sånn at man ikke kan gjøre det! Men som sagt så har vi gjort dette i samråd med helsepersonell og ikke Google!

OK :happy: Godt å høre at det er i samråd med helsesykepleier. Jeg ville bare poengtere at det offisielle rådet er tidligst fra fire måneder sånn at ikke andre leser svaret ditt og tror det er greit å begynne fra tre måneder :happy:
 
Her på helsestasjonen var hun veldig nøye med å poengtere at babyer under 4 mnd kun skal ha morsmelk eller mme pga mage, lever og nyrer ikke er ferdigutviklet før og derfor klar for å fordøye noe annet. Er altså ikke bare pga. Tarm men også at resten av systemene skal klare å bryte ned avfallstoffene.
Mens når jeg var spedbarn så var det vanlig å begynne med velling og grøt fra 3mnd alt.
 
Her på helsestasjonen var hun veldig nøye med å poengtere at babyer under 4 mnd kun skal ha morsmelk eller mme pga mage, lever og nyrer ikke er ferdigutviklet før og derfor klar for å fordøye noe annet. Er altså ikke bare pga. Tarm men også at resten av systemene skal klare å bryte ned avfallstoffene.
Mens når jeg var spedbarn så var det vanlig å begynne med velling og grøt fra 3mnd alt.

Sånn var det når jeg var spedbarn også og har ikke hørt om noen som har skader på lever og nyrer pga det (men det betyr jo ikke at det ikke er noen selv jeg ikke har hørt det) . Spurte på helsestasjonen om akkurat det og fikk til svar at for de fleste babyer vil det ikke være nødvendig med fast føde før 4 mnd og at risikoen for ubehag hos babyen er mindre ved 4 mnd kontra 3 mnd. Derfor endret de reglene. Om det er riktig vet jeg ikke.
Her får minstemann mme. Ved 3 1/2 mnd var hun oppe i over anbefalt grense på 1 l i døgne. Fikk da beskjed fra helsestasjonen om oppstart av fast føde fordi skadepotensialet var mye større ved for mye mme kontra litt tidlig oppstart av fast føde.
 
Hvordan går det med dere som har startet med grøt?

Kan ikke huske at det gikk så sakte med storesøster. Han spiser en til to små skjeer helt greit og så vil han ikke mer. Åpner ikke munnen og bare spytter ut. (Begynte med grøt 2. januar)

Er det noe annet som kanskje kan være lettere å gi han så han spiser mer? Får til å spise lettere?

Kan det være en idé å prøve å gi han grøt flere ganger til dagen for at han skal venne seg til å spise? (Trening)
 
Back
Topp