Starte budrunde på bolig. Hvor er det lurt å legge seg?

FancyPants

Forumet er livet
Prisantydning er 1.650.000kr
Det er tre interessenter (ungt par( ca 20 år gamle) m baby, eldre dame og en til)
Ingen har lag inn bud, visningen var for to dager siden.
Leiligheten ligger i småby.

Er det da greit å by 1.550.000 kr? Det blir vel ikke sett på som skambud?
Eller bør man by høyere med en gang?

Det er ikke meg dette gjelder, men jeg vil gjerne ha råd om hva som er lurt å gjøre.
Den som skal by kan ikke gå noe særlig over prisantydningen.

Siden ingen har begynt enda, kan han eller hun begynne lavere.

Da kan selger evt komme med motbud om ingen andre vil by, men din bekjent trenger ikke godta, så kan de se hvor mye de vil forhandle.

Hva er taksten forresten?

Takk for svar! :)

Er min mor som evt skal kjøpe, og hun spør meg (som aldri har kjøpt bolig før) om råd.. Hun tar ikke svaret mitt; "jeg har ingen erfaring med å kjøpe bolig så er ikke til så stor hjelp" så alvorlig, og jeg er redd for å gi henne dårlige råd..

Tenker du lavere enn 1.550.000 også?

Jeg vet ikke hva taksten er.. Fikk bare linken til annonsen på http://www.finn.no, og der står det kun:

Prisdetaljer

Prisantydning
1 650 000,-
Kommunale avg.
12 126,-

Jeg fant ikke noe annet iallefall..

vi la inn bud på 50 000 under takst, da ringte megler og sa at eier ville selge til oss hvis vi ga takst istedet, og siden vi egentlig hadde mulighet til å gå enda høyere og ønska huset veldig så slo vi til 

man kan jo egentlig legge inn så lavt bud man vil, men selger vil kanskje bli litt "snurt" hvis budet er latterlig lavt, jeg vet ikke 

FancyPants skrev:
Takk for svar! :)

Er min mor som evt skal kjøpe, og hun spør meg (som aldri har kjøpt bolig før) om råd.. Hun tar ikke svaret mitt; "jeg har ingen erfaring med å kjøpe bolig så er ikke til så stor hjelp" så alvorlig, og jeg er redd for å gi henne dårlige råd..

Tenker du lavere enn 1.550.000 også?

Jeg vet ikke hva taksten er.. Fikk bare linken til annonsen på http://www.finn.no, og der står det kun:

Prisdetaljer

Prisantydning
1 650 000,-
Kommunale avg.
12 126,-

Jeg fant ikke noe annet iallefall..

Kan du sende link på PM?

Vi bydde 100.000 under takst på vår leilighet, var ingen andre interessenter, selger var ikke fornøyd og "truet" med nye visninger.

Vi forhandlet mye frem og tilbake, og fikk den 30.000 under takst.

Vi var villige til å bye takst med en gang, egentlig, men om det ikke er noen andre interessenter så kan det bety at de har lagt seg litt for høyt, så man trenger ikke å "gi fra seg pengene" heller.

3xS skrev:

vi la inn bud på 50 000 under takst, da ringte megler og sa at eier ville selge til oss hvis vi ga takst istedet, og siden vi egentlig hadde mulighet til å gå enda høyere og ønska huset veldig så slo vi til 

man kan jo egentlig legge inn så lavt bud man vil, men selger vil kanskje bli litt "snurt" hvis budet er latterlig lavt, jeg vet ikke 

Ja, det er jammen ikke greit med huskjøp, altså. Gleder meg veldig til det blir min tur, men gruer meg som en hund samtidig.

Jeg er den typen som er livredd for å kjøpe katta i sekken, betale overpris osv. osv. :p

Nå kan ikke moren min gå over prisantydningen da ( eller kan ikke, hun vil ikke), og det er jo ingen fordel akkurat. Får bare håpe at det ordner seg.

Hvis det er liten interesse (slik som her), start lavt. Gi et skambud og se om du kan forhandle deg frem til en god pris.

Hvis det er stor interesse: By oppunder grensen for hva du kan by, og se om du skremmer vekk de andre potensielle budgiverne med en gang. Starter du lavt i en slik runde, vil mange bli med og la seg rive med i budrunden.

huset her lå til 1,4 vi la inn på 1,050 vi og da sa selger at de ikke solgte under 1,250 da sa vi 1,1 de ga seg ikke og ikke vi heller pga det var mye og gjøre me huset, etetr 1 uke ringte megler og sa at hvis vi ga 1,150 ville vi få det og selger ville egentlig ikke under 1,250 men vi fikk det til 1,150 vi siden vi ikke ga oss. men her var det bare vi som var int og ingen andre, og vi ville ikke gi takst da vi måtte koste på nytt tak og isolasjon i hele huset sp tilsammen nå har vi brukt nesten 200.000 på taket og isolert loft og holer på me en vegg. var vannskade i hele taket så et rant vann inn her i viter!

Vi har budkrig nå, prisantydning på 1,750 000. Første bud kom på 1,4 og ble ikke godtatt, vi bydde da 1,550 000. Nå står det på 1,780 000 og det er vårt bud:D Vi er 3 som byr. Er bare å by under, 100 000-200 000 under, dere får jo vite om det blir godtatt eller ikke. Skader ikke å prøve. Når er fristen for å by? Det kan være lurt å vente å se litt hva de andre gjør, vi har stått litt på side linje å sett på de to andre by

Back
Topp