Stamming?

SillyDilly

Forumet er livet
Sønnen vår har begynt å stamme, han er snart 3 år. Og jeg lurer på, er dette noe som er "normalt" fordi han er så ivrig, eller er dette er problem vi burde gjøre noe med? Eventuelt hva?

Det er sånn "je je je je je je je je jeg liker pizza" Noen ganger stammer han på den siste delen også. Noen med erfaringer fra dette?

Ingen?

Har det sånn vi og med vår sønn som ble 3 i april, har en nabogutt på samme alder som også er sånn. Bekymrer meg ikke foreløpig, virker veldig vanlig. 

Godt å høre at det ikke bare er hos oss!

Snuppa begynte med stamming/stotring da hun var ca 2 år og 2 mnd. Det ble litt verre da lillesøster kom til verden for to måneder siden.
Helsesøster mente det var vanlig. Hjernen jobber raskere enn snakketøyet og de blir fort ivrige. Hun foreslo at vi skulle vente et par måneder og se og dersom det ikke bedret seg så skulle vi bare kontakte dem. Det eneste "rådet" utenom det var å selv snakke rolig, vente på henne når hun snakket og dermed vise at vi har tid til å vente på hverandre og at mamma ikke bare tar seg av minstemann, men har tid til storesøster også.

I dag stammer/stotrer hun nesten ikke i det hele tatt, det gikk over helt av seg selv[:D]

Vår på 3 stammer ikke, men storebroren på 8 gjør.....

Har en liten feeling på at dette bare er en "uvane" han la seg til når han var mindre, åsså fikk han oppmerksomhet for det, og slutta aldri....

Merker at han i perioder gjør det mer enn ellers......

Men han bodde ikke med oss før nå for et års tid siden, så vanskelig å vite helt.......

Mine to eldste stammet veldig når de ble ivrige i 3 årsalderen.. Tror nok det er ganske vanlig i den alderen der, å det går over [:)]

Har hørt at det er mange barn i 2-4 års alderen som kan ha mnd perioder med stamming...er et fenomen vist...Så hadde jeg vært deg så hadde jeg ikke bekymret meg enda...men kan jo selvfølgelig ta det opp med helsesøster..

Men kjenner mange barn som stammer og som er i den alderen men som vokser det rett og slett av seg bare...

Jeg er enig med de andre over her.. Men som sagt, følg med framover.. Kan hende han vokser det av seg.. Men kan hende at han ikke gjør det.. Jeg har stammet hele livet mitt..

Det er desverre ikke alltid stamming går bort. Vet om en som begynte med det som barn men klarte aldri å slutte. Har slitt masse med det i skolesammenheng og slikt..

Enten er det småbarnsstotring. Da er det helt normalt og han vil vokse det av seg.

Eller er det stamming. Da bør du få han sjekket på helsestasjonen og han bør få logopedisk behandling.

En ganske lettfattelig og god beskrivelse finner du i denne artikkelen: http://www.barnetmitt.com/barnetmitt/innhold/aktuelle_artikler/intervju_om_stamming

Back
Topp