Stamming

Mamma-til-to-skatter

Elsker forumet
Sensommerbarna 2016
Desemberlykke 2018
Snuppa vår er 21 mnd og babler i vei.. Ikke så mye forståelig, men maser fordet om[:D][:D] Men jeg hører når hun blir litt ivrig at hun stammer litt.. Er det ikke tidlig å begynne med det eller?? Jeg har ingen peiling, men det er vel ikke noe vi kan gjøre med det heller.. Noen er vel mer ivrig enn andre og stammer da lettere????

Jenta mi hadde også en periode med det, hun var ca like gammel :)
Det var når ordforrådet hennes eksploderte - og hun var supergira på å si ting.
Da stammet hun ofte. Tror det er helt normalt :)

Hun sier det fremdeles når hun innimellom får en sjokolade - da tenner hun. "Sjokolokolokololokolaaaade"

ja.. det er ofte i slike tilfeller der hun blir overgira liksom.. Hadde hun fått en sjokolade hadde det nok hørt ut som noe slikt.."Åååååeee, sjosjokolade[:D][:D][:D]" Hun er jo super søt da. Pleier bare å gjenta orene hennes på "riktig" måte liksom, litt saktere.. Men det er vel normalt som du sier ja.. Men vanskelig å vite om jeg bør gjenta ordene eller bare la det være..

ORIGINAL: Bdancer

ORIGINAL: Ljiljana

ja.. det er ofte i slike tilfeller der hun blir overgira liksom.. Hadde hun fått en sjokolade hadde det nok hørt ut som noe slikt.."Åååååeee, sjosjokolade[:D][:D][:D]" Hun er jo super søt da. Pleier bare å gjenta orene hennes på "riktig" måte liksom, litt saktere.. Men det er vel normalt som du sier ja.. Men vanskelig å vite om jeg bør gjenta ordene eller bare la det være..

man skal gjenta ordene riktig etterpå, men hvis hun sier ordet riktig forutenom stammingen er det ikke nødvendig. også greit å gjenta ordet som et naturlig svar og ikke som å poengtere at hun sa det feil.

Takk for klokt svar.. Greit å vite at vi gjør det på riktig måte også..

snuppa her har også stammet litt...ikke noe å uroe seg for i følge HS. man tar ikke tak i det før skolealder uansett...
hender hun stammer når hun blir ivrig..men det kan jo vi voksne gjøre også...helt normalt.[;)]

når de er så små så er det lett å blande mellom stamming og stotring. de små stotrer som oftest. jeg har ei som stotrer noe utrolig når ho blir ivrig. henger seg opp. men gi de tid til å fullføre setningen sin og gjenta den etterpå slik at de vet at du har forstått det de har å si.

ved stamming så henger de seg opp i den enkelte bokstav. eks kkkkkkkklem.
ved stotring så henger de seg opp i ord. eks. eg eg eg eg har det fint.

stotring er noe de kommer til å vokse av seg.

(det var iallefall det jeg fikk info om når jeg snakka med hs om ho mi[:)])

ORIGINAL: tittilotta

når de er så små så er det lett å blande mellom stamming og stotring. de små stotrer som oftest. jeg har ei som stotrer noe utrolig når ho blir ivrig. henger seg opp. men gi de tid til å fullføre setningen sin og gjenta den etterpå slik at de vet at du har forstått det de har å si.

ved stamming så henger de seg opp i den enkelte bokstav. eks kkkkkkkklem.
ved stotring så henger de seg opp i ord. eks. eg eg eg eg har det fint.

stotring er noe de kommer til å vokse av seg.

(det var iallefall det jeg fikk info om når jeg snakka med hs om ho mi[:)])

Okey[;)] Dette gir jo faktisk mening også.. Da er det nok ikke stamming hun gjør da.. Men litt ivrig med orene. Takk skal du ha.

kom ofte når brorsann ble ivrig hvertfall! Han stammer ikke nå da[8D]
Husker mamma rolig sa til han at han måtte ta det rolig og si det en gang til[:D]

er ikke uvanlig at de stotrer litt da de blir ivrige!(mener de kaller det for stotring da de er så små)

Småbarnshakking kalles det..
Helt normalt og de vokser det av seg[:)]

Back
Topp