Stamming

barebeaa

Elsker forumet
Jonatan har begynt å stamme veldig når han skal fortelle noe... Mener jeg har hørt flere barn som gjør sånn, og tror nok det kom av at språket hans ekssploderte når vi var i syden for et par uker siden, og at han har så mange ord i hodet at det stokker seg litt:) men tenker jo allikevel på at jeg håper det ikke varer for hans del, stakkars. Han virker ikke til å plages av det og jeg bare later som ingenting og lar han bli ferdig på egenhånd. Spurte i bhg og de sa også at det ikke var stamming men leting etter ord. Var det ikke medusas jente som også hadde en sånn periode?

Ville nok heller ikke bekymret meg [;)]
Går nok over når han bare greier å få ordene like fort ut munnen som de kommer inn i hodet [:D]

Heisann!

Jo, Ida stammet noe forferdelig en periode. Det kom fryktelig brått, ble verre i løpet av noen uker, og så sluttet hun like plutselig. Tror det hele varte i tre-fire uker til sammen. Stammingen var skikkelig ille på det verste, og hun sluttet til og med å prøve å si det hun mente[&o] Det var fryktelig vondt å se på, og man tenker jo selvsagt verstefall[&:]

Uansett... Her er noen av tipsene vi fikk av bhg og PPT:
*Vær oppmerksom på å snakke rolig til og rundt barnet - voksne snakker 3-6 ganger raskere enn så små barn
*Prøv å bruke enklere ord og setninger der det er mulig
*Ikke still spørsmål, men fortell heller om ting som skjer rundt barnet ("I dag gikk dere tur i barnehagen, og så så du en stor gravemaskin")
*Ikke "hjelp" barnet når det stammer ved å fullføre setningen/ordet for det, men vis med hele kroppen og ansiktet at du har all tid i hele verden til å vente på at han blir ferdig
*Dersom det stopper seg helt, kan man si noe sånt som: "Nå vil visst ikke munnen din si det du mener. Kanskje du kan peke/vise meg isteden?"
*Legg bort bøker som barnet dere har lest mye, dersom barnet er vant til å kommentere mye fra disse, og finn heller frem nye, slik at det ikke er forventet at barnet skal si noe som helst underveis mens man leser.
*Syng sanger som er rolige
*Opplys andre voksne rundt barnet om at de skal oppføre seg på samme måte som dere

80-90 % av barn som begynner å stamme i denne alderen, slutter helt, og de som ikke slutter helt, blir som regel veldig, veldig mye bedre.

Masse lykke til!

tror d er fordi han er så ivrig på å få ut så mye ja[:D]

bare å følge med litt[;)]

ORIGINAL: Medusa_83

Heisann!

Jo, Ida stammet noe forferdelig en periode. Det kom fryktelig brått, ble verre i løpet av noen uker, og så sluttet hun like plutselig. Tror det hele varte i tre-fire uker til sammen. Stammingen var skikkelig ille på det verste, og hun sluttet til og med å prøve å si det hun mente[&o] Det var fryktelig vondt å se på, og man tenker jo selvsagt verstefall[&:]

*Vær oppmerksom på å snakke rolig til og rundt barnet - voksne snakker 3-6 ganger raskere enn så små barn
*Ikke still spørsmål, men fortell heller om ting som skjer rundt barnet ("I dag gikk dere tur i barnehagen, og så så du en stor gravemaskin")
*Ikke "hjelp" barnet når det stammer ved å fullføre setningen/ordet for det, men vis med hele kroppen og ansiktet at du har all tid i hele verden til å vente på at han blir ferdig
*Dersom det stopper seg helt, kan man si noe sånt som: "Nå vil visst ikke munnen din si det du mener. Kanskje du kan peke/vise meg isteden?"
*Legg bort bøker som barnet dere har lest mye, dersom barnet er vant til å kommentere mye fra disse, og finn heller frem nye, slik at det ikke er forventet at barnet skal si noe som helst underveis mens man leser.
*Opplys andre voksne rundt barnet om at de skal oppføre seg på samme måte som dere

80-90 % av barn som begynner å stamme i denne alderen, slutter helt, og de som ikke slutter helt, blir som regel veldig, veldig mye bedre.

Masse lykke til!

tusen takk medusa[:)]
ja syns litt synd på han.
men skal merke meg punktene fra deg og passe på så ikke han føler seg presset.
går nok over like fort igjen håper jeg[:)]
lykke lykke til med baby snart!!!!![:D]

ORIGINAL: barebeaa

ORIGINAL: Medusa_83

Heisann!

Masse lykke til!

tusen takk medusa[:)]
ja syns litt synd på han.
men skal merke meg punktene fra deg og passe på så ikke han føler seg presset.
går nok over like fort igjen håper jeg[:)]
lykke lykke til med baby snart!!!!![:D]

Huff, ja... Hormonell og fin som jeg er om dagen, blir jeg helt våt i øynene bare av å tenke på hvordan det der var... Håper det løser seg like fort for dere som det gjorde for oss, i alle fall!

Husker ikke om jeg har gratulert deg med babyen i magen, men det er i alle fall på sin plass[;)]

Back
Topp