Stamceller fra navlestreng/Cryo-Save

Megami

Andre møte med forumet
Har noen erfaring med Cryo-Save og stamceller taking/lagring?
Jeg har spurt min jordmor om prosedyre og statistikk og hun har anbefalt å ta kontakt med Cryo-Save.
Ifølge henne det er ganske sjeldent prosedyre særlig i Trondheim, hvor jeg skal føde i november.
Jeg planlegger å bestille tjeneste hos Cryo-Save men har en liten tvil og vil helst vite hva dere synes om dette.

Jeg har bare så vidt hørt om det der, så kan ikke hjelpe deg. Men dytter opp :-)

Mener det ble tatt stamceller fra navlestrengen til junior da han ble født i 2010.

Vi gjorde det sist og skal igjen med lillebror nå. Vi bor i Oslo og skal føde på Ullevål, så her kommer det en representant for å ordne med det praktiske, eneste vi må huske er å ta med esken med utstyr og ringe henne når noe er på gang.

Usikker på hvordan det funker andre steder, men hun representanten har nok god oversikt :) så ville bare tatt kontakt med henne for å høre om erfaringer ved deres sykehus :)

Hvorfor vil du ta stamceller?

Stamceller er på en måte forsikring for barn i framtiden. Stamcellene kan for eksempel brukes i behandling av barn med kreft på samme måte som man bruker stamceller fra beinmargen...

Etter nhi.no:

‘’Stamceller, til forskjell fra andre celler i kroppen - som hud og muskelceller, gjør mer enn bare å utføre en bestemt funksjon. De har evnen til å lage mange ulike typer celler og vev som finnes i kroppen. Denne enestående egenskapen betyr at disse cellene i fremtiden kan brukes til å behandle en lang rekke tilstander - fra skallethet til ryggmargsskader - ved å erstatte skadete eller syke celler.’’

Høres det lovende ut?

Så lenge det er avtalt med sykehuset skal det vel gå greit.
Hvis dere har råd til prosedyren og oppbevaringen er det jo som en forsikring, så hvorfor ikke.

Vi gjorde det sist og skal igjen med lillebror nå. Vi bor i Oslo og skal føde på Ullevål, så her kommer det en representant for å ordne med det praktiske, eneste vi må huske er å ta med esken med utstyr og ringe henne når noe er på gang.

Usikker på hvordan det funker andre steder, men hun representanten har nok god oversikt :) så ville bare tatt kontakt med henne for å høre om erfaringer ved deres sykehus :)

Takk for svar;-)
Jeg har hørt at det fungerer veldig godt i Oslo;-)
Jeg må ta kontakt med representant og spørre om detaljer.
P.S. Hvilket utstyr mener du?

Takk for svar;-)
Jeg har hørt at det fungerer veldig godt i Oslo;-)
Jeg må ta kontakt med representant og spørre om detaljer.
P.S. Hvilket utstyr mener du?
Når man har meldt seg på får man en tappesett med det som trengs for selve tappingen/uttaket. Blodposer, fraktboks osv. Så må det sendes til lagringsstedet med bud

Det er så mye stamceller kan hjelpe på behandling og det å kurere enkelte sykdommer også. Har i lengre tid vært lite forskning på dette området grunnet tabu. Min medisin kommer fra stamceller.. hadde hatt et veldig vanskelig liv med en ekstrem redusert livskvalitet uten denne.

Last edited:
Stamceller er på en måte forsikring for barn i framtiden. Stamcellene kan for eksempel brukes i behandling av barn med kreft på samme måte som man bruker stamceller fra beinmargen...

Etter nhi.no:

‘’Stamceller, til forskjell fra andre celler i kroppen - som hud og muskelceller, gjør mer enn bare å utføre en bestemt funksjon. De har evnen til å lage mange ulike typer celler og vev som finnes i kroppen. Denne enestående egenskapen betyr at disse cellene i fremtiden kan brukes til å behandle en lang rekke tilstander - fra skallethet til ryggmargsskader - ved å erstatte skadete eller syke celler.’’

Høres det lovende ut?

Synd det ikke er mer fokus på dette.... Slik flere bidrar....

Når man har meldt seg på får man en tappesett med det som trengs for selve tappingen/uttaket. Blodposer, fraktboks osv. Så må det sendes til lagringsstedet med bud
Takk for svar og godt råd:-)
Jeg har tatt kontakt med Cryo-Save representant og fått omfattende forklaring. Faktisk - det er en veldig sjelden prosedyre her i Trondheim (ca. 5 per år!) og Cryo-save har kun muntlig avtale med St. Olavs hospital. Likevel, tror jeg at alt går greit;-)
Jeg ser at du får din baby ganske snart så ønsker deg masse lykke til med fødselen! Hilsen;-)

Synd det ikke er mer fokus på dette.... Slik flere bidrar....
Du har absolutt rett, Solsikke! Det er veldig lite kvinnfolk som får vite om stamceller. Jeg jobber selv i helsevesenet og er veldig interessert i alle nyheter relatert til medisin så jeg visste om stamceller lenge før jeg hadde blitt gravid.
Fastlege eller jordmor har ikke sagt et eneste ord om denne muligheten...

Du har absolutt rett, Solsikke! Det er veldig lite kvinnfolk som får vite om stamceller. Jeg jobber selv i helsevesenet og er veldig interessert i alle nyheter relatert til medisin så jeg visste om stamceller lenge før jeg hadde blitt gravid.
Fastlege eller jordmor har ikke sagt et eneste ord om denne muligheten...

Ble aldri nevnt i det hele tatt mens jeg var gravid... Litt dumt egentlig...

Burde blitt snakket mer om! Visst lenge hva det er, men ikke tenkt tanken nå som jeg er gravid :s burde jo nesten vært en rutinesak (?).

Det er så mye stamceller kan hjelpe på behandling og det å kurere enkelte sykdommer også. Har i lengre tid vært lite forskning på dette området grunnet tabu. Min medisin kommer fra stamceller.. hadde hatt et veldig vanskelig liv med en ekstrem redusert livskvalitet uten denne.
Heldigvis, i de siste årene har medisin gjort betydelige fremskritt i forskningen angående stamceller. Det gir et stort håp for mange;-) Takk at du har skrevet om din personlig erfaring med stamcellene, hilse masse:-)

Så lenge det er avtalt med sykehuset skal det vel gå greit.
Hvis dere har råd til prosedyren og oppbevaringen er det jo som en forsikring, så hvorfor ikke.
Dessverre, tjeneste hos Cryo-save koster ganske mye. Man må betale ca. 3000 euro for alt (prosedyre + 20 år oppbevaring) på forhånd!

Burde blitt snakket mer om! Visst lenge hva det er, men ikke tenkt tanken nå som jeg er gravid :s burde jo nesten vært en rutinesak (?).
Selvfølgelig, men Cryo-Save er et privat firma (i tillegg - ikke norsk) så staten har ingen interesse å fremme tjeneste hos dem, selv om kan dette bringe masse fordeler.

Heldigvis, i de siste årene har medisin gjort betydelige fremskritt i forskningen angående stamceller. Det gir et stort håp for mange;-) Takk at du har skrevet om din personlig erfaring med stamcellene, hilse masse:-)
Takk for at du vurderer dette og startet denne tråden :-) det kan hjelpe så mange mennesker med ulike tilstander <3 et tema som absolutt burde fått mer oppmerksomhet!

Back
Topp