Stakkars pusen :(

shewolf

Gift med forumet
Har nå fått tak i medisinsprøyte, siden tablettmateren har forsvunnet et eler annet sted. Apoteket skulle sende meg en tablettmater i går, og den kom hverken i går eller idag, så måtte ringe dem. Det viste seg at de vet ikke hvem som har fått dem. Kjøpte derfor medisinsprøyte, slik at jeg kan knuse tabletten pusen skal ha, og blande med vann. Hun har uvi, for de som ikke har fått det med seg.

Det falt IKKE i smak! Hun løp som en gal rundt i huset og skummet fra munnen og prøvde å få ut den vonde smaken. Har dere noen gode tips til hva jeg kan blande tabletten med, slik at hun slipper denne episoden 2 ganger daglig i 14 dager? Det må være flytende.

Kan katter få biola f.eks? Er jo ikke mange ml det er snakk om..

Hvorfor må det være flytende?
Ene pusen vår er svært uheldig av seg og får antibiotika behandling støtt og stadig, og der deler jeg tabletten i 4 og trykker den inn i en klump med leverpostei.. Det går ned på høykant! ;)

Vipsis skrev:
Ene pusen vår er svært uheldig av seg og får antibiotika behandling støtt og stadig, og der deler jeg tabletten i 4 og trykker den inn i en klump med leverpostei.. Det går ned på høykant! ;)

Det må være flytende, for denne pusen er smart. Neida, det er nok bare det at tabletten smaker skikkelig vondt, og hun vet at dersom hun får en klump med leverpostei e.l. så er det noe ekkelt inni. Har prøvd det uttallige ganger før. Er en kamp å få i henne markkur-tabletten også.

Vipsis skrev:

Hvilken type antibiotika er det pusen din får? Min har fått bactrim. Har nesten lyst til å smake på den selv, for å kjenne om smaken virkelig er helt jævlig... For den må jo være helt forferdelig ettersom hun skummer og løper som en galing rundt i huset og legger fra seg spyttklyser over ALT lenge etter at hun har fått den!

Jeg selv hadde gitt mine puser med leverpostei eler noe annet godt, men siden din må ha det flytende. Tenke.. tenke.. Hva med og kjøpe sånn våtfor til katt på pose, der er det alltid sånn flytende gelè/væske i. Så blande tabletten med det? Jeg har selv smakt knuste penicillin tabletter og FYSJ. Smaken er til og brekke seg av og sitter lenge. Lykke til med pus og håper han blir frisk.

Har du prøvd dette?
Katten skal sitte i sitteposisjon, så setter du deg på huk bak den, med en fot på hver side av katten mens du holder den fast rundt brystet. Den ene hånden plasserer du under haken på pusen med tommel på en side av munnviken og pekefing/langefing på andre siden av munnviken. Så presser du slik at munnen åpner seg, katten vil da gape. Så bøyer du snuten opp mot taket slik at du kan se rett ned i halsen på den. Den ledige hånden bruker du til å slippe tabeletten ned i svelget med. Etter det er gjort lar du katten lukke munnen, men hold grepet og stryk den forsiktig på halsen med den hånden du slapp tabeletten nedi med. Den vil da prøve å spytte ut tabeletten, men strykingen på halsen gjør at den svelger til slutt. Om det ikke går på første forsøk, så prøv igjen. Dette er den mest smertefrie måten å gi tabeletter på med min erfaring. Da kan pusen heller få noe godt etterpå :) Pluss at smaken på tabeletten vil gå rett i magesekken :)

Oi, dette ble vist veldig langt, men håper det kan være til hjelp :) Masse lykke til! Og god bedring til pusen :)

*FrkVenter* skrev:
Har du prøvd dette?
Katten skal sitte i sitteposisjon, så setter du deg på huk bak den, med en fot på hver side av katten mens du holder den fast rundt brystet. Den ene hånden plasserer du under haken på pusen med tommel på en side av munnviken og pekefing/langefing på andre siden av munnviken. Så presser du slik at munnen åpner seg, katten vil da gape. Så bøyer du snuten opp mot taket slik at du kan se rett ned i halsen på den. Den ledige hånden bruker du til å slippe tabeletten ned i svelget med. Etter det er gjort lar du katten lukke munnen, men hold grepet og stryk den forsiktig på halsen med den hånden du slapp tabeletten nedi med. Den vil da prøve å spytte ut tabeletten, men strykingen på halsen gjør at den svelger til slutt. Om det ikke går på første forsøk, så prøv igjen. Dette er den mest smertefrie måten å gi tabeletter på med min erfaring. Da kan pusen heller få noe godt etterpå :) Pluss at smaken på tabeletten vil gå rett i magesekken :)

Oi, dette ble vist veldig langt, men håper det kan være til hjelp :) Masse lykke til! Og god bedring til pusen :)

Ja, det har jeg prøvd. Og katten er så vrang at hun ikke svelger! Satt i over 10 minutter med henne slik da jeg skulle gi henne ormekur. Hun svelget ikke i det hele tatt! Enda den tabletten er kjempeliten!

De tablettene hun går på nå er på ca. samme str. som en ibux. Hun skal ha bare en halv i gangen da, men synes de er litt store likevel til akkurat dette...

du hadde en sånn sprøyte sant? Da ville jeg prøvd med yoghurt naturell. Knuse tabeletten og blande med pittelitt yoghurt:) 

*FrkVenter* skrev:
du hadde en sånn sprøyte sant? Da ville jeg prøvd med yoghurt naturell. Knuse tabeletten og blande med pittelitt yoghurt:) 

Får prøve det i morgen :)

Skal ikke være enkelt når katten må ha tabletter altså. Og 2x om dagen i 14 dager er lenge..

når hunden min gikk på kùr så pakket jeg den inni ost og hu smattet i vei... namnam... hehe
Med kattene stappet jeg den inni en leverpostei bit og de svelgte det ned og koooste seg...
:p

når vi gir tabletter til vofsen, så pakker vi den inn i en liten bit brunost..

blessa skrev:

*FrkVenter* skrev:
Har du prøvd dette?

Ja, det har jeg prøvd. Og katten er så vrang at hun ikke svelger! Satt i over 10 minutter med henne slik da jeg skulle gi henne ormekur. Hun svelget ikke i det hele tatt! Enda den tabletten er kjempeliten!

De tablettene hun går på nå er på ca. samme str. som en ibux. Hun skal ha bare en halv i gangen da, men synes de er litt store likevel til akkurat dette...

Vi gjorde det på dette måten, så brukte vi sprøyta til å få litt vann inn også, for da måtte hun svelge! :D Var hos dyrelegen for å få hjelp. Og hun viste oss den måten. Uten vannet så nekta hun å svelge. :(

Nå er katta mi litt sær da men de månedene før sterilisering hvor hun fikk p-piller så fant vi flere metoder for å gi henne tabletten;
vi knuste den og blandet den i tunfisk
vi knuste den og blandet den i vaniljeis
Vi knuste den og blandet i litt sjokoladepålegg (!) (selv om sjokolade ikke er så bra for katter... lærte det etterpå)

Og en gang holdt vi bare frem tabletten og hun spiste den :-)

Tweak skrev:
Nå er katta mi litt sær da men de månedene før sterilisering hvor hun fikk p-piller så fant vi flere metoder for å gi henne tabletten;
vi knuste den og blandet den i tunfisk
vi knuste den og blandet den i vaniljeis
Vi knuste den og blandet i litt sjokoladepålegg (!) (selv om sjokolade ikke er så bra for katter... lærte det etterpå)

Og en gang holdt vi bare frem tabletten og hun spiste den :-)

Haha! 

blessa skrev:

*FrkVenter* skrev:
Har du prøvd dette?

men putt tabeletten langt inn i svelget, helt ved halsen.   og hold hene fast til hun svelger.

og del den opp og gi i flere omganger?

*FrkVenter* skrev:

Nei, man skal ikke gi katter melkeprodukter!!  magen tåler ikke det.

du bruker dyrebutikk eller veterinærmat?   hvis ikke START med det.

ellers får hun krystaller i urinen hele tiden eller uvi da.
er alt for mye salt i en junk fooden fra matbutikkene.  =(

¤Sunshine¤ skrev:
du bruker dyrebutikk eller veterinærmat?   hvis ikke START med det.

ellers får hun krystaller i urinen hele tiden eller uvi da.
er alt for mye salt i en junk fooden fra matbutikkene.  =(

Har dessverre kjøpt butikkfor. 

Hvordan er Matmons-foret fra felleskjøpet? 

be om å få flytende antibiotika? Katten min hadde nettopp ovi hun og, og hos oss får vi kun flytende. Er sånn barneantibiotika som lukter jordbær. Sprøyter bare den over våtfor så sluker katten det =)

Og katter kan ha både biola og vanlig youghurt. Det at de ikke tåler melk er bullshit. Dyrleger anbefaler biola når kattene er litt forstoppet.

Smaker det flytende vondt også? Hva liker hun aller best å spise da? Tror jeg hadde forsøkt å ta den flytende medisinen og blandet ut i matskålen med noe hun likte veldig godt.

Back
Topp