Stakkars gutten min - han skal på gastroskopi!

Guttemamma10og13

Gift med forumet
Skriver oppdateringen her også:
Takk for gode ord :) 

Jo idag har vi vært på Barneklinikken, møtte faktisk seksjonsoverlegen og slapp ho tiltaksløse legen vi trodde vi skulle til. Det blei en rotete time, men veldig god. var hos lege og hos ernæringsfysiolog. No skal Sander begynne på næringsdrikker og pulver og få gastroskopi i slutten av januar. Eg gruer meg, men er veldig glad for at vi blei hørt. Det er ikkje andre ting å prøve lenger. 
Ernæringsfysiologen ville og evt prøve en gluten og melkefri kost,  i minst 4 uker. Ho ville først snakke med legen og sammen kom de fram til at det blir utsatt til etter gastroskopien siden det er en ganske omfattende forandring og kan minke matlysten enno mer. Han og utviklet spisevegring. 
Eg kjenner en veldig lettelse no, over å bli trodd og hørt og tatt på alvor.Eg sa rett ut at julen var helt grusom på mange måter pga alt som foregikk rundt han og det forstod ho. Eg sa det med ultralyden og at den blei glemt var en kjempe stor feil som førte til forstoppelsen og alt styret og då ringte med ho ein gang for å sjekke opp. Kjempe dyktig lege. 
Heile historien står på bloggen fordi som gidd å lese :)
Eg tar veldig gjerne i mot flere råd! =) 
---------------------------------------------------------------------------------------------------

I dag måtte vi til fastlege med Sander på grunn magen. Han er veldig forstoppet og har mye vondt i magen, spiser lite og drikker ikkje så godt som før. Dette forklarer jo veldig godt hvorfor han har spist dårlig heile julen og sovet dårlig. Forstoppelsen har kommet mens vi har prøvd å trappe ned på avføringsmiddelet Laxoberal. Men det kan vi jo bare glemme, og selv etter full dose kom det ingen avføring mellom onsdag og søndag. Men de to dagene kom det litt og det var så hardt at det lagde rifter og han blødde litt. Ikkje rart det gjorde vondt. 

På søndag var ikkje Sander i så god form, feber som kom og gikk på grunn av noen jeksler, men vi fikk ikkje målt feber på grunn av smertene hans, han hylte så grådig at eg klarte det ikkje. Og vi er vant til hyling og grining etter alle undersøkelser og blodprøver. Og når vi prøvde under armen viste ikkje feberen, selv om han var veldig varm og vi visste at den var over 38. 
På mandagen trodde eg det skulle løsne mer, Sander har fått tilbud om mye drikke, saft, juice utblannet i vann, alt for å få i han, og han har fått svisker, aprikos, druer og rosiner. Alt som kan hjelpe. Men matlysten har jo vært liten og det kom noe, men ikkje så mye og det var tydelig vondt for han.
Det var nødt til å skje noe og vi ringte legevakten for å få hjelp, de kunne ikkje gjøre annet enn å be oss ringe fastlege siden det var blitt morgen, da var kl 7. Vi vurderte å vente til kveldpoliklinikken åpnet på Barneklinikken siden det er der vi har mest oppfølging, men det fikk vi beskjed av Legevakten at vi ikkje måtte. Vi fikk time 9.30 idag. Legen kunne ikkje gjøre så mye, vi fikk tre nye alternativer og i stedet for å trappe ned avføringsmiddel går han på enno flere. 
Han får no Laxoberal, Laktolose og Parafin. De to første er avføringsmiddler og parafinen er ett gammelt råd for å løse opp avføringen som er i tarmen. Han fikk og klyster som vi håper vi kan unngå fordi han har så vondt. 
Legen anbefalte pottetrening for å hjelpe med å få det ut, noen som har gode råd? Vi har kjøpt inn kjeks og tørket frukt som belønning, han er jo helt klart ikkje moden nok, men det ser ut til å gå greit, han sitter på do selv om det ikkje kommer  noe.. 

Eg er så fortvilet no for at ingen kan hjelpe oss og gjøre noe. Skal på barneklinikken på mandag, men det virker som en evighet til =( Ikkje får vi i han parafinen heller og idag har det ikkje kommet noe avføring. Fastlegen snakker om sammenvoksing av tarmen, og i så fall må vi jo bare gjøre alt mye verre, koffor sjekker de det ikkje ut?? 
For de som vil lese mer kommer det meste herifra fra bloggen min
http://rebdra.blogspot.com/ 
 
Offa meg! dette hørrtes jo heilt forferdelig ut!!!!
stakkars, stakkars gutt!
skjønner godt at du synes det er en evighet til mandag.. ikkje mulighet å få ringt de å få en hastetime?? eg veit ikkje kordan det systemet virker..

eineste rådet eg har (men det veit du sikkert) er at det er lite hjelp i svisker o.l om han ikkje drikker nok. både laktulose, laksoberal osv kan virke forståppende om det ikkje kommer sammen med rikelig drikke....
eg er jo nazi på saft og brus o.l men i ditt tilfelle hadde eg nok kjørt på med alt han ville hatt så lenge han drakk...

lykke lykke til! og mange gode klemmer til deg!
Du er super flink mamma! (det meiner eg!)

oppdater oss da!
 
Merkelig at dem ikke har sett inni der med kamera.....men, jeg synes du skal kreve det, jeg! Det er ikke godt for barnet, men det er jo heller ikke godt å få slike turer som han har og det som følger med.

Jeg skjønner at du ikke gir han noe snop, men væske-messig tenker jeg at det kan funke å gi ham disse små vannisene som man fryser i fryseren selv. Jeg har alltid slike i frysen, og er dem ugne i formen får dem en slik....da får dem ihvertfall i seg litt ekstra væske, og det er jo bare saft, i grunn....;-)


 
Takk Klypa, det er faktisk ett kjempe godt poeng at om han ikkje får nok væske i seg. Han drikker jo bra, men om det er godt nok når han får så mye avføringsmidler og tillegg har han jo litt feber. 
Eg må ringe lege i morgen for han har ikkje bæsjet i hele dag. Og eg klarer ikkje sette klyster for han har så vondt. Så det får faktisk en lege eller noen andre kvalifiserte gjøre.. 

Snickers: Ja han burde ha fått gastroskopi, det har eg ment lenge! Men de vil gjøre alt mulig annet først tydeligvis :( Er ganske så frustrert no. Skal forlange alt eg klarer på mandag, må få det til. 
Sander har ikkje vist så stor interesse is, men eg skal kjøpe de inn og prøve :) Det var kjempe lurt!

Tusen takk for tips og råd. Dere er gode å ha altså!!! Skal oppdatere dere :) 
 
Jeg hadde reist til Barneklinikken og krevd at de skulle gjøre noe der og da, evt. fastlegen hvis dere får komme til kjapt. Jeg skjønner at man må prøve ut hva som funker siden det er forskjellig fra barn til barn, men det går faktisk en grense. Han skal ikke ha det slik unødvendig. Helt forferdelig når de er mer syk enn frisk. Det er sånn vi har det også, nå er han syk igjen, men skal til lege på fredag. Is er forresten lurt. Det går ned selv om alt annet er no go. Masse god bedring til go'gutten din!
 
Jeg har ingen råd å gi, dessverre... Bortsett fra at du må bare stå på kravene dine! Og dere er supertøffe! Er ikke alle som hadde klart seg så godt gjennom så mye crap...!

<3
 
Vi burde reist ned før i dag, utrolig dumt av oss. For fastlegen sier at viss det kommer avføring er det ikkje poeng å gi klyster den dagen og det var kommet på tirsdag når vi var der, men ikkje idag. Så sambo burde ha ringt lege og kommet inn og fått det, han var heime med han idag. I morgen skal eg være heime, han kan jo ikkje gå i barnehagen siden han har perioder med vondt. 
Kjenner det begynner å tære ganske mye på oss og humør.. 

Stakkars Crazybaby :( Ka har han fått no? 

Eg skal kjøpe inn is i morgen, kjempe bra tips og eg skal ringe ned legekontor og barneklinikken! Er så sint at tårene renner no. Får jo ikkje gjort noe, oppgaver og jobb blir bare halvhjertet gjort, eg klarer ikkje tenke på annet enn at eg føler at eg ikkje hjelper Sander som eg burde, men ingen leger vil jo hjelpe...
 
Ikke alltid lett å vite fra eller til i enhver situasjon, og gjerne ikke hvis alt føles forvirrende og håpløst. Fortell alt du sier til oss og få de til å forstå hvor mye det sliter på i lengden. Du gjør alt du kan for Sander. Ingen tvil om det. <3 crazybaby fullførte antibiotikakur for hals og ørebet. for en uke siden. i helgen fikk han astmaanfall og i dag feber og pjusk i tillegg. aldri opphold omtrent. menneh, nå var dette en tråd om dere, så mammahjertet mitt sender en stor klem til ditt! gi oss gjerne en update.>
 
Tusen takk for det Crazy :-) 
Stakkars liten, så slitsomt :( Og feber no igjen? Huff, håper legen har gode råd. Det var eg som spurte så det synes eg er heilt greit :) Håper han blir fort frisk, god bedring til han =) 
Eg skal oppdatere viss det skjer noe. Klem tilbake :)
 
Takk for at du tenker på oss Crazy :) Sitter og oppdaterer bloggen no. 
Vi dro til legen i dag og for å sjekke crp og om han kunne få antibiotika for at kroppen bare skulle ha en ting å fokusere på, men det er en virusinfeksjon i halsen og han feberen får vi verken målt eller satt særlig ned. Men legen var enig i at hadde crpen vært noe særlig forhøyet skulle han få antibiotika for å hjelpe han, glad bare for at legen forstod =P
I dag har han hatt avføring, veldig bløt og det er jo egentlig ikkje bra for det viser at det er en "propp" med hard avføring som sitter fast og det eneste som kommer forbi er diare. Han har hatt mye vondt og eg har gitt han paracet, flytende, for vi får ikkje gitt stikkpille.
 
Han har bare spist ett par havrekjeks og drukket mindre enn vanlig så eg er redd for at han blir dehydrert på grunn av både feber og forstoppelse, det er en veldig dårlig kombinasjon. Enno har han gode tissebleier :) 
Eg vet ikkje helt ka eg skal gjøre med termometer for å få målt tempen hans for eg foreslo sånn pannetermometer, men det sa legen var mindre sikkert enn øretermometer og det beste er uansett å måle bak. 

Hvordan har dere det? Får dere noe søvn no? 
 
En kjapp oppdatering til: 
I dag er en mye bedre dag :) Fortsatt veldig kort lunte, men han spiser mye for å være han, drikker bedre, leker mer og er generelt i mye bedre form :) 
Eg er spent på timen på mandag og håper bare mer og mer at siden vi fikk en avbestillingstime at det ikkje er den legen vi egentlig skal ho, for ho har vi vært hos en gang før og vi mislikte ho sterkt. Ho tok oss ikkje litt seriøst en gang. Men den legen vi har vært hos to ganger etter det var kjempe flink. No "damer" eg meg opp til å stille krav når vi skal :) 

God helg til dere fantastiske damer =) 
 
Jeg har egentlig ikke noen gode råd, men vil bare si at vi har slitt med det samme helt siden lillesnupp var bare noen mnd gammel, ble mye verre da vi introduserte fast føde. heldigvis har vi sluppet unna rifter og blødninger!
hun har gått på betulac eller lactulose helt siden hun var rundt 1 år gammel, og vi har vært på barnepoliklinikken 2 ganger for å finne årsaken. har ikke funnet at det er noe galt (ingen omfattende undersøkelser, mest snakk), men det har gått litt opp og ned. Nå har det vært veldig bra i flere måneder :)
tenker med grøss på alle de gangene vi har måttet ty til microlax (miniklyster) etter laaang tid med smertefull trykking :(((
det kan se ut som om hun blir hard i magen de få gangene hun har fått melk å drikke, melkeprodukter som ost, og melk i sauser osv har ingen effekt. Men ren melk, og yoghurt i større mengder ser ut til å ha vært utslagsgivende når hun har startet på en dårlig periode..

jeg vet ikke hva som var poenget mitt, men vit iallefall at vi er flere :)
 
kordan har det gått idag?? var det ikkje idag dokke skulle på barneklinikken??
 
Ooooj! Eg har nett lese gjennom alle trådane. Virka som han var litt på bedringens veg på fredag? Korleis er han i dag? og var det i dag dåke skulle på barneavdelinga?

Lykke til, må vere kjempefælt å sjå lille gutten han så vondt :'(

Og sjølv om du føler du ikkje får gjort noko, så har du jo faktisk gjort alt som du veit du kan gjere for å hjelpe! Det er betre enn ingenting, det!! :)
 
Takk for gode ord :) 

Jo idag har vi vært på Barneklinikken, møtte faktisk seksjonsoverlegen og slapp ho tiltaksløse legen vi trodde vi skulle til. Det blei en rotete time, men veldig god. var hos lege og hos ernæringsfysiolog. No skal Sander begynne på næringsdrikker og pulver og få gastroskopi i slutten av januar. Eg gruer meg, men er veldig glad for at vi blei hørt. Det er ikkje andre ting å prøve lenger. 
Ernæringsfysiologen ville og evt prøve en gluten og melkefri kost,  i minst 4 uker. Ho ville først snakke med legen og sammen kom de fram til at det blir utsatt til etter gastroskopien siden det er en ganske omfattende forandring og kan minke matlysten enno mer. Han og utviklet spisevegring. 
Eg kjenner en veldig lettelse no, over å bli trodd og hørt og tatt på alvor.Eg sa rett ut at julen var helt grusom på mange måter pga alt som foregikk rundt han og det forstod ho. Eg sa det med ultralyden og at den blei glemt var en kjempe stor feil som førte til forstoppelsen og alt styret og då ringte med ho ein gang for å sjekke opp. Kjempe dyktig lege. 
Heile historien står på bloggen fordi som gidd å lese: http://rebdra.blogspot.com/2012/01/barneklinikken-og-ernringsfysiolog.html

Eg tar veldig gjerne i mot flere råd! =) 
 
Takk for svar Knertnr2påvei :) Er godt å høre at det er flere, selv om det ikkje er positivt. Håper dere også får svar, men så lenge melkefri kost eller melkeredusert kost fungerer er jo det også bra =) Dere kan jo gå til lege og fortelle hva dere har gjort og forsøke å introdusere melk og vise at ho reagerer så får dere en erklæring så får dere litt flere rettigheter rundt det =) Då vi skulle til syden i sommer måtte vi ha med legeerklæring pga flyplassen og slikt at vi måtte ha mat med oss. Er veldig greit å ha, ett lite tips =) 
 
RLD, jeg er så glad på deres vegne! Det var så på tide. Det burde skjedd for lenge siden, for da hadde dere gjerne vært enda nærmere å finne ut av det, men nå ruller ballen. Bare det at det kommer an på hvilken lege man står ovenfor sier litt (og ikke minst at dere skal føle at dere er i gode hender!).

Det høres absolutt fornuftig ut å vente med evt. melk- og glutenfri kost til etter gastroskopi. Har dere fått resept på næringsdrikk og pulver? Jeg håper han har god effekt av det og legger på seg.

Du er så god mamma og Sander er så god som er tålmodig gjennom undersøkelser og som lever med det fra dag til dag. Nå kan det bare gå en vei og det må være opp og frem. :)
 
Ja det burde faktisk det. Og dte er heilt utrolig at man må treffe sjefen for dagpoliklinikken for at noe skal skje, det er heilt sant og utrolig irriterende. Men no skjer det hvertfall =) 

Formen er stigende heldigvis, han er begynt i barnehagen igjen og det liker han :) Men han er sliten no, det merker vi og de i barnehagen. 

Ja vi har fått resept, men må betale for det enno. Søknaden til helfo blei sendt i går, men vi får igjen de pengene seinere :) Tullete apoteket vårt hadde ikkje pulver inne, så må prøve igjen i morgen. Men smootien likte han, med fiber, melk, fløte og ekte frukt emoticonHan likte det no he he 
Ja han er skikkelig tøff og snill, er veldig imponert og stolt over han :) Men i natt har vi fått igjen for det, våknet 4.30 og ville ikkje sove mer, halv sov til halv 6, men då var det nok. Og vi kan ikkje gå ut av rommet uten at han får angst, helst vil han ha både Thomas og meg med seg overalt alltid. Det er jo forståelig, han skal bearbeide alt, så vi gir han tid og prøver å være tålmodig :) 
 
Huff.. jeg sitter her med tårer i øynene etter å ha lest dette.. forstår at det er tøft for dere som foreldre å måtte vitne til at han har så mye vondt.. og ikke minst lille sander som må gjennomgå dette.. Håper det ordner seg en gang for alle snart.. Jeg er KJEMPE glad på deres vegne nå.. håper at de finner ut hva de skal gjøre og at det funker.. Jeg har desverre ingen råd.. vil bare si at du er verdens beste mamma for sander gullet og at han er heldig som har deg :) 

Stooor klem 
 
Back
Topp