Støttepedagog i bhg.

Knatrikkene

Forelsket i forumet
Hei!
Noen som har litt mer peiling enn meg på hvordan dette fungerer i forhold til fratrekk på barnehageregningen? Minsten har fått innvilget 7 timer med spesialpedagog i uken som er greit å forholde seg til. I tillegg har barnehagen fått innvilget 15 timer støttepedagog per uke i tillegg til grunnbemanningen. Det er ingen andre barn i barnehagen det er søkt støttepedagog på kun han, så da regner jeg med at det er han som får den ekstra oppfølgingen av støttepedagog.... Vi har flyttet til ny kommune, og ting fungerer litt annerledes her i Bergen, enn der vi kommer i fra. Noen som har noen erfaringer å komme med?

Jada jeg har 3 års erfaring....jeg har mast og mast om dette med fratrekk for spesialpedagogisk hjelp.De aller fleste her mener at dette bare følger spesialpedagogen den tiden h*n er sammen med barnet.Noe jeg er helt uenig i.Dette hører nøye sammen med hvordan den spesialpedagogiske hjelpen blir organisert. Tenk deg at du bodde på ytterst i Lofoten på Røst og at det ikke er naturlig at det er spesialpedagog der! Blir det ikke helt feil å si at fordi du ikke har spesialpedagog,men bare får spesialpedagogisk hjelp til barnet ditt så må du betale full pris? Dette er ofte klagesak hos fylkesmennene rundt om. En annen ting som det aldri opplyses om er at barnehagen ofte setter inn ekstra assistent som brukes rundt til alle barna fordi ditt barn går i den barnehagen.I ditt tilfelle en støttepedagog.
http://www.regjeringen.no/en/dep/kd/dok/rundskriv/2001/rundskriv-f-039-01.html?id=108990
Kommunen sin begrunnelse for vedtak om tildeling av spesialpedagogisk hjelp viser i flere
tilfeller at kommunen blander sammen rettigheter etter opplæringslovens § 5-7 og
barnehagelovens § 9 om at barn med funksjonshemming skal ha rett til prioritet ved inntak
og ev. ekstratilskudd på 10 % som er øremerket barn med funksjonshemming.Dette tilbudet er ment å å gi barnet ditt et likeverdig tilbud i forhold til de andre barna. Dette kommer aldri frem.
http://fylkesmannen.no/Documents/Do...gogisk_hjelp_Pd4oQw13288lp.pdf?epslanguage=nn

Tusen takk for svar :) Det er det som er så vanskelig synes jeg, at de tolker det litt som det passer seg, og det går som regel ikke i foreldrenes favør uten en liten kamp. Det jeg synes er ille er at jeg er førskolelærer med 30 studiepoeng med spes.ped. selv, så jeg vet jo litt om hvordan ting skal fungerer i praksis, men alt avhenger liksom av hvordan ting blir formulert i et vedtak. Kjenner jeg blir akkurat passe frustrert :(

Du er faktisk ikke den første spes.ped jeg "treffer" som sier dette. Ja jeg vet det er frustrerende.Personlig syns jeg at alle sakkyndige vurderinger og iallefall vedtak som ikke sier noe om organiseringen,hvem som har ansvar for hva og hva som er regnet for spesialpedagogisk hjelp skal klages på. Du kan risikere å møte på bh styrer som mener at det ikke står i vedtaket.Også må man kanskje begynne å diskutere at vedtaket faktisk er blåkopi av sak.kyndig vurdering... Min erfaring er at man ikke får info om rettigheter.Det har jeg måtte lese meg opp på selv. Det føles veldig merkelig å sitte med bare videregående å kunne mer enn spes.ped som skal kurse oss,bh,skole,og foreldre på eks. tegn til tale.Måtte ta ektramøte med spes.ped som trente sønnen min etter Karlstadmodellen, men ikke planla hvordan innlært stoff skulle generaliseres.Eks. ta det i bruk i det daglige i bh. Eks Jeg vil..... Kunne vært så enkelt å planlegge dette innenfor Rammeplan for bh.....men nei. Skal ikke kjede deg.
Mitt råd er at du klager hvis vedtaket ikke er tydelig nok,og da spesielt få frem hva som er spes.ped hjelp,og hva som ikke er det.
P.s Det aller verste med sakkyndig vurdering er at dette skal godkjennes av dem som sitter på pengesekken.
Jeg håper du når frem.Jeg ønsker deg lykke til :-)

Takk igjen :) Problemet ligger i byråkratiet synes jeg.....selv om jeg har utdanning og erfaring på området, blir jeg i denne situasjonen mamma. Det hjelper selvsagt at jeg snakker samme "språk", men de henvises som du sikkert har erfart til lover,regler og paragrafer....som de egentlig ikke kjenner selv en gang ;) Mitt problem foreløpig er at jeg kun har fått vedtak på den spesialpedagogiske hjelpen, og er egentlig fornøyd med det. Vi har fått det den sakkyndige vurderingen fra tidligere hjemkommune har anbefalt, noe som er et mye høyere timeantall enn det som er vanlig å få i Bergen. Støttepedagogressursen er det barnehagen som har søkt om og fått tildelt, der har ikke jeg fått noe vedtak...ergo har jeg ingenting å vise til...foreløpig ;) Lykke til videre i jungelen av lover og regler :)

Tja ppt har ikke informert oss om lover og rettigheter. De har faktisk tvert om unlatt å svare på spørsmål. Hos oss har det vært satt inn xtra assistent for min sønn. Men det er fordi de har brukt ass.ped.leder i treningen de dagene spes.ped ikke har vært der, og hun var bare en gang i uka.ergo har de brukt ressursen som er gitt av 10prosent tilskuddet til barn i bh m. Nedsatt funksjonsevne pg som er ment å gi barnet et likeverdig tilbud i ordinær tid i bh. De har egentlig brutt loven siden denne resurssen ikke skal brukes for å oppfylle paragraf 5-7 i opplæringsloven.

Huff, det er så trasig når barna ikke får det de har krav, og ikke minst trenger :( Minsten fikk innvilget spesped i februar, men har ikke fått noe hjelp p.g.a. ressursmangel... Nå har vi flyttet, og jeg har hatt en del timer i telefon med ulike etater for å passe på at alt er på plass til barnehagestart til mandag. Det ordner seg gjerne til slutt, men det blir bare dumt når de ikke får det de har krav på etter loven, og faktisk er innvilget. Håper alt ordner seg for dere videre, og at ressurser også er på plass fra høsten av :)

Han begynner på skolen nå i august. Så det er for seint.jeg kom ingwn vei. Fikk ikke utsatt skoleatart for det gjorde de ikke i denne kpmmunen. Alle skulle begynne.

Huff, så trasig :( er så dumt når en er prisgitt kommunen man bor i. Vi har flyttet fra Østlandet til Vestlandet, og så langt har ting vært mye bedre her, men vet ikke hvordan det fungerer i praksis enda ;) Håper du har snakket med skolen angående ressurser, det pleier ofte å være bedre tilrettelagt i skolen med tanke på dette. Og lykke til med skolestart, håper det går greit, og at han finner seg godt tilrette :)

Jeg er ganske sikker på at han vil få det bra på skolen.jeg tok kontakt for flere mnd siden.jeg kjwnner de ansatte og håper du har rett i at han får bedre oppfølging. Dette er en liten skole på under 50 elever.de blir 2 pedagoger i klassen.han får assisten 15 min. Av hver time for å forklare hva som skal skje.han får assistent i friminutter. Et lite forbehold inntil jeg mottar sakkundig vurdering og vedtaket
Ja det blir spennende. Har ditt barn også språkvansker?

Jepp, minsten er forsinket både språklig og motorisk, men han utvikler seg hele tiden :) Har skjedd mye nå i sommer, og jeg håper det fortsetter utover høsten. Han er mye frustrert siden han har veldig mye å fortelle, men halvparten av det han sier er vanskelig å forstå. Vi foreldre forstår selvsagt mye i forhold til andre. Han er stor for alderen så folk forventer jo en stor del av han, så får noen rare blikk innimellom når han begynner å prate....Er tre år til han begynner på skolen så har heldigvis litt tid på seg til å få ting litt mer på plass :) Veldig fint å være her å kunne " prate" med andre i samme situasjon, det er ikke alltid like enkelt for de rundt å forstå hvordan en har det til tider.

Det høres ut som en blåkopi av våre erfaringer. Sønnen min er også veldig stor.han bruker str. 9 år i klær. Jwg opplevde også at jeg kunne stå å fortelle at han har språkvanskwr. Men det ble ganske tydelig at de så seg blind på størrelsen . Han wr også veldig plattfot og har motoriske vansker. Han liker ikke åtegne og skrive. Så han har fysioterapaut som følger han opp. Det har gjort en forskjell å få ortopediske innleggssåler. Han er en god gutt. Han var redd da han begynte i bh. Bh.begynte med en stor pekefinger med et lite hjerte og endte opp med en liten pekefinger og stort hjerte. Du vet disse barna rører ved dem som er så heldig å møte dem. Jeg pleier å si at de har spesielle egenskaper :) bruker dere tegn til tale? Det gjør vi men min vil helst prate er blitt flinkere til det. Da han var 3 hadde han et begrenset ordforråd. Men hans utvikling har hatt fremskritt. Hadde aldri turt å håpe at han skulle klare å foetelle hva han ønsket og tenker.

Vi bruker ikke tegn til tale siden han har hatt litt problemer med finmotorikken og er hypersensitiv i håndlfatene...ergo han har ikke villet bruke hendene så mye tidligere ;) Det har kommet seg veldig, så kan hende det vil bli brukt som støtte etterhvert. Han har blitt veldig flink til å prøve å gjenta ord vi sier, og klare å bruke en del ord som er i forbindelse med praktiske ting. Han henger også litt etter kognitivt, men merker at han forstår mer og mer og gjør nå en del av de tingene vi ber han om :) Han er flink til å fortelle hva han vil ved å peke og ta oss med for å vise, men kan hyle mye hvis vi ikke forstår eller han ikke får viljen sin ;) Han er verdens herligste lille treåring, og de som blir kjent med han blir også veldig glad i han :) Er spent på ny barnehage om han vil bli godtatt av de andre barna, og om de voksne vil jobbe godt for at han blir en del av gruppen. Du har sikkert også erfart at barn som våre sliter litt med det sosiale spesielt med tanke på språk og språkforståelse... Vi har fysioterapeut og ergoterapeut inne i bildet, blant annet p.g.a hypermobile ledd og grov/finmotorikk. Håper skolestarten blir fin, og godt å høre at han har noen ressurser klare når han begynner :)

Hmm..det er nesten utrolig. Men sønnen min har også hypermobile ledd. Så vi har vært en del på turer for å styrke musklene. Leddene kan man jo ikke gjøre noe med. Skulle ønske at vi kunne treffes. Iallefall hadde det vært kjekt å møte andre foreldre og barn med språkvansker. Har du funnet gruppen "spesifikke språkvansker"på facebook? Vi skal også treffe en ergoterapaut nå når skolen starter for å se på blyantgrepet. Ellers har jwg søkt om å få logoped til han. Enkeltfonemer har han ikke særlig problem med . Men sliter når s og r kommer først iord. Han sliter med uttalen. Mest vanskelig er f.g.v.r.s. det er utrolig vanskelig å få logoped til ham. Men nå har vi wtter 3 år med mas fått svar fra logoped at han vil ta kontakt. Vi har kjøpt trampoline. Han er ikke mye etter på det grovmotorisk. Er aldri sist i barnegruppa. Gjør alt unntatt å sykle og hinke på en fot.vi fikk nown klagwr for et par år siden på oppførselen hans. Han ble holdt utenfor. Jeg måtte kreve lwkegruppe for han. Samtidig satte jwg meg ned å leste klinisk atferdsanalyse. Det var på den måtwn jeg kom til forståelsen om at det ble helt feil å sette han på skammestolen. Han trengte faktisk et alternatin som var like eller mer attraktivt. Han dyttet og satte pekwfinger borti barna han ville ha kontakt med. De ble sinte og syntes han var slem. Så tok de igjen. Men som sagt er han så mye større... hjemme satte jeg meg ned på gulvet å lekte inn sosiale ferdigheter. Kan jeg få låne den blå bilen...min og din tur.skal vi leke osv å lekw med disse barna hjelper både for å finne ut hvilket nivå de ligger på og for å leke inn ord bwgreper og også for å utvide dette.

Vi holder også på med en del av de tingene du nevner for å styrke motorikk og språk, og føler at det hjelper. Ser stor fremgang bare nå i sommer :) Hadde vært utrolig fint å kunne treffes, en føler seg ganske alene til tider, både med bekymringer, gleder og tanker. Det er ikke lett for andre å sette seg inn i situasjonen en er i med daglige utfordringer og selvsagt gleder. Var innom og så på gruppen nå, men er det slik at en må inviteres? Må gjerne sende meg en pm her inne hvis du vil snakke mer privat...føler noen ganger at jeg utleverer minsten litt mer enn jeg egentlig ønsker ;)

Vi fikk tilbakebetalt for alle timene for spesped og de timene som han ahdde asistent så vi fikk betalt tilbake for 20 timer med asistent og 5 timer med spesped. Dette er noe de ikke ofte informerer om fra bhg eller kommune

Back
Topp