Støtte i permisjon - har jeg forstått det riktig?

Aprikosblomst

Elsker forumet
Åh, gud som jeg hater slikt! Synes det er innviklet og vanskelig, men jeg håper jeg har begynt å forstått dette nå. Dette med penger i permisjonstiden altså. Noen som er flinke på dette?

Mine forutsetninger er at jeg er heltidsstudent. Har også en deltidsjobb som jeg har hatt sammenhengende i 5 år, men dette er jo ikke gode penger å "leve av" i permisjonstiden.

Min mann begynner å jobbe igjen over nyttår, mens han gjør ferdig siste semester ved skolen.

NAV kan sørge for:
- engangsstønad
- foreldrepenger

Engangsstønad blir uaktuelt, da dette er alt for lite penger å klare seg på i ca 1 år.
Foreldrepenger vil også bli alt for lite, ettersom jeg ikke jobber mye. Jeg er jo heltidsstundent. :)

Så det som vil bli min beste løsning er å søke til lånekassen om foreldrestipend??
Jeg er ferdig med min utdannelse juni 2015, altså en mnd før den lille kommer.
Det jeg tenker er å melde meg opp til et nytt studium ved min høgskole (spes ped utdanning), forså å ta permisjon fra dette. Da krever ikke lånekassen at jeg møter opp eller fullfører eksamener, men jeg vil få foreldrestipend høst 15 og vår 16.
Da vil jeg få rundt om 11.350 i mnd, og det er dobbelt så mye som jeg vil få med foreldrepenger fra NAV.

Hva tenker dere?? Jeg har ikke god peiling på sånt. Noe jeg har misforstått? Er det noe annet jeg har gått glipp av mtp støtte? :)

Du kommer til å bli overrasket, for du har krav på mye mer penger enn du tror :D

Som heltidsstudenten kan du søke om fullt foreldrestipend av Lånekassen, men i tillegg kan du også søke om foreldrepenger av nav, siden disse ikke har noe med hverandre å gjøre :) Er selv heltidsstudent og har undersøkt en del! Det er smutthullet for oss studenter:)

Altså når du søker om foreldrestipend får du mest sannsynlig det du får som stipend og lån nå som bare stipend når du er i permisjon:) i tillegg søker du om foreldrestipend av nav og får til slutt ganske mye:) det lønner seg ofte å få barn i studietiden ;)

Jeg er forresten også ferdig utdannet i mai neste år og har planer om å søke meg opp til ny utdanning:)

Signerer Palmesus her!! :) du får egentlig ganske greit med penger, særlig når du har jobbet ved siden av studiene. Jeg er også heltidsstudent (og vel så det), i tillegg til å ha hatt deltidsjobb de siste årene. Dette gjør at jeg får:

- ca 11000 i foreldrestipend fra Lånekassen (vi får mer enn vanlig lån og stipend, men husker ikke nøyaktig beløp)

PLUSS

- ca 12000 i foreldrepenger fra NAV med utgangspunkt i inntekt de siste tre årene :)

Dette blir over 23000 i måneden :D

Om du behøver å søke deg inn på et nytt studie eller ikke må du nesten sjekke ut, men jeg synes å ha hørt noe om at du ikke trenger det dersom fødselen er før august, og du har tatt 60 stp i løpet av det siste året. Men dette må du ta med en klype salt!

Åååh hallelujah, håper virkelig dette er riktig og at jeg får begge deler!!! :D

Så snille dere er som deler smutthull med meg!! :)

Så jeg har rett på foreldrepenger også? I de siste tre årene har jeg jobbet slikt:
En god del hver sommer, av og til en helg eller to i mnd? Nå har jeg ikke jobbet siden sommer, men skal jobbe litt i jula :)

Akkurat hvordan de regner ut foreldrepenger hos de med deltidsstilling er jeg ikke sikker på!

Kanskje mikrogram vet?:)

Trodde de tok de 6 best lønnede månedene av de 10 siste før fødsel og regnet gjennomsnitt der? Men jeg håper jo selv at de er litt greiere med oss i og med at vi jobber mye om sommeren!

Jeg er også ferdig med utdannelsen min i juni. Så tenker å melde meg opp til et ekstra fag på høsten. Men må jeg da fullføre d faget? (vet jeg ikke trenger å ta eksamen til jul, men må.den bestås en eller annen gang for å få foreldrestipend omgjort til kun stipend?)

Jeg er også ferdig med utdannelsen min i juni. Så tenker å melde meg opp til et ekstra fag på høsten. Men må jeg da fullføre d faget? (vet jeg ikke trenger å ta eksamen til jul, men må.den bestås en eller annen gang for å få foreldrestipend omgjort til kun stipend?)

Slik jeg forstår det så trenger vi ikke å ta opp noe som helst i ettertid. Er litt usikker der, men det var det ei venninne av meg sa. :)

Akkurat hvordan de regner ut foreldrepenger hos de med deltidsstilling er jeg ikke sikker på!

Kanskje mikrogram vet?:)

Trodde de tok de 6 best lønnede månedene av de 10 siste før fødsel og regnet gjennomsnitt der? Men jeg håper jo selv at de er litt greiere med oss i og med at vi jobber mye om sommeren!

Okei! :)
Noe penger vil det vel bli, selv om jeg ikke har vært svært aktiv i deltidsjobben de siste 3 mndene :)
Greit med disse pengene også, jeg visste jo ikke om dette heller, så jeg ble veldig glad nå :D

Vel, de regner ut hva du får i foreldrepenger litt på skjønn. Egentlig tar de nemlig bare utgangspunkt i den siste lønningen før du går ut i permisjon. Hvis dette derimot ikke samsvarer helt med snittlønna di de siste tre årene, så blir foreldrepengene justert etter dette. Eller rettere sagt så KAN det bli justert, når det er skjønn som ligger til grunn så er det ofte litt avhengig av hvilken saksbehandler man får.. Men du må iallefall ha vært i jobb i 6 av de siste 10 mnd for å i det hele tatt ha krav på foreldrepenger :) om dette er heltid eller deltid har ikke så mye å si, så lenge du har tjent over en viss sum.

Vel, de regner ut hva du får i foreldrepenger litt på skjønn. Egentlig tar de nemlig bare utgangspunkt i den siste lønningen før du går ut i permisjon. Hvis dette derimot ikke samsvarer helt med snittlønna di de siste tre årene, så blir foreldrepengene justert etter dette. Eller rettere sagt så KAN det bli justert, når det er skjønn som ligger til grunn så er det ofte litt avhengig av hvilken saksbehandler man får.. Men du må iallefall ha vært i jobb i 6 av de siste 10 mnd for å i det hele tatt ha krav på foreldrepenger :) om dette er heltid eller deltid har ikke så mye å si, så lenge du har tjent over en viss sum.

Okei, takk for svar! :)
Da kan det hende jeg ikke har krav på foreldrepenger allikevel, fordi jeg skal jobbe i jula og påska bare :)
Får se det an litt kanskje, kan prøve å få til litt hver mnd så kanskje jeg får litt ekstra penger :)

Virker som dere har god peiling og jeg har ett mega dilemma!

Har en ekstra jobb på sykehjem (4 år), begynte i høst i en 20% stilling og var ferdig utdannet førskolelærer nå i november. Jeg har kommet inn på familiepedagogikk til våren (15 stp). Jeg var idag på intervju for 100% pedagogisk leder i vikariat. Jeg er litt i tvil hva jeg skal gjøre.. Beholde 20% og ta pedagogikken, eller slutte i 20%+sykehjem og doppe skole og begynne i 100 % stilling som jeg må ut i perm i allerede i juni..

Spørsmålet er da.. Hva lønner seg? Jeg får ikke fullt stipend i og med at jeg bare tar 15 stp.. Og ikke så mye foreldrepenger.. Sååå?? Hehe.. Syns d er så kjipt å begynne i helt ny jobb for såå å gå ut i perm!

Virker som dere har god peiling og jeg har ett mega dilemma!

Har en ekstra jobb på sykehjem (4 år), begynte i høst i en 20% stilling og var ferdig utdannet førskolelærer nå i november. Jeg har kommet inn på familiepedagogikk til våren (15 stp). Jeg var idag på intervju for 100% pedagogisk leder i vikariat. Jeg er litt i tvil hva jeg skal gjøre.. Beholde 20% og ta pedagogikken, eller slutte i 20%+sykehjem og doppe skole og begynne i 100 % stilling som jeg må ut i perm i allerede i juni..

Spørsmålet er da.. Hva lønner seg? Jeg får ikke fullt stipend i og med at jeg bare tar 15 stp.. Og ikke så mye foreldrepenger.. Sååå?? Hehe.. Syns d er så kjipt å begynne i helt ny jobb for såå å gå ut i perm!

Jeg ville helt klart tatt det vikariatet på 100%, og gått ut i permisjon i juni :P du får jo enormt mye mer penger da.. Selv om det er litt "slemt" gjort :)

Back
Topp