Støtte i permisjon - har jeg forstått det riktig?

Aprikosblomst

Elsker forumet
Åh, gud som jeg hater slikt! Synes det er innviklet og vanskelig, men jeg håper jeg har begynt å forstått dette nå. Dette med penger i permisjonstiden altså. Noen som er flinke på dette?

Mine forutsetninger er at jeg er heltidsstudent. Har også en deltidsjobb som jeg har hatt sammenhengende i 5 år, men dette er jo ikke gode penger å "leve av" i permisjonstiden.

Min mann begynner å jobbe igjen over nyttår, mens han gjør ferdig siste semester ved skolen.

NAV kan sørge for:
- engangsstønad
- foreldrepenger

Engangsstønad blir uaktuelt, da dette er alt for lite penger å klare seg på i ca 1 år.
Foreldrepenger vil også bli alt for lite, ettersom jeg ikke jobber mye. Jeg er jo heltidsstundent. :)

Så det som vil bli min beste løsning er å søke til lånekassen om foreldrestipend??
Jeg er ferdig med min utdannelse juni 2015, altså en mnd før den lille kommer.
Det jeg tenker er å melde meg opp til et nytt studium ved min høgskole (spes ped utdanning), forså å ta permisjon fra dette. Da krever ikke lånekassen at jeg møter opp eller fullfører eksamener, men jeg vil få foreldrestipend høst 15 og vår 16.
Da vil jeg få rundt om 11.350 i mnd, og det er dobbelt så mye som jeg vil få med foreldrepenger fra NAV.

Hva tenker dere?? Jeg har ikke god peiling på sånt. Noe jeg har misforstått? Er det noe annet jeg har gått glipp av mtp støtte? :)

Du kommer til å bli overrasket, for du har krav på mye mer penger enn du tror :D

Som heltidsstudenten kan du søke om fullt foreldrestipend av Lånekassen, men i tillegg kan du også søke om foreldrepenger av nav, siden disse ikke har noe med hverandre å gjøre :) Er selv heltidsstudent og har undersøkt en del! Det er smutthullet for oss studenter:)