Størrelse på dyne..?

Sooool

Flørter med forumet
Snøkrystallene2021❄️
Hei :-)
Vi har tenkt å bruke sprinkelseng fra start, og ei vugge for å ha på stua. Men hvilken størrelse kjøper jeg på dyner? Å hvilke dyner? Hjeeelp.. :angelic:

Vi hadde den minste dyna til vugge/vogn og den som er hakket større til sprinkelseng. Men det kan kanskje kjennes litt for stort ut med sprinkelsenga til og begynne med, så da kan det kanskje være lurt med et teppe å svøpe med så det føles litt mindre stort ut. De ligger jo så trangt inne i magen.:)

Vi har den minste (65x80) til moseskurven og til vognen. Kjøpte den litt større (80x100) til sprinkelsengen. Har kjøpt Høie-dyner - både sommerdun og helårs i dun. Har med andre ord kjøpt alt for mange dyner :P Særlig mtp at jeg også har vinterpose OG sommerpose til vogn haha!

Dyna får du bruk for uansett. Baby skal ikke ligge under foreldrenes dyne. Vi samsov med jenta vår fast til hun var ca 1 år, og første 7mnd hadde hun egen dyne og fikk kun sove på min side. Far sover tungt og har lest at kun mor har instinktet til å våkne lett nok - finner dessverre ikke kilden på det sistnevnte nå.

Vi brukte forøvrig 80x100 fra 0 til 2år

https://www.lub.no/forebygging/forebygging-av-krybbedød/sørg-forsvarlig-samsoving

Hvis babyen ikke slår seg til ro der, så er det vel kanskje opp til babyen?

Der er jeg nok litt uenig. Hvis man ønsker at babyen skal sove i sin egen seng fra dag 1 så er det ikke noe galt med det. Det krever det nok litt mer «utholdenhet» av foreldrene, men babyen slår seg helt sikkert til ro der etter hvert så lenge den føler seg trygg. Det er jo ikke noe farlig å la den sove i egen seng. Blir vanskelig med oppdragelse hvis barnet skal få bestemme alt.

Der er jeg nok litt uenig. Hvis man ønsker at babyen skal sove i sin egen seng fra dag 1 så er det ikke noe galt med det. Det krever det nok litt mer «utholdenhet» av foreldrene, men babyen slår seg helt sikkert til ro der etter hvert så lenge den føler seg trygg. Det er jo ikke noe farlig å la den sove i egen seng. Blir vanskelig med oppdragelse hvis barnet skal få bestemme alt.
Vel, hvis babyen absolutt ikke får slått seg til ro og bare hyler, så ser jeg ingen annen løsning enn å prøve noe annet, liksom.

Alle baby er forskjellige og det samme gjelder foreldrene. Men tenker det er forskjell på oppdragelse av et barn og en baby. I starten handler det mest om å skape trygghet og relasjon. Men man kan jo prøve å tilvenne seng sakte men sikkert. Noen barn vil nok føle seg trygge i og ligge i egen seng tidlig, andre ikke. Så da er det nok litt begge deler som spiller inn tenker jeg:)

Vel, hvis babyen absolutt ikke får slått seg til ro og bare hyler, så ser jeg ingen annen løsning enn å prøve noe annet, liksom.

Vi skulle ikke samsove, men etter første natt hjemme der babyen hyla frem til 05 og andre da hun hyla frem til 02 mens vi forsøkte å trøste å være der så ble det samsoving fra da av. Har aldri angra da amminga ble så mye enklere og baby var mer fornøyd. Men vi hadde sprinkelsenga kobla til senga så etter hvert fikk vi lagt henne der på kvelden før vi la oss. Både sprinkelsenga og dyna ble altså brukt.

Tenker man må se an baby og hvordan situasjonen blir :). Jeg tror også det er enklere å gjøre de intuitive valgene med nr 1, mens man med nr 2, 3 osv også må tenke praktisk. Blant annet har vi nå startet tilvenning på å sovne alene for 2åringen fordi det kommer en lillebror snart. Hadde ikke han kommet hadde jeg nok sittet inne hos henne for alltid :hilarious:

Vi skulle ikke samsove, men etter første natt hjemme der babyen hyla frem til 05 og andre da hun hyla frem til 02 mens vi forsøkte å trøste å være der så ble det samsoving fra da av. Har aldri angra da amminga ble så mye enklere og baby var mer fornøyd. Men vi hadde sprinkelsenga kobla til senga så etter hvert fikk vi lagt henne der på kvelden før vi la oss. Både sprinkelsenga og dyna ble altså brukt.

Tenker man må se an baby og hvordan situasjonen blir :). Jeg tror også det er enklere å gjøre de intuitive valgene med nr 1, mens man med nr 2, 3 osv også må tenke praktisk. Blant annet har vi nå startet tilvenning på å sovne alene for 2åringen fordi det kommer en lillebror snart. Hadde ikke han kommet hadde jeg nok sittet inne hos henne for alltid :hilarious:
Samme her! En ting jeg har lært meg med det å få barn, er at alt ikke alltid blir som man planlegger og tenker. Selv om man selvfølgelig kan legge best mulig tilrette for hvordan man ønsker at det skal bli. Her ble det en kombo av samsoving og bedsidecrib med storesøster, et slags kompromiss:p

Hei :)
Vi har tenkt å bruke sprinkelseng fra start, og ei vugge for å ha på stua. Men hvilken størrelse kjøper jeg på dyner? Å hvilke dyner? Hjeeelp.. :angelic:
Vi brukte sprinkelseng fra start med forrige, og kommer nok til å gjøre det med denne også. Vi kommer også til å ha vugge i stua. I starten brukte vi de minste dynene de hadde på sparkjøp. De fungerte bra både i vugge, seng og vogn. De er lette å vaske (går i maskin og tørketrommel) i tillegg til at de er allergivennlig og billig ;)

For øvrig styrte vi myyye med å få guttungen til å sove i senga, han ville helst være oppå meg. Men det gjaldt i vogn og vugge også, så tror ikke senga hadde noe med det å gjøre :p

Jeg tenker man må se an når babyen kommer. Man kan ha en plan, prøve å følge den, men også skjønne at det er ikke sikkert det funker. Alle babyer er forskjellig og har forskjellig behov. Her har vi flere valg vi kan ta, kommer til å se an frøkna :)

Da kan man f.eks sitte ved siden av sengen med en betryggende hånd på babyen. Trøste på annet vis. Poenget mitt er bare at det er foreldrene som bestemmer - ikke babyen/barnet. Trygghet klarer man skape på andre måter enn ved å samsove. Så hvis man vil at de skal sove i egen seng så får man det helt sikkert til - selv om det sikkert ikke er minste motstands vei. Ville ikke kommentert i det hele tatt, men synes kommentaren over om at det er det bare å glemme var så unødvendig. Ingen av mine venninner har samsovet med sine - det har vært helt uproblematisk. Det er ingenting galt med å samsove og det er ingenting galt med å ikke gjøre det :)

Back
Topp