Større baby for hver fødsel?

Karamellmamma

Betatt av forumet
Jeg har to fra før.
Nr.1 - 4,1 kg (igangsatt til termin)
Nr.2 - 4,5 kg(kom 1 uke etter termin)

Jeg har blitt så engstelig de siste ukene at baby i magen blir stor.. Blir babyene automatisk større for hver gang..?
Kan legge til at nr 1 og 2, var med min tidligere samboer. Han var visst 5 kg til fødsel selv. Husker jeg hadde høyt SF mål da, og den gikk utenfor skjema på nr.2. Det var lett og fin fødsel.

Nå venter jeg baby med ny samboer, han var 3,2 kg ved fødsel. Jeg var selv 3,1 ved fødsel. Mitt SF mål ligger innenfor normalområdet,men litt over gjennomsnitt. Var hos jordmor i går som sa at jeg skulle være forsiktig med sukker, og hun ville måle på nytt om 2 uker.. Er 32+3,SF mål var 33 cm i går..
 
Jeg veit ikke om de blir større for hver gang. Men vår første veide 3450 gram og andremann veide 3770 gram. Jeg er større på symfysemålene nå enn med de 2 andre. Så får nesten bare vente å se hvor stor han er når han kommer ut. Jeg er 32+4 i dag og er 32 cm i dag.
 
Mine 3 har blitt større for hver gang.Siste veide nesten 5,2.. :wideyed: Krysser alt jeg har for at sistemann ikke blir større enn det.
Skal sies at mine symfysemål alltid har vært helt normale og innenfor normalområdet..
 
Jeg vet ikke, men når jeg var hos gyn på oul så sa hun at denne ville normalt sett bli ganske lik første i str. hun sa ikke noe om at den skulle bli større, hun sa dere har en fra før, så blir denne nok ganske lik i str., eller noe i den duren. Hvis du er veldig bekymret så kan du kanskje be om å få en ekstra ul for å sjekke, men jeg fikk i uke 39 beskjed om at han på det tidspunktet veide 3900g ca. så gikk jeg en uke på overtid, jeg var jo livredd :S men han kom ut å var 3600g,
 
Må bare legge til at det er hodet som er vondest å få ut. og de jeg kjenner som har født store babyer sier at det er ikke så stor forskjell å føde en stor i forhold til en litt mindre for det er hodeomkretsen man merker det mest på.
 
Må bare legge til at det er hodet som er vondest å få ut. og de jeg kjenner som har født store babyer sier at det er ikke så stor forskjell å føde en stor i forhold til en litt mindre for det er hodeomkretsen man merker det mest på.

Det kan jeg skrive under på. Førstemann på 4 kg hadde størst hode og var tøffest å føde. Sistemann på 5,2 var den beste fødselen på tross av størrelsen. Hun hadde mindre hode enn førstemann...
 
Sniker. Noe er jo arvelig, så noen får store barn uansett hvor bra kosthold de holder.
Jeg er fra 3n søskenflokk der vi ble større og større for hver gang, fra 4,2 kg - 5,3kg, men mine barn har ikke blitt større og større. Første var 4,6kg, nr2 var under 4 kg.
Så ingen fasit, men du kan gå vekstkontroll der du skal føde. Jordmor kan henvise :)
 
Første min var 3874gr 11 dager på overtid og minste var 3338gr 8 dager før

Spent på hvor stor denne blir
 
Jeg har to fra før.
Nr.1 - 4,1 kg (igangsatt til termin)
Nr.2 - 4,5 kg(kom 1 uke etter termin)

Jeg har blitt så engstelig de siste ukene at baby i magen blir stor.. Blir babyene automatisk større for hver gang..?
Kan legge til at nr 1 og 2, var med min tidligere samboer. Han var visst 5 kg til fødsel selv. Husker jeg hadde høyt SF mål da, og den gikk utenfor skjema på nr.2. Det var lett og fin fødsel.

Nå venter jeg baby med ny samboer, han var 3,2 kg ved fødsel. Jeg var selv 3,1 ved fødsel. Mitt SF mål ligger innenfor normalområdet,men litt over gjennomsnitt. Var hos jordmor i går som sa at jeg skulle være forsiktig med sukker, og hun ville måle på nytt om 2 uker.. Er 32+3,SF mål var 33 cm i går..
Alle jordmødre jeg har spurt sier at de nesten alltid blir større ja.
Har vært så nervøs for det, da nr 1 var 3100 og nr 2 4650. Så er henvist til vekstkontroll m ul i uke 36. Har også hatt time på føde pol og de var enige i at jeg skulle slippe å gå lenger enn termin denne gangen
 
Syns når eg lese rundt om så virker vekta til og være ganske jevnt fra 1-2 osv... regner med en liten tass som sist og det ser slik ut foreløpig. Er på vekt kontroll hver mnd og har vært det siden oul. Blir tettere oppfølgning på slutten slik at eg evt kan igang settes tidlig om han ikke vokser nok.
 
Nr en og nr to ser ut til å bli ganske jevnstore her.
 
Det er flere studier som viser en gjennomsnittlig økning i fødselsvekt for hvert barn man får, men det betyr jo ikke at alle opplever det. :) Noen er alltid utenom gjennomsnittet. :p

Og fødselstidspunkt har jo også betydning (selv om det ikke er prematurt eller på overtid, så er jo innenfor termin et stort intervall, 37+0 - 41+6.)
 
Nr.1 2690
Nr.2 2710
Begge 14 dager før.

Så litt økning, men små barn. Spent nå, for sf-mål er mye høyere enn med de andre. Nå ligger jeg på normalen, mens lå en del under med de andre hele veien.
 
Hmm, dette har jeg aldri tenkt over. Men jeg sier som flere over her, det er hodet som gjør vondt, alt etter hodet går stort sett både fort og fint :)
 
Aner ikke hvordan hun blir til fødsel. Men er så si likt med SF mål fra sist. Like under gjennomsnittet.
Første var 3655kg og 52 lang, 7 dager før termin
 
Mine var 4,1 kg og 4,3 kg og lå høyt på sf-målene. Denne gang ligger jeg på normalen så langt på målingene, så er veldig spent på hvor stor denne blir :)
 
Var hos gyn i dag, og hun estimerte han til å bli 3200g og første var 3600g en uke over, så de blir nok relativt like om han her også skulle komme på overtid
 
Ja,dette blir spennende.
På Ahus estimerte legen +8 % 31.januar. Nå har jeg kuttet alt av sukker og spiser ikke hvitt brød, ris og pasta... Så håper jeg det hjelper på:happy: Men jeg ligger jo innenfor normalen, bare litt over gjennomsnittet. Må prøve å senke skuldrene.
 
Ja,dette blir spennende.
På Ahus estimerte legen +8 % 31.januar. Nå har jeg kuttet alt av sukker og spiser ikke hvitt brød, ris og pasta... Så håper jeg det hjelper på:happy: Men jeg ligger jo innenfor normalen, bare litt over gjennomsnittet. Må prøve å senke skuldrene.
8% over er jo absolutt ikke mye :)
 
Back
Topp