Støpejernsgryte?

Lillafrosk

Firebarnsmamma♡
Tilgangsansvarlig
Assistert-jentene
Sensommerlykke 2017
Oktoberbarna 2021♡
Julilykke 2023
Marsfiolene 2026 ♡
Så, mamma ønsker seg en "gryte som er svart inni og farge utenpå" - jeg tipper det er støpejerngryte hun mener da..?

Jeg tenkte jeg skulle sjekke hva som finnes der ute, men.. hvilken størrelse er en grei "standard"? 4L? Og, noen som har noe tips til hvilken jeg burde evt gå for? :)

Må den være svart inni.
Når det gjelder den type gryter her jeg en liten forkjærlighet for Le Creuset, men der er egentlig ganske dyre..

Det høres ut som hun tenker sånn le cruset - greier, tenker hun merkevare eller "tilsvarende"?

Størrelse avhenger jo av hvor mange hun lager mat til

Vi har ei støpejernsgryte som er svart inni og svart utenpå, den er litt stor, 5-6 liter? Jeg liker såpass med størrelse på den. Men vi er 5 i familien, og i den lager vi gjerne mat som vi lager litt mye av, evt med gjester eller rester.

Må den være svart inni.
Når det gjelder den type gryter her jeg en liten forkjærlighet for Le Creuset, men der er egentlig ganske dyre..

Det vet jeg ikke, så at veldig mange var emaljert på innsiden også.. usikker på om det er noe fordeler med støpejern kontra emaljen, på innsiden?
Har sett på dem, men synes de var litt mer enn det jeg tenkte legge i det :P Må i så fall spleise med noen :P

Det høres ut som hun tenker sånn le cruset - greier, tenker hun merkevare eller "tilsvarende"?

Størrelse avhenger jo av hvor mange hun lager mat til

Vi har ei støpejernsgryte som er svart inni og svart utenpå, den er litt stor, 5-6 liter? Jeg liker såpass med størrelse på den. Men vi er 5 i familien, og i den lager vi gjerne mat som vi lager litt mye av, evt med gjester eller rester.

Mamma er ikke opptatt av at det skal være merkevare, men klart en fordel at det er holdbare saker, da. :)

Akkurat nå, så er de bare to stykker; hun og gubben. Med besøk av barnebarn innimellom. Men hun er glad i å invitere på middag, så tenker det burde romme mer enn 'mat for to' i alle fall. Til jul og "fest" er det fort svært mange på besøk. Så.. mulig jeg burde gå for 5L.

Vi har le creuset, veldig fornøyd men ja dyre.
Cg.no har tilbud på noen andre

Det vet jeg ikke, så at veldig mange var emaljert på innsiden også.. usikker på om det er noe fordeler med støpejern kontra emaljen, på innsiden?
Har sett på dem, men synes de var litt mer enn det jeg tenkte legge i det :p Må i så fall spleise med noen :p

Mamma er ikke opptatt av at det skal være merkevare, men klart en fordel at det er holdbare saker, da. :)

Akkurat nå, så er de bare to stykker; hun og gubben. Med besøk av barnebarn innimellom. Men hun er glad i å invitere på middag, så tenker det burde romme mer enn 'mat for to' i alle fall. Til jul og "fest" er det fort svært mange på besøk. Så.. mulig jeg burde gå for 5L.
Jeg har en uten emalje inni og en med.
Jeg foretrekker den med emalje for den er lettere å vaske opp.
5 l er en fin størrelse

Har den fra Ikea - veldig budsjettvennlig :) Rusta selger også - tror de var grønne, røde og sorte. Pene var de iallfall :D

lecreuset er jo the best - men Shit så dyrt.. følg med på tilbud før jul - kanskje de dukker opp på noe black friday-tilbud?

Så på den jeg og, og vurderte..men ser den bare tåler opp til 215grader..? Det blir ikke et problem..? Ser at f.eks eltefritt brød skal ha 250 grader i støpejernsgryte :)
Hmmm… har aldri tenkt over tempen og brukt den på brød :laughing002 Der kan man se… må visst følge med intime. :scared001

Har den fra Ikea - veldig budsjettvennlig :) Rusta selger også - tror de var grønne, røde og sorte. Pene var de iallfall :D

lecreuset er jo the best - men Shit så dyrt.. følg med på tilbud før jul - kanskje de dukker opp på noe black friday-tilbud?

Oh, kanskje det..! Synes bare black Friday er så sent, haha.. :p liker være ferdig til da :p

Hmmm… har aldri tenkt over tempen og brukt den på brød :laughing002 Der kan man se… må visst følge med intime. :scared001

Det stod så tydelig på Coop siden, men trodde støpejern var støpejern :S er kanskje emaljen som ikke tåler det ..?

Jeg har en uten emalje inni og en med.
Jeg foretrekker den med emalje for den er lettere å vaske opp.
5 l er en fin størrelse

Måtte lese litt opp; med emalje tåler den visstnok ikke like høye temperaturer, ifg "bakerenogkokken", mens uten emalje kan man kjøre på med høy temp.

Måtte lese litt opp; med emalje tåler den visstnok ikke like høye temperaturer, ifg "bakerenogkokken", mens uten emalje kan man kjøre på med høy temp.
aha.
Jeg har stort sett brukt mine til langkoking på lav til middels varme, det har ikke vært noe jeg har tenkt mye på

aha.
Jeg har stort sett brukt mine til langkoking på lav til middels varme, det har ikke vært noe jeg har tenkt mye på

Nei, og da er jo emaljert gryte perfekt :D men for eltefritt brød f.eks, eller andre ting med høy varme, er den uten emalje best.. :)

Back
Topp