Sprutgulp/spye?

squakky

Elsker forumet
Her har nå den lille begynt å gulpe veldig, og både igår kveld og idag så kom det en svær sprutgulp mens han spiste..
Jeg fikk jo litt panikk, har aldri opplevd dette før, og nå er jeg så klart alene hjemme.. Han er rolig med en gang etterpå mn blir urolig igjen etter en stund og vil spise mer..

Aner ikke hva jeg skal gjøre, får så vondt av å se at det spruter ut av både nese og munn..
Burde jeg ringe noen når dette skjer eller hva skal jeg gjøre?

er ikke så mye og få gjort! bare passe på att han raper etter mat.. Nora også er gulp unge spurte helsesøster om jeg fikk gjort noe.. men var ikke noe jeg fikk gjort :( fått panikk noen ganger jeg og ja..

Ja, er så ekkelt.. Men skal jeg gi han mat igjen rett etterpå? For han prøver jo å spise alt rundt seg..

når min har gulpa har eg latt han få mat rett etterpå... men i roligare tempo.. Her har det berre skjedd eit par gongar, men det har skjedd dei gongane eg har hatt ekstrem spreng, så det sikkert har komt litt formykje i magen på ein gong eller noke.. [8|]

Ok, for det er jo ikke bare litt gulp.. Blir jo dam i sofaen, og begge må bytte klær for alt er vått.. Er så redd for at det skal skje flere ganger på rad.. Stakkars lille..

Min har også hatt et par spy-runder. Det er som regel lufta som får de til å spy/gulpe, så like etterpå når magen er "tom" for lufta så er de sulten igjen. Da er det bare å gi de mat.
Ammer du? Hører du da om han svelger mye luft? Da bør du stoppe og få opp rapen sånn at den ikke ligg å irriter.
Samme når du gir flaske.
Min kar er fæl til å sluke luft når han får pupp. Hører bare "gulp gulp gulp, svelg" Så da når han slipper puppen for å puste seg inn igjen, så legg e han over skuldra og får opp lufta før vi fortsett.

ORIGINAL: Sofie.

Min har også hatt et par spy-runder. Det er som regel lufta som får de til å spy/gulpe, så like etterpå når magen er "tom" for lufta så er de sulten igjen. Da er det bare å gi de mat.
Ammer du? Hører du da om han svelger mye luft? Da bør du stoppe og få opp rapen sånn at den ikke ligg å irriter.
Samme når du gir flaske.
Min kar er fæl til å sluke luft når han får pupp. Hører bare "gulp gulp gulp, svelg" Så da når han slipper puppen for å puste seg inn igjen, så legg e han over skuldra og får opp lufta før vi fortsett.

sign denne..
Vetle er såpass glupsk at jeg prøver å ta rapepauser underveis.. for han spiser fort og mye samtidig som melken bare spruter ut.. - men er visst ikke alltid like gøy for en sulten gutt så blir litt skriking.

Når vi gir flaske så får vi han til å rape etter hver 40 ml ca. På den måten får vi reduser spygulpingen betraktelig.

Jeg var på 5 ukers kontroll i går med gullet og spurte legen om dette. For jeg føler det er klaffen/lukkemuskelen som ikke funker ordentlig. Og det hadde jeg foråvidt rett i. Svelget og lukkemekanismen er ikke ferdig utviklet enda nå i denne alderen.
Det er ikke så mye vi kan gjøre utenom å la de rape flere ganger under måltidene :) Og gjerne se om det er flere enn en rap som skal opp etter de er ferdige å spise.

Her spruter det ut både munn og nese nesten daglig, men det skjer som oftest hvis hun har spist masse og fort. Hjelper litt på med raping underveis i spisingen og etter på.
Hun får mat etterpå hvis hun viser tegn på at hun er mere sulten, men det er ikke å ofte.

ORIGINAL: squakky

Ok, for det er jo ikke bare litt gulp.. Blir jo dam i sofaen, og begge må bytte klær for alt er vått.. Er så redd for at det skal skje flere ganger på rad.. Stakkars lille..

Her har det skjedd flere ganger, men er fordi mamma har så mye melk det. Men heldigvis ikke flere sprutgulp etter hverandre da, men gjerne en dag eller 2 mellom

Hadde mye gulping med storesøstra. hun gulpa sånn oppgast lignene gulp så alt sengetøy og pysj blei vått, og ville spise mer igjen etterpå. Her varte det bare noen dager, så gikk det over, satt klar med store hånkler og venta i lange tider etterpå. Ikke så lett å få de til å rape hvis de sover da!

Men med denne baby-jenta er det nesten ikke gulping, heldigvis!

Datteren mi gulper mye, så og si etter hvert måltid. Det vaskes mange smekker og body' er i uka!
Jeg har prøvd mange tips, men det hjelper lite. Jeg håper at det blir bedre fremover. Det er slitsomt at hun gulper så mye, særlig når vi skal amme når vi er ute. Jeg er glad for at hun er så søt og god, det letter jobben med alle skiftene[:D]

Godt å se at det er helt vanlig da.. Får være litt mer tålmodig med å få frem rapene jeg da, og håpe d hjelper litt iallefall :) Nesten så jeg må vurdere å ta på meg regntøy og dekke sofaen med plast ikveld [8D]

Her gulpes det til hvert måltid, og etter han har gulpet så vil han alltid ha mer, jeg gir han da.

Jeg har prøvd å få Mario til å rape i lengre tider, men det er noe han ikke trenger. Den kommer rett etter om han har behov, og av seg selv.

Men har begynt med de smekkene fra lillemille, og de er kjempefine, nå er det kanskje 2-3 skift pr dag mot 10-12 pr dag.

Det kommer til å bedre seg vistnok da de skal over på fast føde....

ORIGINAL: bettand

ORIGINAL: squakky

Her har det skjedd flere ganger, men er fordi mamma har så mye melk det. Men heldigvis ikke flere sprutgulp etter hverandre da, men gjerne en dag eller 2 mellom

her gulpes det om jeg ikke er kjapp nok til å få han opp på skulderen for å rape. går med en god del gulpekluter pr dag her, både pga gulp, men og for at melkespruten står ut[:-]

babyer har ikke så stor mage sekk, og det er bare melken som er til overs i magen som kommer opp igjen, for det ikke er plass.

mi og er sånn og eg gir hun smokken selv om hun ikke vil ha den, men hun har suge behov. og vil ligge med puppen og kose suge og ender opp med masse mat i magen og må kvitte seg med det.

ikke farlig:)

Back
Topp