sprinkelseng

JuliiiMamma

Forumet er livet
Vi som prøver :)
Juligull2021
Prøver å se etter en spinkelseng, og det finnes jo ganske mange forskjellige både når det gjelder pris og form.

Men har sett på en sprinkelseng, men vet ikke hvor bra denne er, hvor verdt denne er å kjøpe denne. Og hvor lett det er å skaffe laken etc. eller om det må tilhøre denne sprinkelsengen.
https://www.mimmis.no/klups-sprinkelseng-safari-giraffe-hvit

Noen som har noe tips for hva jeg bør se etter når det gjelder sprinkelseng, eller om noen har tips til merke jeg kan gå etter?
 
Så søt og fin seng :) funker nok fint det! Ser at du kan kjøpe juniorlaken til madrassen (120x60).
Vi kjøpte fra IKEA sist, sprinkelseng og litt mer «comfy» madrass enn den standardmadrassen som de selger. Funka fjell det og :)
 
120*60 er normal sprinkelseng, så laken får du kjøpt på kid, ikea, princess osv.

For meg var det viktig at ene siden kunne taes trygt av når barnet ble større, så den ble gjort om til vanlig seng på en måte.

vi har gått for en fra ikea,
har en 3 åring som hata sprinkelsenga, sov i den først når hu var 1,5 år, og ene sida var tatt av :)

hva du må se etter er vel egentlig opp til deg, hvilke ønsker har du? Hvor mye ønsker du å bruke på en seng? madrassen er vel hakket viktigere :)
 
Så søt og fin seng :) funker nok fint det! Ser at du kan kjøpe juniorlaken til madrassen (120x60).
Vi kjøpte fra IKEA sist, sprinkelseng og litt mer «comfy» madrass enn den standardmadrassen som de selger. Funka fjell det og :)


Er litt redd for at jeg/vi velger en sprinkelseng bare for utseende, men ikke om den er brukbar eller ikke :rolleyes:
greit at den tåler litt for å si det sånn :p
 
Hadde IKEA seng til første, var helt grei :) til andre har vi hatt troll med drop side og skuff under. Heter Romantica. Veldig fornøyd.
Må ikke være super fancy. Greit at de ikke er for tette eller for brede sprinkler. :D
 
120*60 er normal sprinkelseng, så laken får du kjøpt på kid, ikea, princess osv.

For meg var det viktig at ene siden kunne taes trygt av når barnet ble større, så den ble gjort om til vanlig seng på en måte.

vi har gått for en fra ikea,
har en 3 åring som hata sprinkelsenga, sov i den først når hu var 1,5 år, og ene sida var tatt av :)

hva du må se etter er vel egentlig opp til deg, hvilke ønsker har du? Hvor mye ønsker du å bruke på en seng? madrassen er vel hakket viktigere :)


Det jeg selv syns er viktig er jo at den ikke må byttes ut med det samme
Ikke må til en spesifikk butikk for å kjøpe madrass og laken.
Kan ta av på ene siden når barnet blir større
Kan flytte den liggedelen i forskjellige høyder, så barnet ikke klatrer over kanten når dem kan begynne å krabbe/rulle over sengekanten.

Det er dette jeg kommer på i farten som er viktig når det gjelder seng.
 
Er litt redd for at jeg/vi velger en sprinkelseng bare for utseende, men ikke om den er brukbar eller ikke :rolleyes:
greit at den tåler litt for å si det sånn :p
Skjønner det, er ikke lett - så mye som finnes der ute :p men ser Lillevesen246 kommer med gode råd og forslag :) Noen ganger er det enkle ofte det beste når gjelder å finne ting. Ellers blir en gal av å scrolle. Du finner helt sikkert ut av det :)
 
Det jeg selv syns er viktig er jo at den ikke må byttes ut med det samme
Ikke må til en spesifikk butikk for å kjøpe madrass og laken.
Kan ta av på ene siden når barnet blir større
Kan flytte den liggedelen i forskjellige høyder, så barnet ikke klatrer over kanten når dem kan begynne å krabbe/rulle over sengekanten.

Det er dette jeg kommer på i farten som er viktig når det gjelder seng.
Skal finn link til det vi har :)

https://www.ikea.com/no/no/p/gulliver-sprinkelseng-hvit-10248519/

https://www.ikea.com/no/no/p/jaettetroett-pocketfjaermadrass-for-sprinkelseng-hvit-40321004/
Denne madrassen ble vi anbefalt, siden senga kan brukes til ungen er 3, så tåler denne mere vekt enn de billigere :)

kjøper man seng på ikea kan du kjøpe madrass og laken alle andre steder de selger det, for målene er standar i forhold til sprinkelsengene :) 120*60 er normalen :)
 
Last edited:
Vi fikk ikke bruk for sprinkelseng før barnet var 8 mnd, så det var ingen hast for oss å kjøpe. En annen venninne hadde sprinkelsengen ved siden av sin egen seng, men på natten måtte hun legge seg oppi sengen sammen med barnet, så de var helt avhengig av at den var ordentlig stabil.

Så den eneste innvendingen jeg har på den sengen er at det i kommentarene står at voksne ikke kan ligge oppi der. Men det spørs jo på den voksne, jeg er alt for lang til å ligge oppi vår.

For oss hadde en hvilken som helst sprinkelseng fungert. Vi arvet av lillebroren min, og hjemme på Sørlandet bruker barnet vårt min sprinkelseng som er over 30 år!

Størrelsen på sengen du linker til er helt standard, så du vil finne mange typer madrasser, laken og sengetøy som passer.
 
Noen som har erfaring med denne sprinkelsenga? Ser jo veldig praktisk ut mtp at man kan lage den større etter som barnet vokser. https://www.mimmis.no/sebra-seng-baby-junior-gra-ny
Denne har jeg også sett på, den er veldig fin og virker praktisk :) Tenkte egentlig å kjøpe den til storesøster som blir litt over to når babyen kommer, da er det ikke lenge igjen til hun trenger juniorseng tenker jeg.
 
Vi har en fra IKEA, med en litt dyrere madrass derfra. Fungert strålende her. Kan ta av ene siden og sengen har to nivåer, men vi har kun brukt den nederste da vi hadde bedside crib frem til han ble 8 måneder. Sprinklene er fortsatt på her, og han klatrer ikke ut av den, så blir nok værende i sprinkelsengen til nestemann skal overta den.
 
Vi har også sprinkelseng og madrass fra Ikea, enkel og grei med mulighet til å ta av en vegg Viktig for meg at den er luftig i bunn og sprinkler helt rundt, jeg stresser sånn med at baby skal få puste:bag: Tror ikke det er så mye mer hokus pokus så lenge den er godkjent til bruk av baby.

Førstemann på snart 2,5 år bruker ennå sprinkelseng, men regner med at hun går over til større seng sånn at den i magen kan overta.

Vi kjøpte sprinkelseng da lille var rundt 6 med og ble for stor for sånn liten babyseng som sto ved vår seng.
 
Back
Topp